20 de ani de comerț online în România. Evoluție rapidă, provocări noi și consumatori tot mai exigenți

×
Codul embed a fost copiat

Comerțul online din România a parcurs un drum spectaculos în ultimele două decenii, de la achiziții făcute „din curiozitate” la o piață aflată într-o continuă transformare, susținută de inovații în logistică, plăți digitale și strategii de fidelizare.

Gpec Summit aniversează 20 de ani de comerț online în România, un domeniu care a evoluat de la timiditatea începuturilor la o industrie complexă, abordând noi provocări legate de logistică, metode de plată și digitalizare.

„În 2005, cumpărăturile online erau mai mult făcute din curiozitate. Ca experiment, erau foarte puțini români care făceau cumpărături online. Acum, în 2025, a devenit o rutină zilnică și există un segment important din populație care face asta natural, în fiecare zi. Acest segment reprezintă 73% din populația României, cumpără cel puțin o dată pe an, deci un procent foarte mare care a crescut de la un an la altul în ultimii 20 de ani”, spune Andrei Cânda, managing partner iSense.

Evoluția nu a însemnat doar creșterea numărului de cumpărători, ci și schimbarea comportamentului acestora.

„La început se făceau cumpărăturile de pe desktop, dar evoluând de la un an la altul, s-a mutat foarte mult pe mobil, iar acum 95% din cumpărători declară că fac cumpărături în special de pe telefonul mobil, iar desktop-ul sau laptopul a rămas mai degrabă doar un device pentru tranzacții mai complexe.”

Citește și
gpec
GPeC SUMMIT 14 Octombrie – ziua în care domeniile E-Commerce și Digital Marketing sărbătoresc două decenii împreună cu GPeC

Distanța parcursă este susținută și de dezvoltarea logisticii.

„Sisteme logistice puse mult mai bine la punct, livrarea în toată țara rapidă...acuma 10 ani era imposibil acest business să putem să la noi este critic timpul de livrare, să nu se strică planta în colet,” adaugă un alt reprezentant al industriei.

Deși plățile digitale avansează, cash-ul încă domină: „plata digitală este până în 40% în cele mai fericite cazuri, restul este cash.”

Totuși, încrederea consumatorilor a crescut considerabil: „cea mai mare impact pozitiv este creșterea clientului în credea clientului în magazinele online...protecția Consumatorului care este mult mai bine pusă la punct acuma decât a fost poate acuma 15 ani.”

Viitorul comerțului electronic rămâne promițător, dar și plin de provocări. „Nu văd lucruri foarte bune pe 2026. Va fi o luptă de supraviețuire și trebuie să fim mult mai atenți, să ne uităm și să facem efortul pe zona de inovație, să încercăm să optimizăm lucrurile pe care le avem și să rezistăm la ceea ce ne așteaptă.

Astfel, istoria comerțului digital românesc este scrisă de inovație, adaptare și reziliență, într-un ecosistem care „are un spațiu de creștere imens”, după cum subliniază specialiștii invitați la Gpec Summit.

Articol recomandat de sport.ro
Obiceiul cu care Arnold Schwarzenegger lasă mască orice om: „Îl savurează în loc de desert”
Obiceiul cu care Arnold Schwarzenegger lasă mască orice om: „Îl savurează în loc de desert”
Citește și...
Primii speakeri internaționali confirmați la GPeC SUMMIT 14 Octombrie – ediția aniversară de 20 de ani
Primii speakeri internaționali confirmați la GPeC SUMMIT 14 Octombrie – ediția aniversară de 20 de ani

PARTENERIAT. Pe 14 octombrie are loc GPeC SUMMIT - Evenimentul Anului în E-Commerce și Digital Marketing care se va desfășura la TNB și este considerat cel mai important eveniment de profil din Europa Centrală și de Est, ajuns la al 20-lea an de tradiție.  

GPeC SUMMIT 14 Octombrie – ziua în care domeniile E-Commerce și Digital Marketing sărbătoresc două decenii împreună cu GPeC
GPeC SUMMIT 14 Octombrie – ziua în care domeniile E-Commerce și Digital Marketing sărbătoresc două decenii împreună cu GPeC

PARTENERIAT - Pe 14 Octombrie are loc GPeC SUMMIT – cel mai important eveniment de E-Commerce și Digital Marketing din Europa Centrală și de Est, ajuns la ediția aniversară de 20 de ani.

Școala de Vară GPeC: cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing, team-building și networking la aer curat de munte
Școala de Vară GPeC: cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing, team-building și networking la aer curat de munte

Școala de Vară GPeC, la a 15-a ediție, oferă între 27-31 august 2025 cursuri intensive de E-Commerce și Marketing Digital, plus networking și team-building la munte, în Moeciu de Sus. Înscrierile sunt deschise online.

Recomandări
Povestea a doi români plecați cu visuri mari în Spania, care au transformat munca lor în imperii de afaceri în Madrid
Povestea a doi români plecați cu visuri mari în Spania, care au transformat munca lor în imperii de afaceri în Madrid

Au plecat din țară în vremuri grele cu gândul să strângă bani și să se întoarcă. De atunci au trecut 20 de ani, și ei sunt tot acolo, în Spania, la Madrid. În urmă cu 19 ani, Paula Herlo a întâlnit la Madrid doi tineri cu visuri mari.

Referendum printre magistrați despre CSM. Judecători cereau să fie luați din benzinării, să nu fie văzuți că vin la Cotroceni
Referendum printre magistrați despre CSM. Judecători cereau să fie luați din benzinării, să nu fie văzuți că vin la Cotroceni

Președintele Nicușor Dan a anunțat sâmbătă că va organiza un referendum în rândul magistraților, o consultare, după ce a primit mii de pagini de sesizări din rândul procurorilor și judecătorilor.

FCSB câștigă derby-ul cu Rapid, scor 2-1, dar bifează o premieră negativă. Pe ce loc termină anul în Liga I
FCSB câștigă derby-ul cu Rapid, scor 2-1, dar bifează o premieră negativă. Pe ce loc termină anul în Liga I

FCSB a câștigat derby-ul cu Rapid, scor final 2-1, însă încheie anul competițional bifând o premieră negativă. Este pentru prima dată în istoria Ligii I când FCSB termină anul pe loc de play-out.