Întârzierea trenurilor CFR a devenit aproape o regulă în România, însă Guvernul vrea să amâne regulamentul despăgubirilor
Cu toate că în România este o regulă ca trenurile să întârzie, și nu o excepție, călătorii pot să își ia gândul că vor obține despăgubiri pentru că au stat cu orele prin gări sau în vagoane.
Deși, potrivit unui Regulament European, operatorii feroviari erau obligați să ofere compensații din acestă vară, oficialii de la noi au decis să amâne totul cu 6 ani.
Numai în ultimele zile, zeci de trenuri au ajuns mai târziu la destinație, față de ora programată.
Întârzierile sunt atât de dese, încât cei mai mulți dintre călători s-au obișnuit. Se miră atunci când ajunge trenul la fix. La prânz, în Gara de Nord, din 24 de garnituri, șapte nu au respectat orarul.
Și marți, 11 aprilie, 13 trenuri pe ruta Constanța-București au avut întârzieri mai mari de 60 de minute, după ce angajații Primăriei Valu lui Traian au rupt mai multe cabluri de semnalizare feroviară, în timpul unor lucrări.
Potrivit normelor europene, pasagerii ar trebui despăgubiți dacă trenurile nu ajung la timp la destinație. Mai exact pentru o întârziere de 60-119 minute vor primi 25 la sută din prețul biletului. Iar pentru întârzieri mai mari de două ore 50 la sută din valoarea acestuia.
Regulamentul va intra în vigoare în vara acestui an și va fi valabil în toate statele Uniunii Europene. Nu și în România.
Oficialii din Ministerul Transporturilor au în plan să amâne plata despăgubirilor pentru ….2029, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern.
Compensații pentru întârzieri se acordă deja în Franța, Italia și Germania, unde companiile de transport oferă până la 50 la sută din prețul biletului, sub forma unui voucher dacă trenurile întârziere câteva ore. Dacă regulile s-ar aplică și aici, aproximativ 20 la sută dintre cursele de pe traseele mari ar trebuie să fie despăgubite. În 2021 au fost întârzieri totale de 6,6 ani, iar în 2022 au trecut de 7 ani și jumate.
Pentru moment, oamenii pot cere despăgubiri numai pentru călătoriile internaționale, cum ar fi București-Viena sau Budapesta. Iată însă ce a pățit o doamnă după ce a ajuns cu o întârziere de 8 ore în Austria.
”Nu s-a putut, am venit la CFR, aici la București, am zis ce dorim să facem, eram mai mulți, să facem reclamații, și ne-au spus că nu avem nicio sansă – degeaba cerem, că banii nu o să ni dea înapoi.”
Și condițiile din tren sunt uneori greu de tolerat. În plus, viteza medie pe calea ferată în România este de 44 de kilometri pe oră.