Dieta simpla care ne ajuta sa prevenim diabetul. Cat de periculos este un singur pliculet de zahar

19-09-2015 09:30


Pre-diabetul poate aparea fara niciun simptom. Cum ne ferim de aceasta afectiune grava?

Pre-diabetul presupune ca valorile glicemiei, pe nemancate, sa fie intre 120 si 126. In acest moment, e putin probabil sa aveti vreun simptom. Mai mult, sta in puterea dumnevoastra sa aduceti indicele la un prag normal. Organismul are inca resursele necesare, daca e ajutat intr-un mod organizat.

Intr-un pliculet sunt cinci grame de zahar. O cantitate infima care, daca nu ar parcurge in interiorul organismului un lung drum in procesul de asimilare, ar avea insa efecte catastrofale. Cele cinci grame reprezinta, de fapt, concentratia de zahar din tot sangele uman. Adica... glicemia normala.

Academicianul Octavian Popescu spune ca “5 grame de zahar, daca ar ajunge imediat in sange, ar creste glicemia de doua ori”.

La persoanele sanatoase, zaharul incepe sa fie decompus inca din cavitatea bucala. Nu ramine in singe, ci este dus, in mod eficient in celule, unde urmeaza sa fie transformat in energie. Se ocupa de transport hormonul numit insulina. La diabetici, insa, cele 5 grame de zahar sunt suficiente ca sa cresca semnificativ concentratia glucozei in sange, deoarece nu mai au suficienta insulina ca sa permita retragerea glucozei din sange si dirijarea ei spre celule.

Diabetul de tip 2, cel mai frecvent, nu se instaleaza imediat. Intai, a fost identificata etapa numita pre-diabet. Valorile glicemiei, pe nemincate, masoara in aceasta faza, intre 120 si 126. Nu exista simptome.

Doctor Catrinel Macovei, medic primar diabet si nutritie: “Aduce un risc foarte mare de diabet si pe linga riscul de diabet, de obicei starea de prediabet se asociaza cu modicari metabolice ale grasimilor din singe, ale acidului uric, ale greutatii corporale si ale bolilor cardiovasculare”

In acest moment, sta inca in puterea fiecaruia sa aduca glicemia la valori normale. Organismul are resursele necesare, daca e ajutat intr-un mod organizat, mai ales prin dieta si sport.

Dieta... nu ceva drastic. Ci trei mese principale si doua gustari. Fructe proaspete, daca se poate. La mesele principale, consumati proteine de origine animala sau vegetala - nu preparate prin prajire - alaturi de o salata mare. Spre exemplu, combinatiile friptura-salata, ou fiert-salata, mazare - salata. Saptamanal, e bine sa mancati macar doua-trei portii de peste. La cina, ar fi ideal.

Pe de alta parte, puteti sa alegeti, pentru masa, 200 de grame de paste integrale cu topping de rosii. Ori 200 de grame de cartofi copti alaturi de o salata. Sau orez integral, in aceeasi masura, cu legume langa. Dar niciodata in combinatie cu branzeturi, carne sau oua.