Neregulile sesizate de corpul de control al Ministerului Transporturilor la autostrada Orastie-Sibiu. "Cer masuri urgente"
Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea prevederilor legislatiei in vigoare, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR in derularea contractelor.
“Avand in vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum si prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, au aparut suspiciuni de natura penala si au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de catre proiectant, constructor, diriginte de santier (inginer FIDIC) a prevederilor legislatiei in vigoare, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR in derularea contractelor”, se arata intr-un comunicat al MT, relateaza Agerpres.
Ministrul de resort, Iulian Matache, a solicitat Consiliului de Administratie si Adunarii Generale a Actionarilor de la CNADNR sa faca o analiza complexa a situatiei si sa ia masuri urgente pentru un management performant, atat in ceea ce priveste gestionarea fondurilor europene, cat si pentru reprofesionalizarea companiei.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
“Solicit Consiliului de Administratie si Adunarii Generale a Actionarilor de la CNADNR sa faca o analiza complexa si sa ia masuri urgente, masuri care privesc asigurarea unui management performant, atat in ceea ce priveste gestionarea fondurilor europene, cat si pentru reprofesionalizarea companiei. De asemenea, solicit intregii conduceri a CNADNR sa isi faca o analiza serioasa a intregii activitati si in special directorului general, Narcis Neaga”, a declarat seful de la Transporturi.
Referitor la contractul Orastie-Sibiu, Corpul de Control a constatat ca s-au inregistrat mari intarzieri inca din faza de proiectare, acestea perpetuandu-se si in faza de constructie.
“Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp, studiile topo-geo au avut mari intarzieri, avizele pentru obtinerea autorizatiilor de constructie si emiterea autorizatiilor de constructie au avut intarzieri, revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, intarzieri. De mentionat ca nici in prezent Antreprenorul nu a transmis documentatiile necesare obtinerii autorizatiei de construire pentru terenurile suplimentare. Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru solutiile tehnice in zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat antreprenorului ca nu sunt indeplinite conditiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arata ca in zona sunt alunecari de teren si recomanda studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus in disputele dintre parti”, afirma ministerul.
Potrivit institutiei, avand in vedere intarzierile, precum si nerespectarile clauzelor contractuale, CNADNR a formulat zece revendicari catre antreprenor, o parte dintre ele fiind solutionate.
“Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Brasov. Acestea au constatat urmatoarele deficiente in sarcina antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de catre beneficiar, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor contractului si ale caietului de sarcini, nerespectarea de catre antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea constructiei. Atat inginerul FIDIC Consitrans, cat si inginerul FIDIC DRDP Brasov nu si-au indeplinit corespunzator obligatiile prevazute de serviciile de supervizare”, se precizeaza in comunicat.
In plus, la inceputul anului 2014, a fost intocmit un document de reziliere a contractului de proiectare si executie a Lotului 3 al Autostrazii Sibiu-Orastie, insa acesta nu a fost promovat oficial si nu a produs efecte, cu toate ca se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, masura nu a condus la remedierea deficientelor.
“Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice in vederea rezolvarii litigiilor cu privire la calitatea lucrarilor executate. A aprobat, insa, si continuarea lucrarilor, prin aprobarea recomandarilor expertului tehnic emise pentru un numar de doar 19 RNC-uri. CNADNR a platit constructorului 94,32% din contract. Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrarile executate in cadrul contractului a presupus asumarea unui risc. Conform HG nr. 273/1994, art. 31, in cazul in care “investitorul solicita preluarea unei parti din lucrare inainte de terminarea intregii lucrari prevazute in contract se va incheia un proces verbal de predare-primire (...) Toate riscurile si pericolele pentru partea preluata trec temporar asupra investitorului cu exceptia viciilor ascunse si a celor decurgand din executarea necorespunzatoare”, dar, practic, s-a preluat intregul obiect al contractului si nu doar o parte din lucrare. Actiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea antreprenorului”, sustine Corpul de Control.
Potrivit raportului Corpului de Control, beneficiarul nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost solutionate toate revendicarile sale privind calitatea executiei, nu a luat in calcul executarea garantiei de buna executie si nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului. Referitor la atribuirea si derularea contractului de furnizare si punere in functiune a 16 instalatii de cantarire, contract incheiat in 2012, s-a constatat ca in caietul de sarcini unele cerinte au fost specifice sau restrictive, s-a modificat modelul de contract in defavoarea companiei si din cele 16 instalatii de cantarire au fost montate doar 14, doua fiind si astazi in custodia societatii comerciale.
“CNADNR, conform unui raport din 2012, in anumite locatii nu a inlocuit cuvele vechilor instalatii de cantarire, determinand intreruperea functionarii instalatiilor de cantarire si nu s-au obtinut certificate de atestare metrologica. CNADNR nu a luat masuri pentru a se asigura ca furnizorul isi indeplineste obligatiile de intretinere si reparare in perioada de garantie”, adauga MT.
Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a trimis Corpul de Control la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, in urma unor informatii aparute in mass-media. Controlul a fost demarat in 17 august. "Ministerul isi exercita dreptul si obligatia de a verifica informatiile aparute in presa. In masura in care acestea vor fi intemeiate, se vor lua masurile necesare pentru remedierea disfunctionalitatilor. De asemenea, in cazul in care se va impune, vor fi sesizate institutiile abilitate", a declarat, atunci, ministrul Transporturilor.