Marea Neagra si gazele de sist, variantele de avarie pentru Romania, dupa esecul proiectului Nabucco
Romania analizeaza, dupa ce OMV a anuntat ca proiectul Nabucco a esuat, diverse scenarii privind perspectivele resurselor interne de gaze naturale si conectarea la piata regionala de profil.
"In acest moment, autoritatile romane au in derulare o analiza complexa a situatiei energetice la nivel national si regional, pornind de la diversele scenarii privind dezvoltarea Coridorului Sudic de gaze. Se au in vedere atat perspectivele resurselor interne de gaze cat si conectarea Romaniei la piata regionala de gaze. Optiunile vizate de Romania (exploatarea rezervelor de hidrocarburi din platoul continental maritim, gazele naturale din sisturi) au potentialul de a creste si mai mult independenta energetica a tarii noastre", se arata intr-un comunicat transmis de Departamentul Energiei din Ministerul Economiei.
Actionarii consortiului Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Medias (Romania), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) si GDF Suez (Franta).
OMV, liderul al consortiului Nabucco, a anuntat miercuri ca grupul de companii care exploateaza zacamantul de gaze Sah Deniz din Azerbaijan, nu a selectat Nabucco Vest ca ruta de transport al gazelor naturale catre Europa. Anuntul este echivalent cu esecul proiectului, din moment ce consortiul de la Sah Deniz era singurul furnizor de gaze implicat in discutii cu partenerii Nabucco.
Exploatarea gazeifera de la Sah Deniz, situata in Marea Caspica, este operata de gigantul britanic BP, in parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franta), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), si TPAO (Turcia).
In comunicatul Ministerului Economiei se precizeaza ca Romania este statul cu cel mai redus grad de dependenta de importuri de hidrocarburi dintre toate statele partenere in proiectul Nabucco, iar Romania va continua, la nivel regional, eforturile pentru realizarea proiectelor incepute, intre care ramane o prioritate proiectul AGRI.
Proiectul AGRI (Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector) presupune livrarea gazului natural prin conducte din Azerbaidjan in Georgia si lichefierea intr-un terminal care ar urma sa fie construit pe tarmul georgian al Marii Negre, de unde sa fie transportat pe mare in Romania. In terminalul din Romania ar avea loc regazeificarea si transferul in sistemul national de transport prin conducte fie pentru tranzit, fie pentru consumul intern.
Investitia in proiectul AGRI este estimata intre 1,2 miliarde euro si 4,5 miliarde euro, in functie de capacitatea de transport.
Ministrul delegat pentru Energie, Constantin Nita, afirma, in luna februarie, ca AGRI "stagneaza putin" si nu din cauza Romaniei. In 2011, oficiali ai Guvernului afirmau ca au in vedere atragerea Turkmenistanul ca furnizor de gaze naturale pentru proiectele Nabucco si AGRI.
O declaratie oficiala a consortiului care exploateaza zacamantul de gaze Sah Deniz urmeaza sa fie facuta vineri.
Proiectul Nabucco a fost initiat la inceputul anului 2002, cand au avut loc discutii preliminare intre OMV Austria si BOTAS Turcia.
Reprezentatii consortiului Nabucco declarau in luna mai, la Bucuresti, ca sunt increzatori in sansele de succes ale proiectului.
OMV Petrom siu ExxonMobil au anuntat, anul trecut, ca au facut o descoperire semnificativa de gaze intr-un perimetru din Marea Neagra, estimarile preliminare plasand zacamantul de gaze naturale la 42-84 miliarde metri cubi, care echivaleaza cu de 3-6 ori consumul anual al Romaniei.