„Adevărul nu este profitabil. Noi folosim o mașinărie de e-commerce pentru a ne informa”

×
Codul embed a fost copiat

Cum arată internetul de azi și încotro se îndreaptă? Ce rol poate juca România într-o lume digitală în plină transformare?

În cel mai recent episod ePlan, Andrei Radu îl are ca invitat pe Dragoș Stanca, expert media și președintele BRAT, care discută despre e-commerce, digitalizare, dezinformare și modul în care inteligența artificială ar putea reechilibra ecosistemul informațional.

Internetul nu mai este spațiul idealist promis în anii 2000. În locul unei lumi globale conectate printr-o rețea liberă, asistăm la fragmentare, izolare digitală și un război comercial dus inclusiv în online. Dragoș Stanca remarcă apariția unui paradox: pe de o parte, internetul ne aduce împreună, pe de altă parte, apar granițe digitale, influențate de valori, interese politice și ideologii. Exemple precum Rusia sau China, care controlează propriile „versiuni” de internet, prefigurează o lume în care accesul liber la informație va depinde tot mai mult de geografie.

În România, creșterea accelerată a e-commerce-ului e contrabalansată de o lipsă gravă de digitalizare la nivelul instituțiilor publice. Suntem la coada clasamentului DESI, la concurență directă cu Bulgaria. Cauza? Lipsa voinței politice, explică Stanca, care subliniază că multe structuri ale statului se tem de transparență – iar digitalizarea înseamnă exact asta: transparență și reducerea corupției.

Un exemplu pozitiv este Estonia, pe care Stanca a vizitat-o recent împreună cu echipa Edge Institute, o inițiativă care își propune să ofere expertiză privată statului român pentru accelerarea digitalizării. În Estonia, toate cheltuielile publice sunt afișate săptămânal online, iar cetățenii pot vota asupra direcției banilor publici. Rezultatul? Nivel scăzut de corupție, eficiență administrativă crescută și o societate mai implicată.

Citește și
România digitală: viziunea Edge Institute pentru servicii publice moderne
România digitală: viziunea Edge Institute pentru servicii publice moderne

În același timp, avalanșa de conținut digital nu înseamnă o mai bună informare. Din contră. Studiile realizate de Etica, organizație fondată de Dragoș Stanca, arată că doar 3,5% din conținutul consumat de români este de interes public. Restul este entertainment, clickbait sau dezinformare. Iar algoritmii platformelor sociale – construiți să maximizeze timpul petrecut online – nu favorizează adevărul, ci emoțiile și polarizarea.

Stanca trage un semnal de alarmă: „Noi folosim o mașinărie de e-commerce pentru a ne informa. Algoritmii care funcționează bine în vânzări nu pot fi aplicați sănătos în informare. Adevărul nu este profitabil în acest sistem.”

În contrast cu rețelele sociale, Dragoș vede în inteligența artificială o posibilitate de echilibru. AI-ul, spune el, nu este construit pentru a exploata emoții, ci pentru a livra rezultate bazate pe date și eficiență computațională. Dacă va fi programat etic și transparent, AI-ul ar putea ajuta la combaterea fake news-ului și la eficientizarea operațiunilor digitale.

Totuși, el avertizează că greșelile din trecut nu trebuie repetate: „Dacă algoritmii AI vor fi creați doar cu gândul la eficiență, fără etică, riscăm să repetăm dezastrul social media.”

Discuția se încheie cu o idee-cheie: România are șansa de a se transforma într-o țară digitalizată, dar pentru asta e nevoie de voință politică, implicare civică și modele corecte de business. Altfel, riscăm să rămânem captivi într-un internet care nu ne mai servește, ci ne folosește.

Articol recomandat de sport.ro
Italienii și-au amintit de ”anomalia” Andrea Compagno! Ce au scris despre fostul atacant al lui FCSB
Italienii și-au amintit de ”anomalia” Andrea Compagno! Ce au scris despre fostul atacant al lui FCSB
Citește și...
România digitală: viziunea Edge Institute pentru servicii publice moderne
România digitală: viziunea Edge Institute pentru servicii publice moderne

Digitalizarea este una dintre marile provocări ale României, dar și o uriașă oportunitate.

Attention span de 8 secunde: Cum mai captezi atenția consumatorului digital în 2025
Attention span de 8 secunde: Cum mai captezi atenția consumatorului digital în 2025

Comportamentul consumatorului digital s-a schimbat drastic în ultimii ani, iar în 2025, magazinele online sunt forțate să se adapteze rapid.

5 speakeri internaționali legendari vin la GPeC SUMMIT 26-27 Mai, ediția aniversară de 20 de ani
5 speakeri internaționali legendari vin la GPeC SUMMIT 26-27 Mai, ediția aniversară de 20 de ani

PARTENERIAT: 2025 marchează 20 de ani de tradiție pentru evenimentele GPeC, considerate a fi cele mai importante evenimente de E-Commerce și Digital Marketing din CEE.

Recomandări
România a terminat anul trecut cu cel mai mare deficit din Uniunea Europeană. Ce datorii are țara noastră
România a terminat anul trecut cu cel mai mare deficit din Uniunea Europeană. Ce datorii are țara noastră

România a înregistrat în 2024 un deficit guvernamental de 9,3% din PIB, urmată la mare distanță de Polonia (minus 6,6%) și Franța (minus 5,8% din PIB).

Lista chiulangiilor din Parlament. Cine este deputatul campion la numărul absențelor
Lista chiulangiilor din Parlament. Cine este deputatul campion la numărul absențelor

Biroul permanent al Camerei Deputaților a primit spre examinare și decizie situația absențelor nemotivate ale unor parlamentari din lunile ianuarie și februarie 2025.

Ilie Bolojan: „În percepţia românilor, preşedintele are puteri mai mari decât în realitatea dată de Constituţie”
Ilie Bolojan: „În percepţia românilor, preşedintele are puteri mai mari decât în realitatea dată de Constituţie”

Preşedintele interimar Ilie Bolojan afirmă, într-un interviu pentru Bihoreanul, că, în percepţia românilor, preşedintele are nişte puteri mai mari decât în realitatea dată de Constituţie.