Gigantii industriei japoneze vor sa mute o parte din fabrici in Mexic
Situatia incerta din cea mai tehnologizata tara a lumii aduce un veritabil tsunami si pentru comercianti sau consumatori. Telefoane mobile, computere, aparate foto si automobile, toate vor ajunge cu intarziere la clienti in urmatoarele luni.
Din cauza problemelor de acasa, gigantii industriei japoneze cauta repede solutii ca sa isi mute o parte dintre uzine in Mexic, de exemplu.
Distrugerile uriase provocate de natura risca sa puna pe butuci o industrie care functiona aproape de perfectiune in mod obisnuit. Marile fabrici de masini sau de electronice au fost nevoite sa inchida, ca sa nu consume curent. In Europa, importatorii de electronice se uita deja preocupati in depozite.
Alegeri 2024
14:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
12:08
Cine intră în turul 2. Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr
Desi majoritatea marcilor japoneze au fabrici in tari precum China, Taiwan sau Mexic, multe dintre componente se fac in Japonia.
Odata cu primavara, inclusiv la noi se cumpara bine aparate foto sau camere, spre exemplu. Insa acum nu mai face nimeni obiectivele cele mai bune, acumulatori ori semiconductori sofisticati. Acestea se fac in Japonia.
Printre imaginile cu ruinele, clientii si-au vazut spre exemplu masinile comandate de curand cu zeci de mii de euro. 1.300 de automobile au fost distruse in port.
Ca sa intelegem mai bine de ce efectele economice vor fi atat de dure, trebuie sa ne uitam la modelul de lucru al industriei japoneze. Totul se programeaza in functie de cererile consumatorilor. Distribuitorii fac comenzi catre fabrica si aceasta mai departe la furnizori. Firmele nu fac stocuri. Chiar daca uzina de asamblare functioneaza, activitatea poate fi scurtcircuitata de un furnizor blocat de lipsa energiei, blocajul transportului sau lipsa de muncitori.
Si exportatorii romani sunt bulversati. Firmele noastre au contracte de 150 de milioane de euro la export. Jumatate din suma se obtine din vanzarea de cherestea. Cea mai mare problema nu este insa blocajul in sine, cat lipsa informatiilor clare. Din acelasi motiv, bursele internationale fluctueaza si penalizeaza indicii japonezi.