Guvernul SUA acuză gigantul Amazon că se folosește de puterea sa pentru a umfla prețurile
Comisia Federală pentru Comerț a SUA (FTC) și 17 procurori generali de stat au dat în judecată Amazon, susținând că gigantul comerțului electronic se folosește de poziția sa pe piață pentru a umfla prețurile pe alte platforme.
De asemenea, compania Amazon este acuzată că suprataxează vânzătorii, pentru a înăbuși concurența.
Acțiunea în justiție, depusă marți la tribunalul districtual american pentru districtul vestic din Washington, este rezultatul unei investigații de ani de zile privind afacerile Amazon și una dintre cele mai importante provocări juridice aduse companiei în istoria sa de aproape 30 de ani.
"Plângerea prezintă acuzații detaliate în care se remarcă modul în care Amazon își exploatează acum puterea de monopol pentru a se îmbogăți, în timp ce crește prețurile și degradează serviciile pentru zecile de milioane de familii americane care fac cumpărături pe platforma sa și pentru sutele de mii de întreprinderi care se bazează pe Amazon pentru a ajunge la ele", a declarat într-un comunicat președintele FTC, Lina Khan, potrivit The Guardian.
FTC și statele cer instanței să emită o ordonanță permanentă care, potrivit acestora, ar interzice Amazon să se angajeze în comportamentul său ilegal și ar slăbi "controlul monopolistic pentru a restabili concurența".
Observatorii s-au întrebat dacă FTC va încerca să obțină o destrămare forțată a gigantului din domeniul comerțului cu amănuntul, care este, de asemenea, dominant în domeniul cloud computing și are o prezență tot mai mare în alte sectoare, cum ar fi cel al produselor alimentare și al sănătății.
"În acest stadiu, accentul este pus mai mult pe răspundere", a spus ea.
Amazon a declarat că procesul intentat de FTC este greșit și că va afecta consumatorii prin faptul că va duce la creșterea prețurilor și la livrări mai lente.
"Practicile pe care FTC le contestă au ajutat la stimularea concurenței și a inovației în întreaga industrie de retail și au produs o selecție mai mare, prețuri mai mici și viteze de livrare mai rapide pentru clienții Amazon și oportunități mai mari pentru numeroasele afaceri care vând în magazinul Amazon", a declarat David Zapolsky, consilier general al Amazon.
În procesul intentat, FTC nu susține că Amazon este un monopol din cauza dimensiunii sale, ci pentru că sufocă concurența prin impunerea unor măsuri anti-discounting, care interzic comercianților care vând produse pe Amazon să ofere prețuri mai mici în altă parte.
Plângerea acuză, de asemenea, Amazon că le cere comercianților să folosească sistemul de livrare și de îndeplinire al companiei pentru a se califica pentru abonamentul Prime.
Asta face ca "pentru vânzătorii de pe Amazon să fie mult mai costisitor să își ofere produsele și pe alte platforme", se argumentează în plângere.
Plângerea acuză, de asemenea, că perchezițiile Amazon acordă prioritate liniei de produse proprii ale companiei în detrimentul altora, chiar dacă aceste alte produse sunt de o calitate mai bună, și servește un număr tot mai mare de reclame plătite și nedorite.
Ordinul judecătoresc pe care FTC și statele îl solicită ar obliga compania să pună capăt acestor practici, susțin agenția și statele, o schimbare care ar putea modifica semnificativ modul în care clienții interacționează cu platforma Amazon și tipurile de produse care apar la suprafață atunci când fac cumpărături.
Fondată în 1994 și valorând în prezent peste 1 miliard de dolari, Amazon controlează 82% din piața de retail online, potrivit plângerii, ceea ce face ca pentru comercianți să fie practic o necesitate să își vândă produsele pe platformă pentru a ajunge la majoritatea clienților online.
"Această putere de piață permite Amazon să stabilească prețul minim pentru aproape fiecare articol de vânzare cu amănuntul online oferit de vânzători, să extragă o cotă de 50% din fiecare vânzare și să pedepsească vânzătorii care încearcă să vândă în altă parte la prețuri mai mici", a declarat într-un comunicat Matt Stoller, directorul de cercetare al grupului non-profit de advocacy American Economics Leadership Project.
"Nu există "transport gratuit", la fel cum nu există nici un prânz gratuit. Amazon doar ascunde consumatorilor cât de mult trebuie să plătească", a adăugat el.
Acțiunea FTC împotriva Amazon a fost așteptată de mult timp.
Khan critică de ani de zile compania. De fapt, în 2021, Amazon i-a cerut lui Khan să se retragă din orice investigație antitrust a firmei de comerț electronic din cauza criticilor sale anterioare privind practicile sale de afaceri. Aceste critici au fost depuse mai ales într-o lucrare de la facultatea de drept pe care a scris-o în 2017, în care a susținut că Amazon a avut un comportament anticoncurențial în ciuda prețurilor scăzute găsite pe platformă.
Khan a făcut parte, de asemenea, din staff-ul comisiei din Camera Reprezentanților care a redactat un raport publicat în 2020 în care a pledat pentru reprimarea a patru giganți din domeniul tehnologiei: Amazon, Apple, Google și Facebook.
La scurt timp după ce a devenit președinte al FTC, în 2021, ea a dat în judecată compania, acuzând-o că a folosit metode "manipulatoare, coercitive" pentru a păcăli oamenii să se aboneze în mod recurent - o afirmație pe care Amazon a negat-o.