Tot mai mulți români vor să navigheze singuri. Cât costă un iaht cumpărat la mâna a doua
A crescut numărul românilor dornici să navigheze singuri. Este drept, în special veliere mici și bărci cu motor, luate la mâna a doua, care costă câteva zeci de mii de euro.
De multe ori, cumpărătorii sunt tineri, care împart dreptul de proprietate și costurile de întreținere cu prietenii lor.
Sunt zeci de veliere la Limanu - unul dintre primele porturi private din România, care în ultimii ani a devenit neîncăpător.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cu cât petrec mai mult timp pe mare, proprietarii investesc mai mult în iahturi. De pildă, trebuie să achite între 2.000 și 4.000 de euro pe an, costuri de exploatare pentru un velier luat la mâna a două cu cel puțin 10.000 de euro.
Cristi Baisan – proprietar barcă: "Dacă vrei să te bucuri doar în timpul zilei, ambarcațiunile sunt accesibile, având costuri apropiate, echivalente cu cele ale unei mașini, costuri de întreținere similar."
Acei români care dețin ambarcațiuni de milioane de euro le țin în porturi din Grecia, Spania sau la Monte Carlo, unde clima este mai blândă. Și totuși, și la noi în 2020, față de 2018, numărul ambarcațiunilor de agrement a crescut cu aproape 30%.
Dumitru Frățilă, proprietar velier: "Acum câțiva ani de zile, 2016-2017, pot să va spun că erau câteva ambarcațiuni și acum portul este plin."
Potrivit proprietarilor de marine, în România este înregistrată o singură ambarcațiune la 2500 de locuitori.
Constantin Maraloi, proprietar școală de navigație: "În Regatul Unit este dezvoltată această activitate, Franța este iarăși o țară unde activitatea este foarte bine reglementată, Olanda, Italia și - nu lipsit de importantă - Croația, Grecia, care sunt foarte la îndemână."
Pe litoralul nostru, cele mai multe sunt veliere, iar cei care le dețin au în medie 35 de ani și și-au cumpărat barca împreună cu mai mulți prieteni.
Tânăr: "Un velier din clasa asta, 30 de picioare, poate să coste în jur de 20.000, spre exemplu. Bine, asta are și o vechime de cam 20 de ani, iar ambarcațiunile motorizate au prețurile mai ridicate."
Ovidiu Cupșa, director general CERONAV Constanța: "Este un sport scump, în condițiile în care vrei să ai propria ambarcațiune, dar în condițiile în care vrei să mergi în vacanță, să închiriezi o ambarcațiune, să împărți o ambarcațiune cu mai mulți prieteni, costurile nu sunt atât de mari."
Un curs de skipper costă de la 700 până la 3000 de lei, în funcție de atestatul dorit.