Interviu cu ministrul Transporturilor: ”Situația Tarom și Blue Air este critică.” Cu câți bani le salvează statul

28-07-2020 17:47


Situația financiară a celor două companii aeriene românești – Tarom și Blue Air - este critică și fără ajutoarele pe care statul le pregătește mai pot funcționa căteva săptămâni, maximum o lună, spune ministrul Transporturilor.

Într-un interviu acordat corespondentului Știrilor ProTV Vitalie Cojocari, ministrul Transpoturilor, Lucian Bode, a detaliat cele două pachete de salvare pe care statul le pregătește pentru Tarom și Blue Air, adăugând că nu a luat niciodată în calcul posibilitatea ca cei doi operatori aerieni să intre în faliment.

Potrivit ministrului, situația în care se află companiile este critică și, de aceea, luna august este crucială pentru salvarea lor, după ce Comisia Europeană aprobă ajutoarele de stat propuse de România.

Până la sfârșitul lunii iulie, statul va notifica Executivul European cu privire la aceste ajutoare, iar în august va declanșa procedurile legale pentru accesarea ajutorului și asigurarea fondurilor necesare pentru ca Tarom și Blue Air să poată depăși această perioadă de criză.

”Nu vorbim de orice companie, vorbim de compania Tarom, operatorul național, unde statul român este acționar 97,2%, cu o cifră de afaceri de 1,5 mld. euro, cu taxe și impozite plătite la bugetul de stat, cu 1.776 de angajați și 29 de aeronave în operare. Compania Blue Air, cu acționariat privat de 99,99%, cu o cifră de afaceri de 2,1 mld. lei, cu impozite și taxe plătite la stat la zi, cu 926 de angajați, operand cu 20 de aeronave. Blue Air ocupa, în 2019, 25% din piața low-cost din România. Este foarte greu după ce ai pierdut o piață să mai poți intra pe piața respectivă, de aceea România nu-și poate permite ca cele două companii să aibă probleme astfel încât la un moment dat să se supună problema falimentului acestor companii. Exclus! România nu-și poate permite să intre în galeria mai puțin selectă a trei țări membre ale UE – mă refer la Slovacia, Slovenia și Lituania -, care nu au operator aerian de transport”, a explicat Lucian Bode.

Câți bani primesc cele două companii

 

În cazul operatorului național Tarom, ministrul Transporturilor a explicat că în luna februarie statul a acordat un ajutor de salvare în valoare de 37 de milioane de euro. În aprilie, Guvernul a semnat un Memorandum pentru acordarea unui ajutor de stat atât pentru Blue Air, cât și pentru Tarom și tot în aprilie, Guvernul a pre-notificat Comisia Europeană cu privire la acest ajutor de stat. De asemenea, statul român, prin EximBank, a acordat companiei Blue Air un împrupumut în valoare de 30 de milioane de lei, pe care urmează să-l restituie.

Potrivit ministrului, ajutorul de salvare de 37 de milioane de euro acordat Tarom se va transforma în ajutor de restructurare. ”În acest sens, este nevoie de încă aproximativ 60 de milioane de euro, pentru a trece această perioadă dificilă. Vom notifica Comisia Europeană, vom depune un plan de restructurare, vom obține aprobarea Comisiei și vom accesa un credit cu garanții de stat”, a explicat ministrul.

Statul pune ipotecă pe un procent din acțiunile Blue Air, în contul ajutorului

 

Potrivit lui Bode, compania Blue Air va primi un credit cu garanții de stat de 63 de milioane de euro, în contul căruia statul va pune ipotecă pe un procent din acțiunile companie, respectiv pe un bun aparținând companiei, în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro.

”Noi ne dorim să ajutăm compania, să salvăm Blue Air, să garantăm pentru acest credit și să facem tot ce depinde de noi ca acest credit să poată fi rambursat într-un număr de ani de către companie. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, categoric statul va deveni proprietar al acțiunilor companiei Blue Air. Nu aș putea să spun acum despre ce procent vorbim, până în momentul în care vom încheia acel acord cu compania. Categoric vorbim despre un pachet majoritar. Dar obiectivul Guvernului nu este să devină acționar în diverse companii, ci să ajutăm această companie să treacă peste această perioadă dificilă. Sigur, obligatoriu – pentru că vorbim de banii statului, garanția trebuie să fie asigurată, fie că vorbim de 100 de euro sau că vorbim de 60 de milioane de euro”, a explicat ministrul.

