Ce trebuie să știe copiii despre bani. „Dacă vrea cel mai performant telefon, să înceapă să pună bani deoparte”

×
Codul embed a fost copiat

Vrem să nu le lipsească nimic și să ducă o viață fără griji. Însă chiar dacă, din dragoste, avem tendința să le cumpărăm copiilor tot ce își doresc, e recomandat ca cei mici să învețe cât mai devreme că banii se câștigă prin muncă grea.

Specialiștii în educație financiară pentru copii le recomandă părinților să discute atât despre cumpărături, cât și despre economii, tocmai pentru ca cei mici să învețe din timp cum să ia decizii financiare inteligente.

Roxana Marcu, profesor la Școala de Bani, a fost invitata Ștefanei Todică la emisiunea iBani, unde a explicat ce ar trebui să știe copiii despre bani, la fiecare vârstă.

Ștefana Todică: „Cât de devreme trebuie să învețe copilul despre bani?”

Roxana Marcu: „Nu e niciodată prea devreme să le vorbim copiilor despre bani, pentru că ei aud des în jurul lor vorbindu-se despre cheltuieli, dorințe, nevoi și atunci putem începe de la vârste foarte fragede, de la 2-3 ani. Nu le facem o favoare dacă nu abordăm acest subiect, chiar dimpotrivă, o defavoare, pentru că astfel nu vor fi ancorați în viața de zi cu zi, mai ales că ei trebuie să vadă banii ca pe un instrument care îi ajută să aibă viața mai bună, nu ca pe o povară.”

Citește și
ibani, bcr, paul handro, investitii, pro tv
Cum punem la treabă banii economisiți lunar
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Ștefana Todică: „Ce ar trebui să știe despre bani un copil atât de mic, de 2-3 ani?”

Roxana Marcu: „Un copilaș de doi ani ar trebui să știe să facă diferența între bancnote, să știe ce putem cumpăra cu un leu, ce putem cumpăra cu 5 lei, să înțeleagă că folosim banii pentru diverse activități, că mergem cu ei la cumpărături și așa putem cumpăra lucrurile de care avem nevoie și să îi implicăm și în activități, ca să înțeleagă că avem nevoie de bani pentru toate acestea.”

Ștefana Todică: Și dacă vorbim de copii mai mari, de peste 3 ani, ce trebuie să știe aceștia?

Roxana Marcu: „Ar trebui să știe în primul rând să facă diferența între nevoie și dorință. În același timp să știe că banii se câștigă prin muncă și nu vin nelimitat de la bancomat, așa cum cred mulți dintre cei mici, și desigur că familia are o sumă limitată de bani și nu putem cumpăra chiar toate lucrurile pe care ni le dorim.”

Ștefana Todică: „Și un copil mai mare? de 5-7 ani?”

Roxana Marcu: „Deja la 5 ani începem să discutăm de lucruri puțin mai serioase cu cei mici, să economisească pentru lucrurile pe care ei și le doresc, să aibă un comportament care să fie responsabil, să primească mici responsabilități atunci când merg la cumpărături cu părinții și să înceapă să câștige bani prin activitățile pe care le fac, să vadă cât de greu se câștigă banii, de fapt. Prin activități casnice, de multe ori, îl putem pune pe copil să ne ajute, de exemplu, la curățenia în casă, să strângă jucăriile, și să îi oferim o sumă pe care să o punem la pușculită, dar în același timp să îi povestim că acei bani s-au obținut prin munca pe care el a depus-o și că a pus o cărămidă la viitorul lui și la lucrurile pe care și le dorește.”

Ștefana Todică: „Și dacă vorbim despre copii și mai mari de atât, despre adolescenți? Ei ce ar trebui să știe?”

Roxana Marcu: „Adolescenții ar trebui în primul rând să economisească și să învețe să amâne achiziția. Să aștepte 24 de ore până își cumpără un lucru, și, astfel, să reușească să își formeze un comportament bazat pe decizii financiare inteligente. Iar dacă ne referim la cei mai mari, la tineri, aceștia ar trebui deja să aibă obiective financiare stabilite, un plan de acțiune și în același timp să înceapă să se intereseze de zona de investiții, ce pot face cu banii pe care îi dețin în acel moment. La liceu mai sunt intershipuri plătite la care pot participa, deja pot să câștige bani, sau de la familie, de sărbători.

Pot investi, de exemplu, într-un fond de studii de care să beneficieze mai departe când vor să aleagă facultatea și astfel să facă primul pas în carieră. De la vârsta de 14 ani pot face asta cu ajutorul părinților, iar de la vârsta de 18 ani singuri.”


