VIDEO. Fantoma care inghite sute de milioane de euro: Aeroportul Don Quijote din Ciudad Real, Spania
Economia Spaniei se pregatea de decolare in 2007-2008. Din pacate, a fost nevoita sa aterizeze fortat si sa ramana la sol odata cu venirea crizei mondiale.
Dupa 3 ani de la inaugurare, Aeroportul Ciudad Real si-a pierdut si ultimul sau client. Compania aeriana spaniola Vueling a reziliat contractul cu operatorii, iar consiliul de administratie al aerogarii a decis sa inchida portile definitiv pe data de 29 octombrie 2011.
Vueling a renuntat la contract din motive de "rentabilitate" - practic aceasta companie avea un aeroport la propria discretie, fiind singura care opera zboruri aici - cu toate acestea, costurile erau de nesuportat.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Aeroportul "Don Quijote" din Ciudad Real a fost construit la 190 de kilometri distanta de Madrid tocmai pentru a descongestiona Aeroportul Barajas.Costurile ridicarii sale: 1,1 miliarde euro, scrie aerotelegraph.com.
Don Quijote era primul aeroport privat din Spania la vremea inaugurarii sale, in 2008. Cand a fost dat in folosinta i se prevedea un viitor fabulos - cu incasari de miliarde de euro. Aerogara are o capacitate de 3 milioane de pasageri pe an, iar pista lunga de 4.000 de metri poate gazdui 17 decolari/aterizari pe ora.
Planurile din 2008 erau insa facute pentru o economie spaniola care parea ca infloreste pe zi ce trece. Tara primea tot mai multi muncitori din toata Europa, oameni care lucrau in agricultura, in special, dar si foarte multi constructori. A urmat o criza europeana si mondiala din care Spania avea sa iasa mai sifonata decat si-ar fi putut imagina vreodata.
Povestea spaniola se confunda de fapt cu povestea acestui aeroport, care a devenit intre timp o fantoma in care au intrat sute de milioane de euro si care este acum o gaura neagra - o investitie facuta total nepotrivit si ale carei costuri nu se vor recupera niciodata.
Potrivit El Mundo, constructorul aeroportului a contractat nenumarate credite pentru plata lucrarilor si urma sa le achite in 10 ani. De anul trecut insa dezvoltatorul (un grup de firme) nu mai plateste nicio rata. Numai valoarea reziduala a creditelor este situata la suma de 290 de milioane de euro.
Postul de televiziune Canal Cuatro a vizitat aeroportul la doar un an dupa ce s-a deschis si a gasit acolo un oras fantoma. Casa de bilete era inchisa, salile si cafenelele erau goale, femeia de serviciu nu stia ce sa mai curete, pentru ca nimeni nu murdarea nimic, iar soferii plimbau autobuzele goale toata ziua.
De atunci, situatia s-a inrautatit dramatic: daca in 2009 aeroportul a avut 54.000 de pasageri, in 2010 au fost numai 35.000, iar anul acesta in primul trimestru - 7.700 de oameni. Pana saptamana trecuta erau programate doar patru zboruri pe saptamana catre Barcelona si patru catre Paris - toate cu Vueling.
Un zbor la fiecare noua luni
Aeroportul din Ciudad Real nu este un caz izolat. In ultimii 20 de ani au fost construite in Spania 48 de aeroporturi regionale. Numai 11 dintre ele functioneaza normal, restul au fost daramate de recesiune.
Un alt exemplu de planificare proasta este Aeroportul Huesca. A fost deschis in 2007, la initiativa unui politician local, care anunta ca are ca scop aducerea turistilor in regiunea Pirinei. Rareori astazi mai ajung zboruri pe acel aeroport: ultimul pe anul acesta a fost in aprilie, iar urmatorul va veni in februarie 2012. Si nu e de mirare traficul inexistent, daca ne gandim ca pista a fost construita la doar 60 de kilometri de Aeroportul Zaragoza, al saselea ca marime din tara.