Planul de restructurare de la Tarom

 

Lucian Bode a mai spus că, în cazul operatorului de stat Tarom, există un plan de restructurare care, după ce va fi aprobat în Consiliul de Administrație al companiei, va fi transmis către Comisia Europeană.

Sunt patru piloni principali pe care ne vom axa în procesul de restructurare și anume reînnoirea flotei, optimizarea comercială, eficiență organizațională și optimizarea costurilor”, a spus Bode.

Astfel, potrivit ministrului, astăzi Tarom are în operare 29 de aeronave – 13 ATR-uri, din care 9 vechi, 4 Airbus, 13 Boeing.

În acest an vom vinde cele 9 ATR-uri vechi și vom încasa undeva la 32 de milioane de dolari și vom vinde și cele 4 Boeing-uri mai vechi. În consecință, în 2021, vom opera cu 23 de aeronave – 9 ATR-uri noi, 4 Airbus și 10 Boeing. Aceasta este structura flotei și ceea ce urmărim prin reînnoirea flotei”, a explicat ministrul.

De asemenea, Tarom va renunța la rutele neprofitabile și va reduce numărul de agenții.

Sunt 7 rute pe extern și 2 pe intern. Cluj-Iași și Iași-Timișoara nu au fost niciodată profitabile. Aceste curse nu vor mai fi operate. Vom încerca să obținem venituri auxiliare din vânzările la bord, toate companiile practică acest serviciu, dar Tarom mai puțin. Astăzi încasăm 0,6% din acest serviciu, vrem să creștem încasările undeva la 3-3,7%. Vrem să reducem numărul de agenții. Avem 16 agenții interne, vom rămâne cu 6, și din 14 agenții externe vor rămâne două – Bruxelles și Chișinău”, a spus ministrul.

Pentru optimizarea costurilor cu combustibilul, contractele de furnizare vor fi renegociate și, odată cu introducerea în flotă a aeronavelor noi vor scădea costurile, pentru că vor avea un consum mai mic. De asemenea, o propunere este si aceea a închirierii sediului central al companiei, ”o suprafață imensă, nefolosită, și gândim o relocare și închirierea sediului central”, a explicat ministrul.

Când își primesc clienții banii înapoi pentru cursele anulate

 

Ministrul a explicat și că, în cazul Tarom, la sfârșitul lunii august se vor clarifica lucrurile în ceea ce privește ajutorul de restructurare pe care compania îl va primi, se va vedea situația încasărilor și se vor face și rambursările pentru biletele achiziționate de către cetățeni și pentru care nu au fost făcute încă plățile.

În ceea ce privește restructurările de personal, ministrul Transporturilor a spus că nu știe în acest moment câți angajați vor pleca și de la ce departamente, dar că un lucru este cert: nu va mai exista un șef la 9 angajați.

La Tarom sunt cu 25 de angajați mai mult pe aeronavă față de media de la celelalte companii aeriene. Astfel, reducerea de personal se va opera obligatoriu în următoarele luni. Despre câți angajați este vorba, despre ce departamente, este imposibil să vorbesc eu acum, dar un lucru este cert: în Tarom nu vom mai vedea un șef la 9 angajați. Noi astăzi avem 192 de șefi la cei 1.776 de angajați. Acest lucru va fi corectat urgent. Astăzi suntem cu salariile la zi. Am avut în șomaj tehnic 631 de angajați și-i vom avea în șomaj până în 31 iulie, programul de lucru a fost redus de la 5 la patru zile, deci o reducere cu 20 la sută a fondului de salarii”, a spus Bode.

Potrivit acestuia, dacă fiecare obiectiv din acest plan de restructurare va fi pus în aplicare, în 2024 Tarom poate deveni profitabilă.

Pentru ca cele două companii aeriene să poată primi ajutoarele de stat, toate planurile prezentate, atât pentru Tarom, cât și pentru Blue Air, trebuie să fie aprobate de Comisia Europeană.

VIDEO PROTVPLUS.RO