Ștefana Todică: Ce facem cu mofturile? În general copiii vor cel mai performant telefon, de exemplu.

Roxana Marcu: „Se întâmplă des asta. Atunci când copilul vrea musai cel mai performant telefon, trebuie să îi explicăm în primul rând că este vorba de o dorință, nu o nevoie, și pentru dorințe e important să economisim. Așa că noi recomandăm să transforme acest telefon pe care și-l dorește într-un obiectiv financiar și să înceapă să pună bani deoparte pentru el.”


Ștefana Todică: „90% dintre copii, arată un studiu BCR, învață despre educație financiară din familie. Ce comportamente de-ale adulților regăsiți la copii?”

Roxana Marcu: „Regăsim foarte des comportamentele părinților, bune și rele, vedem copii care știu să economisească, au deja o pușculiță, știu ce își doresc, au un plan de acțiune, dar pe de altă parte și copii care nu știu cheltuielile familiei, 60%, conform studiului, foarte mulți care nu știu că părinții trebuie să plătească o chirie, facturi și așa mai departe. (...) Părinții cred că îi protejează în acest fel. Noi le recomandăm să le explice copiilor care este bugetul familiei, câți bani se duc pe mâncare, care sunt cheltuielile familiei, că rămân niște bănuți pe care îi putem folosi pentru dorințe, atât ale părinților, cât și ale copiilor, să discute despre bani în fiecare lună, să fie și ei parte, pentru că astfel pot să înțeleagă mai multe despre educație financiară.”

Ștefana Todică: „Și cu siguranță îi aud pe părinți, pe adulții din casă, vorbind despre diverse noțiuni, cum ar fi credit, card. Ce știu ei despre acestea?”

Roxana Marcu: „Cu noțiunea de card și cont sunt familiarizați, pentru că văd mulți oameni când plătesc cu cardul la cumpărături sau îi aud pe părinți în casă când spun "mi-au intrat banii în cont". Când ajungem la noțiuni un pic mai complicate, precum împrumut sau dobândă, mulți dintre ei nu le știu. Și atunci trebuie să le explicăm pe înțelesul lor, cu exemple din realitate, ce înseamnă fiecare concept.

Ne jucăm cu ei foarte mult, copiii învață prin joc, apelăm și la simțul de proprietate al copilului, care este foarte puternic, știm că, dacă îi dispare o jucărioară, o vrea înapoi imediat, și atunci prin aceste lucruri ne ancorăm în noțiunile de educație financiară. (...) La copilașii puțin mai mari, de exemplu, le povestim că împrumutul este o sumă de bani pe care banca ți-o dă și pe care trebuie să o dai înapoi. Este ca și cum ai împrumuta o jucărie unui prieten, să se joace cu ea o perioadă, dar trebuie să ți-o dea înapoi la un moment dat. Copilul înțelege că trebuie să împartă și în același timp să dea înapoi ceea ce primește cu împrumut.”

Ștefana Todică: Cum se pot înscrie părinții și profesorii la atelierele voastre de educație financiară?

Roxana Marcu: „Ateliere sunt gratuite, se pot înscrie pe scoaladebani.ro, avem acolo toate ateliere, pentru toate categoriile de vârstă, de la copii la adulți.”

Articol susținut de BCR.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
La ce să fii atent dacă ești nevoit să apelezi la un împrumut rapid
La ce să fii atent dacă ești nevoit să apelezi la un împrumut rapid

Atunci când rămân fără bani, iar salariul e departe, mulți apelează la rude, prieteni sau bancă, în timp ce alții se uită către instituțiile care oferă credite rapide, pentru perioade scurte, de câteva zile sau săptămâni, până la salariu.

Cum punem la treabă banii economisiți lunar
Cum punem la treabă banii economisiți lunar

În fiecare lună este recomandat să punem deoparte 20% din veniturile noastre, potrivit specialiștilor în educație financiară. Însă acest „sertar” al economiilor trebuie să fie foarte bine organizat.

Recomandări
Alţi doi cetăţeni români au fost identificaţi ca fiind decedaţi din cauza inundaţiilor din Spania. Bilanţul: 9 români morți
Alţi doi cetăţeni români au fost identificaţi ca fiind decedaţi din cauza inundaţiilor din Spania. Bilanţul: 9 români morți

Alţi doi români dați dispăruţi după inundaţiile din Valencia au fost identificaţi si declarati morți, a anunțat joi seară ministerul nostru de Externe.

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.