Interviu. La ce instituții pot apela cei care nu mai pot plăti ratele la credite
Persoanele care întâmpină dificultăți și nu se mai descurcă cu plata creditelor pot negocia direct cu banca sau - dacă nu găsesc soluții care să îi ajute - pot apela la CSALB.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancare (CSALB) poate intermedia negocierea dintre consumatori și bănci, pentru a nu se ajunge în instanță.
Serviciul este gratuit pentru consumatori.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în CSALB a fost invitatul Ștefanei Todică la emisiunea iBani.
Ștefana Todică: Care sunt primii pași? Ce trebuie să facem dacă nu mai putem plăti rata?
Alexandru Păunescu: ”În primul rând trebuie luată imediat legatura cu banca sau cu IFN-ul. Sugestia noastră ar fi să nu aşteptaţi, vorbesc acum pentru consumatori, să nu aşteptaţi până în ultimul moment. Atunci când prefiguraţi că există o dificultate în a face faţă plăţilor ratelor, în contextul în care restul plăţilor sau ponderea restului plăţilor a crescut semnificativ în coşul lunar. Să nu ajungeţi până în ultimul moment ca să luaţi legătura cu banca. Dacă nu sunteţi mulţumiţi de ceea ce s-a întâmplat cu banca, dacă nu primiţi un răspuns, atunci există şi varianta de a recurge la CSALB, e vorba de procedură de negociere pe care CSALB o intermediază între consumatori şi bancă sau IFN. În multe dintre situaţii s-au găsit soluţii pentru consumatori, iar băncile sunt extrem de deschise, e o perioadă foarte complicată pentru toată lumea.”
Ștefana Todică: Sunt pregătite băncile pentru această situație?
Alexandru Păunescu: ”Da, sunt pregătite. Noi am avut discuții în ultima perioadă cu cel puțin șase-șapte bănci din România, cele mai mari.”
Ștefana Todică: Anticipați o situație grea în perioada următoare?
Alexandru Păunescu: ”E firesc să fie o situație complicată. S-a folosit în acest context de la nivelul Băncii Naționale cuvântul criză. Vorbim de o criză. Creșterea de prețuri este fără precedent și nu vorbim doar de România sau de Europa, ci vorbim de aproape întreg mapamondul. E o situație care din păcate va mai dura. (...) Vestea bună e că pe finalul anului lucrurile încep să se aplatizeze, chiar să scadă într-o manieră ușoară, anunțându-se vești ceva mai bune pe finalul anului viitor. Vorbim de o situație care va rămâne pentru un an și jumătate cel puțin. Băncile pregătesc măsuri pentru consumatori, măsuri care sunt țintite, particulare pentru fiecare consumator în parte”.
Ștefana Todică: Dacă ajungem în situația asta ce soluții ne poate oferi banca?
Alexandru Păunescu: ”Așa cum s-a întâmplat și până în acest moment, soluțiile sunt evident customizabile, dar s-a ajuns inclusiv la reducere de sold. Au fost anumite situații sociale, în cazuri mai grave, când efectiv reducerea a fost atât de mare încât practic s-a sters creditul soldul persoanei respective. Se vorbește de asemenea de o rescadențare, de o reeșalonare”.
Mai multe detalii despre ce poate face Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancare pentru consumatori aflați din înregistrarea VIDEO a emisiunii.
Sursa: Pro TV
Etichete: credite, banci, ibani, Stefana Todica, clienti,
Dată publicare:
16-05-2022 10:25