Impactul economic al EURO 2024: Publicul va cheltui mult, dar va economisi în următoarele luni
EURO 2024 organizat în Germania este unul dintre cele două evenimente sportive de top cu potențial economic major, arată, într-o analiză recentă, Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.
EURO 2024 va fi transmis în exclusivitate de PRO TV, PRO Arena și VOYO.
Având în vedere magnitudinea celor două evenimente, întrebările care apar sunt legate de efectul economic pe care îl vor avea asupra celor două țări gazdă.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
În cazul Campionatului European, este puțin probabil ca evenimentul să reprezinte un punct de cotitură pentru cea mai mare economie din Zona Euro, care se confruntă cu o lentoare economică.
Experiența Cupei Mondiale de Fotbal din 2006 arată că marile evenimente sportive nu sunt catalizatori atât de puternici din punct de vedere economic. Economia Germaniei, cu o pondere mare în industrie, s-a aflat în dificultate după izbucnirea conflictului din Ucraina în februarie 2022, ceea ce a dus la creșterea costurilor la energie.
În prezent, Germania se află în al patrulea trimestru consecutiv de creștere zero sau negativă, fenomen ce pune presiune asupra Zonei Euro. Așteptările sunt ca publicul să privească Euro 2024 drept prilej de a cumpăra un televizor nou, de a organiza adunări cu prietenii pentru a urmări meciurile sau de a ieși mai mult în oraș în același scop.
Chiar dacă toate aceste acțiuni ale consumatorilor probabil vor crește încasările comercianților, este posibil ca aceste cheltuieli să fie echilibrate prin economii în alte zone. Din acest punct de vedere, cheltuielile de consum nu cresc neapărat, ci „migrează”.
Cu alte cuvinte, dacă publicul avut prea multe cheltuieli în timpul evenimentului, atunci s-ar putea ca în următoarele câteva luni să le reducă, ceea ce duce la un trend inconsecvent. În plus, odată ce „sărbătorile” dispar, cheltuielile încetinesc - sau ar putea chiar să scadă, subliniază Radu Puiu.
Potrivit unui studiu al Institutului Economic German, evenimentul ar putea oferi un mic impuls economic pentru cele 10 orașe care găzduiesc meciurile. Cu toate acestea, impulsul nu va duce la un produs intern brut (PIB) mai mare la sfârșitul anului. PIB-ul Germaniei a scăzut cu 0,3% în 2023, peisaj ce a reprezentat cea mai slabă economie majoră din lume. Anul acesta se așteaptă o creștere modestă.
Este adevărat că o parte dintre fonduri vor fi investite în unele stadioane sub forma unor lucrări de modernizare. Totuși, nu vor fi construite noi drumuri sau alte infrastructuri, așa cum s-a întâmplat, de exemplu, la Cupa Mondială din Africa de Sud din 2010.
Euro 2016, desfășurat în Franța, a stimulat economia țării cu aproximativ 1,2 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Dreptul și Economia Sportului (CDES) din Limoges și de agenția KENEO.
Peste 600.000 de vizitatori au petrecut în Franța o medie de opt zile fiecare, cu o medie zilnică de cheltuieli de 154 de euro de persoană. Pe lângă faptul că Franța a avut nevoie de puține investiții de capital pentru a se pregăti pentru turneu (cheltuind aproximativ 200 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii), găzduirea a fost o decizie care a avut sens din punct de vedere economic.
În cazul Campionatului European din 2020, acesta s-a desfășurat în 11 orașe din țări diferite, fapt care a determinat un impact economic semnificativ diluat pentru fiecare locație în parte, arată analistul din cadrul XTB România.
Cât de „verde” va fi, de fapt, Germania în timpul EURO 2024?
UEFA și Federația Germană de Fotbal (DFB) au promis că EURO 2024 va fi „cel mai durabil campionat european din toate timpurile”. Planurile se extind asupra a 10 stadioane mari consumatoare de energie, a călătoriilor către și între cele 51 de meciuri (80% din emisii), a mărfii și a cateringului.
Pentru a convinge oamenii să renunțe la companiile aeriene de buget, se subvenționează tarifele pentru transportul feroviar și se programează trenuri suplimentare. În plus, există planuri de utilizare a energiei regenerabile pe stadioane.
Evenimentele sportive internaționale reprezintă un moment în care națiunile gazdă își pot prezenta valorile în fața unei audiențe globale. Dar costul pentru națiunile gazdă înseamnă că acestea trebuie să lase și o moștenire locală, explică Radu Puiu.
Jocurile Olimpice de la Paris - care, la fel ca Germania, nu construiesc noi facilități majore - au fost o șansă de a accelera planurile de creare a noi piste de biciclete și zone pietonale, de a revitaliza regiunea Seine-Saint-Denis de lângă capitala franceză și de a transforma Sena.
Bugetul pentru Euro 2024 este mult mai mic decât cel al Jocurilor Olimpice de la Paris, dar, la fel ca și capitala Franței, evenimentul își propune să lase Germania un pic „mai verde”. Această promisiune vine după turneul anterior.
Euro 2020, care a fost amânat pentru 2021 din cauza pandemiei și care s-a desfășurat în 11 țări diferite, a atras numeroase critici pentru impactul climatic al călătoriilor internaționale asociate.
Chiar dacă toate meciurile vor avea loc în Germania în acest an, se așteaptă ca aproximativ 80% din amprenta de carbon a campionatului să provină din transporturi, deoarece fanii se adună din toate colțurile globului, arată analistul financiar din cadrul XTB România.
Un total de 2,7 milioane de bilete sunt disponibile pentru cele 51 de meciuri ale turneului, programate pe 10 stadioane. Consiliul Național de Turism al Germaniei se așteaptă la alte șapte milioane de vizitatori în zonele pentru fani și la evenimentele de vizionare publică.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: germania, economie, impact, euro 2024,
Dată publicare:
05-04-2024 10:11