Neregulile sesizate de corpul de control al Ministerului Transporturilor la autostrada Orastie-Sibiu. "Cer masuri urgente"

×
Codul embed a fost copiat

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea prevederilor legislatiei in vigoare, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR in derularea contractelor.

“Avand in vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum si prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, au aparut suspiciuni de natura penala si au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de catre proiectant, constructor, diriginte de santier (inginer FIDIC) a prevederilor legislatiei in vigoare, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR in derularea contractelor”, se arata intr-un comunicat al MT, relateaza Agerpres.

Ministrul de resort, Iulian Matache, a solicitat Consiliului de Administratie si Adunarii Generale a Actionarilor de la CNADNR sa faca o analiza complexa a situatiei si sa ia masuri urgente pentru un management performant, atat in ceea ce priveste gestionarea fondurilor europene, cat si pentru reprofesionalizarea companiei.

“Solicit Consiliului de Administratie si Adunarii Generale a Actionarilor de la CNADNR sa faca o analiza complexa si sa ia masuri urgente, masuri care privesc asigurarea unui management performant, atat in ceea ce priveste gestionarea fondurilor europene, cat si pentru reprofesionalizarea companiei. De asemenea, solicit intregii conduceri a CNADNR sa isi faca o analiza serioasa a intregii activitati si in special directorului general, Narcis Neaga”, a declarat seful de la Transporturi.

Referitor la contractul Orastie-Sibiu, Corpul de Control a constatat ca s-au inregistrat mari intarzieri inca din faza de proiectare, acestea perpetuandu-se si in faza de constructie.

Citește și
Narcis Neaga
"Au scapat niste poze, asa am aflat". Seful CNADNR dezvaluie secretul ascuns timp de 3 ani pe autostrada Sibiu - Orastie
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

“Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp, studiile topo-geo au avut mari intarzieri, avizele pentru obtinerea autorizatiilor de constructie si emiterea autorizatiilor de constructie au avut intarzieri, revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, intarzieri. De mentionat ca nici in prezent Antreprenorul nu a transmis documentatiile necesare obtinerii autorizatiei de construire pentru terenurile suplimentare. Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru solutiile tehnice in zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat antreprenorului ca nu sunt indeplinite conditiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arata ca in zona sunt alunecari de teren si recomanda studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus in disputele dintre parti”, afirma ministerul.

Potrivit institutiei, avand in vedere intarzierile, precum si nerespectarile clauzelor contractuale, CNADNR a formulat zece revendicari catre antreprenor, o parte dintre ele fiind solutionate.

“Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Brasov. Acestea au constatat urmatoarele deficiente in sarcina antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de catre beneficiar, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor contractului si ale caietului de sarcini, nerespectarea de catre antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea constructiei. Atat inginerul FIDIC Consitrans, cat si inginerul FIDIC DRDP Brasov nu si-au indeplinit corespunzator obligatiile prevazute de serviciile de supervizare”, se precizeaza in comunicat.

In plus, la inceputul anului 2014, a fost intocmit un document de reziliere a contractului de proiectare si executie a Lotului 3 al Autostrazii Sibiu-Orastie, insa acesta nu a fost promovat oficial si nu a produs efecte, cu toate ca se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, masura nu a condus la remedierea deficientelor.

“Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice in vederea rezolvarii litigiilor cu privire la calitatea lucrarilor executate. A aprobat, insa, si continuarea lucrarilor, prin aprobarea recomandarilor expertului tehnic emise pentru un numar de doar 19 RNC-uri. CNADNR a platit constructorului 94,32% din contract. Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrarile executate in cadrul contractului a presupus asumarea unui risc. Conform HG nr. 273/1994, art. 31, in cazul in care “investitorul solicita preluarea unei parti din lucrare inainte de terminarea intregii lucrari prevazute in contract se va incheia un proces verbal de predare-primire (...) Toate riscurile si pericolele pentru partea preluata trec temporar asupra investitorului cu exceptia viciilor ascunse si a celor decurgand din executarea necorespunzatoare”, dar, practic, s-a preluat intregul obiect al contractului si nu doar o parte din lucrare. Actiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea antreprenorului”, sustine Corpul de Control.

