Cum a stat Rusia in spatele iesirii Romaniei din harta Nabucco. Efectul ratarii unui proiect urias
Romania ramane dependenta energetic fata de Rusia. Proiectul Nabucco, gazoductul care ar fi trebuit sa aduca gaze naturale din Azerbaidjan, nu va mai trece prin tara noastra.
Anuntul a venit, de la consortiul de firme, care gestioneaza uriasele resurse, de la Marea Caspica.
Oferta in care era implicata si Romania, pe langa alte 5 state europene, a fost respinsa, iar conducta traverseaza pana la urma, Grecia si Italia.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Bucurestiul a cheltuit pana acum 20 de milioane de euro pentru studii si promovarea Nabucco in ultimii 8 ani.
Din pacate, decizia luata de azeri a fost una politica, iar influenta Rusiei s-a simtit inca odata in rezultatul negocierilor, sustin analistii.
Romania a pierdut proiectul Nabucco. OMV: A fost aleasa o alta ruta pentru transportul gazelor
Proiectul Nabucco West, in care este implicata si Romania, a pierdut cursa pentru gazele extrase din Marea Caspica, de la Sah Deniz (Azerbaijan), consortiul care opereaza exploatarea optand pentru o alta ruta de export catre Europa.
"Consortiul Sah Deniz II a informat OMV, un actionar al Nabucco Gas Pipeline International Gmbh (NGPI), in ceea ce priveste decizia privind ruta preferata de transport al gazelor catre Europa. Proiectul Nabucco West nu a fost selectat de consortiu", se arata intr-un comunicat transmis miercuri de OMV.
OMV considera ca oferta depusa de NGPI a fost foarte competitiva, indeplinind toate criteriile de selectie.
Totodata, grupul austriac noteaza ca efortul investit in proiectul Nabucco va aduce beneficii in viitoare initiative de acelasi tip.
Ziarul austriac Die Presse a scris miercuri ca proiectul Nabucco a esuat, deoarece consortiul Sah Deniz a optat pentru o alta ruta de export catre Europa.
Nabucco a fost sustinut politic de UE si vizeaza alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Marii Caspice, pentru a reduce dependenta Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom.
Principalul proiect concurent al Nabucco West in cadrul coridorului sudic de transport al gazelor naturale este TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care face legatura intre Turcia si Italia, tranzitand Grecia, Albania si Marea Adriatica. Proiectul TAP este dezvoltat de companiile Axpo (Elvetia), Statoil (Norvegia) si E.ON (Germania).
Ministrul de Externe, Titus Corlatean, a declarat joi, la Gandul.live, ca sunt sanse bune ca decizia Sah Deniz sa fie favorabila proiectului Nabucco Vest, dar Romania trebuie sa fie pregatita cu alternative daca va fi ales TAP.
El a aratat ca in cazul in care va fi selectionat TAP, prin care gazul azer va fi livrat spre Italia prin Grecia, atunci Romania are pregatite solutii alternative cum ar fi realizarea ulterioara, decalata, a Nabucco Vest, dar si exploatarea rezervelor de gaze din Marea Neagra si a gazelor de sist.
Ministerul Afacerilor Externe a catalogat joi drept "premature si speculative" informatiile si comentariile aparute recent privind o decizie a consortiului care exploateaza zacamantul azer de la Sah Deniz de a transporta gazele prin conducta TAP, in detrimentul proiectului Nabucco Vest, la care este parte si Romania.
Pana in vestul Turciei, gazele for fi aduse prin gazoductul TANAP, care porneste de la un terminal de pe tarmul Marii Caspice, in apropierea exploatarii off-shore Sah Deniz, si strabate Turcia de la est la vest.
Proiectul Nabucco viza alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conducta care ar urma sa transporte gaze din Turcia pana in Austria, prin Bulgaria, Romania si Ungaria.
Initial, gazoductul urma sa traverseze si teritoriul Turciei, avand o lungime de 3.900 kilometri si un cost estimat la 7,9 miliarde euro. Proiectul a fost revizuit anul trecut si redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusa la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, Romania si Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.
Actionarii consortiului Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Medias (Romania), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) si GDF Suez (Franta).
GDF Suez a intrat in proiect in luna mai, preluand 9% din actiunile consortiului de la Nabucco. Anterior, in aprilie, grupul german RWE a renuntat la Nabucco, participatia companiei fiind preluata de OMV.
Azerbaijanul era principalul potential furnizor de gaze naturale pentru Nabucco.
Exploatarea gazeifera de la Sah Deniz, situata in Marea Caspica, este operata de gigantul birtanic BP, in parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franta), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), si TPAO (Turcia).
Compania azera de petrol si gaze SOCAR, controlata de stat, a castigat recent controlul companiei grecesti DESFA, operatorul retelei de transport al gazelor naturale din Grecia, dupa retragerea grupului Gazprom din cursa, potrivit presei internationale. Privatizarea DESFA a fost unul dintre obiectivele convenite in acordul de finantare externa incheiat de Grecia cu UE si FMI.