FOTO. Proiect gigant al Chinei. Construiește un pod cu 6,7 miliarde de dolari, lung de 24 kilometri și 8 benzi de circulație
Chiar și într-o țară cunoscută pentru infrastructura sa uriașă, acest proiect face deja furori.
Cu o lungime de 24 de kilometri, opt benzi de circulație, insule artificiale și un tunel submarin, podul Shenzhen-Zhongshan din China, în valoare de 6,7 miliarde de dolari, este un proiect ambițios.
Constructorii acestui pod gigant au anunțat recent un nou record mondial, asfaltând într-o singură zi peste 22.600 de metri pătrați de asfalt, echivalentul a peste 50 de terenuri de baschet, notează CNN.
Totuși, oricât de ciudat ar părea, acesta nu este cel mai lung pod maritim din lume. Această onoare îi revine vecinului său, podul Hong Kong-Zhuhai-Macao, care are o lungime de 54 de kilometri și se află la doar 32 de kilometri depărtare.
Pentru unii observatori, construcția acestor poduri gigantice atât de aproape unul de celălalt este o dovadă atât a ambițiilor crescânde ale Chinei pe scena mondială, cât și a problemelor cu care se confruntă în realizarea lor.
La fel ca și proiectul-frate din Hong Kong, când podul Shenzhen-Zhongshan va fi deschis traficului, în 2024, după opt ani de construcție, va fi piesa centrală a Chinei în planul de dezvoltare a zonei Greater Bay Area, una dintre cele mai mari și mai populate zone urbane din lume, într-un centru economic și tehnologic care poate rivaliza cu San Francisco, New York sau Tokyo.
Este o ambiție care, ca și podurile în sine, este pur și simplu masivă.
Zona Greater Bay Area găzduiește 68 de milioane de persoane, se întinde pe o suprafață de 56 de kilometri pătrați și cuprinde 11 orașe: Hong Kong, Macao și alte nouă orașe, inclusiv Zhongshan și Shenzhen. Numai în Shenzhen locuiesc peste 12 milioane de persoane, ca să nu mai vorbim de zeci de firme de miliarde de dolari, cum ar fi DJI, producătorul de drone, și compania de social media Tencent, care au ajutat-o să câștige porecla de "Silicon Valley al Chinei".
Beijingul speră că podurile vor ajuta la reunirea orașelor din această zonă imensă și diversă, atât din punct de vedere fizic, cât și conceptual. Se așteaptă ca timpul de călătorie între Zhongshan și Aeroportul Internațional Shenzhen Bao'an - al treilea cel mai aglomerat din China continentală, care a găzduit peste 37 de milioane de pasageri în 2019 - să fie redus de la două ore (folosind drumurile actuale) la 20 de minute.
Dar mulți observatori cred că podurile sunt menite să servească și unui alt scop, mai politic, prin subsumarea unor regiuni destul de disparate în prezent - Hong Kong este o fostă colonie britanică, Macao o fostă colonie portugheză - într-o singură identitate chineză. Și, potrivit unor critici, amploarea acestui demers este mai mică chiar și decât cea a podurilor.
Austin Strange, specialist în politica externă chineză la Universitatea din Hong Kong, a declarat că noul pod va aduce, fără îndoială, o "valoare economică reală" prin reducerea drastică a timpului de navetă între orașe, reducând în același timp traficul.
Dar el spune că există și o dimensiune secundară, comparând-o cu eforturile Chinei din Inițiativa "Belt and Road", în cadrul căreia Beijingul cheltuiește miliarde de dolari pentru finanțarea proiectelor de infrastructură, precum porturi și drumuri în țări din întreaga lume.
Acest proiect este considerat pe scară largă drept un efort al Chinei de a-și spori influența economică și politică pe scena mondială, unii critici acuzând-o că obține o influență asupra țărilor mai mici prin acordarea de împrumuturi pe care acestea nu pot spera să le ramburseze.
Deși nu există astfel de probleme legate de datorie în cazul podurilor, care sunt construite pe teritoriul chinez, observatorii spun că amploarea proiectului transmite totuși un mesaj.
"Guvernul Chinei face în mod clar reclamă podului ca fiind o realizare de talie mondială", a declarat Strange. "Infrastructura este o parte esențială a reputației Chinei în dezvoltarea globală și este, de asemenea, o legătură cheie între modul în care China abordează dezvoltarea internă și cea internațională."
Cu toate acestea, cât de profundă va fi impresia pe care podul o va face asupra restului lumii va depinde în parte nu numai de mărimea sa, ci și de cât de reușit și popular printre călători se va dovedi în cele din urmă.
Profesorul de finanțe He Zhiguo, de la Universitatea din Chicago, a declarat că, la fel ca podurile care leagă coastele Golfului San Francisco, mega-proiectul chinezesc ar putea reduce timpul de călătorie.