Potrivit raportului Corpului de Control, beneficiarul nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost solutionate toate revendicarile sale privind calitatea executiei, nu a luat in calcul executarea garantiei de buna executie si nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului. Referitor la atribuirea si derularea contractului de furnizare si punere in functiune a 16 instalatii de cantarire, contract incheiat in 2012, s-a constatat ca in caietul de sarcini unele cerinte au fost specifice sau restrictive, s-a modificat modelul de contract in defavoarea companiei si din cele 16 instalatii de cantarire au fost montate doar 14, doua fiind si astazi in custodia societatii comerciale.

“CNADNR, conform unui raport din 2012, in anumite locatii nu a inlocuit cuvele vechilor instalatii de cantarire, determinand intreruperea functionarii instalatiilor de cantarire si nu s-au obtinut certificate de atestare metrologica. CNADNR nu a luat masuri pentru a se asigura ca furnizorul isi indeplineste obligatiile de intretinere si reparare in perioada de garantie”, adauga MT.

Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a trimis Corpul de Control la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, in urma unor informatii aparute in mass-media. Controlul a fost demarat in 17 august. "Ministerul isi exercita dreptul si obligatia de a verifica informatiile aparute in presa. In masura in care acestea vor fi intemeiate, se vor lua masurile necesare pentru remedierea disfunctionalitatilor. De asemenea, in cazul in care se va impune, vor fi sesizate institutiile abilitate", a declarat, atunci, ministrul Transporturilor.

 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Reacția lui Jake Paul după ce a fost pălmuit de Mike Tyson la cântarul oficial + Ce a zis Iron Mike
FOTO Reacția lui Jake Paul după ce a fost pălmuit de Mike Tyson la cântarul oficial + Ce a zis Iron Mike
Citește și...
Zeci de echipaje SMURD si de politie, la simularea unui accident pe Autostrada Sibiu-Orastie. Reactia soferilor
Zeci de echipaje SMURD si de politie, la simularea unui accident pe Autostrada Sibiu-Orastie. Reactia soferilor

Exercitiu de amploare pe Autostrada Sibiu - Orastie, in dreptul localitatii Ocna Sibiului. Inspectoratul pentru situatii de Ugenta a simulat un carambol in care ar fi fost implicate un microbuz, un camion, o cisterna si mai multe autoturisme.

"Au scapat niste poze, asa am aflat". Seful CNADNR dezvaluie secretul ascuns timp de 3 ani pe autostrada Sibiu - Orastie

Seful CNADNR a explicat pentru Stirile ProTV pozitia statului roman in legatura cu segmentul de autostrada ce a sfarsit prin a fi demolat.

Ponta:
Ponta: "Sper sa repare din banii lor". Cine plateste factura marii rusini de pe segmentul de autostrada ce a fost demolat

Compania care a facut autostrada Orastie-Sibiu trebuie sa reconstruiasca portiunea afectata de fisuri, pe banii sai. O spun premierul Victor Ponta, Ministrul Transporturilor, dar si directorul CNADNR.

Recomandări
CE aprobă ajutorul de stat de 790 mil. € acordat de România pentru sprijinirea închiderii minelor de cărbune din Valea Jiului
CE aprobă ajutorul de stat de 790 mil. € acordat de România pentru sprijinirea închiderii minelor de cărbune din Valea Jiului

Comisia Europeană a aprobat o măsură a statului român în valoare de 790 de milioane de euro pentru acoperirea costurilor excepţionale generate de închiderea a patru mine de cărbune necompetitive din Valea Jiului.

Preşedintele regiunii Valencia recunoaşte că au existat erori în gestionarea inundaţiilor și își cere scuze. „Nu voi nega”
Preşedintele regiunii Valencia recunoaşte că au existat erori în gestionarea inundaţiilor și își cere scuze. „Nu voi nega”

Preşedintele regiunii spaniole Valencia, Carlos Mazon, a recunoscut vineri că au existat ”erori” în gestionarea inundaţiilor dramatice de luna trecută, şi a prezentat ”scuzele” sale pentru întârzierile în ajutorarea sinistraţilor, relatează AFP.

CE: Creșterea economiei României nu va fi nici la jumătate din cât se estima, în 2024. Deficitul va ajunge la 8% din PIB
CE: Creșterea economiei României nu va fi nici la jumătate din cât se estima, în 2024. Deficitul va ajunge la 8% din PIB

Estimarea de creștere economică a României a fost recalculată la Comisia Europeană, cu mult sub valoarea stabilită inițial. Pentru 2024, estimarea de creștere economică a României a fost revizuită de la 3,3 la 1,4%.