Verdeturile primaverii, benefice pentru organism daca sunt pregatite corect. Cand pot deveni daunatoare

07-04-2015 07:59


Salata verde, spanacul si alte frunze ale primaverii sunt sanatoase, insa trebuie tratate cu mare atentie. Crescute in soluri poluate, spre exemplu, atrag cea mai mare cantitate de nitrati. Toxice, adica.

In plus, odata recoltate, nu este bine sa le tineti la intuneric. Vor produce ele insele acelasi tip de substanta chimica. Nitratii blocheaza hemoglobina. Imaginati-va ca cineva v-ar tine de nas si de gura in acelasi timp si veti intelege efectele nocive.

Untisorul, stevia salbatica, leurda, urzicile si frunzele proaspete de papadie provenite din padure nu contin deloc poluanti chimici. Altfel, frunzele verzi, in special spanacul, sunt crescute in soluri tratate si vin la pachet cu o cantitate uriasa de nitrati. Aceeasi pe care o gasiti in mezeluri, spre exemplu.

Mihaela Bilic, nutritionist: "In momentul in care le gatim ar fi bine sa punem suc de rosii pentru ca mediul acid imbunatateste absorbtia fierului din ele. Iar cand le folositi sub forma de salata, otetul ace mediu acid, deci puneti otet sau sos de tomate."

Sosul de rosii sau otetul fac ca fierul non-hemic, de slaba calitate din aceste plante, sa fie absorbit si folosit de catre propriul dumneavoastra organism. Iar uleiul nerafinat nu are doar o motivatie de gust.

Mihaela Bilic Nutritionist: "Stropul de ulei pe care il puneti in salata ajuta la aborbia fito-nutrietnilor, licopenul e unul dintre ei. Asa ca si vitaminele liposolubile si fitonutrtientii liposolubili beneficiaza de uleiul din salata."

Aceaste frunze sunt ideale proaspete. Dupa recoltare, e bine sa stea la lumina zilei si nu in intuneric. Fara o sursa de lumina produc ele insele nitrati - substante care impiedica hemoglobina din sange sa se lege de oxigen.

Ion Daniel, sef sectie chirurgie: "Unul dintre elementele produselor vegetale este celuloza, care desi nu este o substanta alimentara activa si nu se absoarbe in organism, ea accelereaza tranzitul, timpul de contact al reziduurilor digestive este redus."

Mihaela Bilic, nutritionist: "Fie ca facem o mancare cu carne, fie ca punem branza peste verdeturi, peste o salata, tot ce inseamna legume si frunzele acelea verzi trebuie sa insemne jumatate din portia de la fiecare masa."

Celuloza este un protector natural al colonului, organul cel mai agresat de o dieta in care isi gasesc locul preponderent, alimentele inalt procesate. Iar magneziul, prezent de asemenea in frunze, este antagonist al sarii de bucatarie. Cu atat mai mult consumati-le daca ati abuzat de hrana moderna, care aduce zilnic nu mai putin de 15 grame de sare, o cantitate uriasa.