Producatorii de electrocasnice ar putea fi obligati sa faca produse mai bune si usor de reparat. Initiativa PE
Daca va cumparati un frigider sau un televizor, nu ati vrea sa stiti cati ani va puteti baza pe el? Sau ca il puteti repara ieftin si usor?
Parlamentarii europeni cer ca producatorii sa fie determinati prin lege sa fabrice electronice si electrocasnice cu o durata cat mai lunga de viata, care sa fie stabilita de la inceput, iar cei care ar programa aparate care se defecteaza la iesirea din garantie sa fie amendati. In plus, componentele trebuie sa fie separate, adica sa fie usor de schimbat si reparat.
O masina de spalat are probleme cu placa electrica. A ajuns la un service specializat, iar mesterul spune ca ar fi fost mult mai usor de reparat daca producatorul nu ar fi protejat-o.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"Componentele ar trebui sa fie la vedere. In cazul in care vrei sa schimbi un integrat sau o rezistent, sa fie foarte simplu. Ei au bagat componentele in masina in asa fel incat sa fie foarte greu sau sa renunti", ne explica mesterul.
Cu alte cuvinte, uneori reparatia costa mai mult decat un obiect nou. Pentru ca astfel de situatii sa devina istorie, parlamentarii europeni propun solutii Comisiei Europene, care are puterea de a initia noi legi in Uniune.
Parlamentarii europeni au cateva recomandari foarte clare: fiecare categorie de produse sa aiba o durata minima de viata, bateriile si ecranele sa nu fie lipite pentru a fi reparate mai ieftin si mai usor, iar consumatorii, indiferent de situatie, sa aiba posibilitatea de a alege un service de reparatii independent, nu sa fie obligati sa mearga la service-ul producatorului.
Un studiu realizat la cererea Uniunii Europene arata ca la 77 la suta dintre oameni ar prefera sa repare un produs decat sa cumpere unul nou.
Marius Cristea, reprezentant service electrocasnice: "In general, oamenii vor sa repare, dar acum, tinand cont si de preturile reparatiilor, modulul de comanda al masinii este undeva la 30 la suta din valoarea intregului produs. De multe ori nu le mai convine."
Romania, la fel ca celelalte state membre, ar putea fi obligata sa stimuleze vanzarea aparatelor second hand, precum si reparatiile. O astfel de masura ar schimba obiceiurile noastre de consum.
Laura Pascu, Centrul European pentru Consumatori: "Vom fi mai responsabili, ne vom gandi de doua ori inainte de a achizitiona un produs nou si vom frecventa mult mai des firmele de reparatii, poate chiar se vor infiinta firme noi ."
Tot parlamentarii europeni mai vor ca produsele sa nu cedeze dupa iesirea din garantie. Iar pentru asta ar trebui inventat un sistem de testare pentru a vedea daca electronicele si electrocasnicele sunt concepute special pentru a nu mai functiona dupa o perioada. Producatorii vinovati ar urma sa fie amendati.
Produselor ar urma sa li se aplice o eticheta oficiala a Uniunii Europene, care sa le ateste consumatorilor ca este vorba de dispozitive durabile si usor de reparat.
Sursa: Pro TV
Etichete: Comisia Europeana, electrocasnice, parlamentul european, electronice,
Dată publicare:
07-07-2017 18:27