Pandemia a schimbat obiceiurile de consum ale românilor. Ce se cumpără mai mult

14-12-2020 18:38


Pandemia a schimbat obiceiurile de consum ale întregii planete și, implicit, și pe ale românilor.

Dacă înainte de coronavirus prea puțini își doreau să le fie aduse la ușă cumpărăturile, numărul lor a crescut în ultimele luni cu 400%. Se cumpără mai multe cărți pentru că ieșim prea puțin afară, mai multe articole sportive pentru că evităm sălile de sport și mai multe jucării pentru a nu ne lasă prea mult copii la televizor ori tabletă. Iar plata cu cardul a devinit o obișnuință.

O platformă online are parteneriate cu două supermarketuri și 150 de magazine. Are 3.000 de curieri doar în Capitală și 5.000 în toată țara. Tot mai mulți oameni evită centrele comerciale și își doresc cumpărăturile la ușă.

Victor Racariu, director general GLOVO: „În primă fază, când s-a închis totul, zona de super-market a ajuns la niște valori fantastice foarte foarte repede. Pornind din ianuarie, de la o bază destul de mică, se vede o creștere de 5-6 ori față de volumele de la începutul anului. Dacă ai 50 de produse și unul este stricat pentru că nu l-a văzut pickerul, toată experiență este foarte rea și atunci a trebuit să schimbăm foarte multe lcururi ca să facem față cererii respective”.

Produsele alimentare au avut cea mai mare creștere în vânzările online. La nivel mondial, potrivit unei cercetări realizate în 40 de țări, creșterea a ajuns la 400%. Creșteri semnificative a înregistrat și categoria fitness și sport - 250% în luna iunie, pentru că oamenii vor să facă exerciții acasă.

Se cumpără și tot mai multe cărți. Sunt ideale pentru petrecut timpul în liniște, când luăm o pauza de la televizor ori internet.

Radu Meteș, director de marketing Elefant.ro: „În acest an, până la data prezentă, au fost cu 34% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cel mai mult se caută cărțile de ficțiune, pentru copii și dezvoltare. Am început să vindem mai mult și cărți în engleză. Vânzările de jucării s-au dublat în 2020 fata de 2019, copii au petrecut mai mult timp acasă, școlile, grădinițele închise, și-au ocupat timpul cu astfel de activități.”

Iar decizia de cumpărare nu mai este luată atât de ușor. Clienții sunt mai chibzuiți.

Cristi Movilă, manager VTEX: „Oamenii așteaptă un motiv de shopping, așteaptă un trigger de achiziție. Sunt foarte sensibili. Daca înainte existau cele două categorii de achiziții, bazată rațional, am un discount, un beneficiu și cea bazată pe emoție, acum ușor ușor se contopește în asta bazată pe rațional și nu mai fac cumpărături bazate pe impuls."

În plus, cumpărăturile plătite cu cardul sunt din ce în ce mai des întâlnite. Numai de Black Friday, de pildă, jumătate dintre acestea au fost plătite cu cardul bancar, în timp ce anul trecut procentul nu a depășit 30%.


VIDEO PROTVPLUS.RO