Cum ne dam seama daca rosiile de la piata au gust sau nu. Secretul, dezvaluit de agricultorii romani
Intr-o tara in care multi agricultori cultiva rosii pentru profit, apar si fermieri care pun pret pe gust. Folosesc seminte pastrate de la bunici si culeg rosii care nu au forma sau culoarea perfecta, dar aroma lor face toti banii.
Specialistii sustin ca multe dintre speciile de rosii si-au pierdut gustul. Iar asta pentru ca nu mai stau cat trebuie in bataia soarelui.
Cine musca din rosia grasa galbena, cultivata de domnul Dumitru Zaharia din Vidra, il pomeneste mult timp. Pastrata de 3 generatii, aceasta are un gust care ne aminteste ca rosiile adevarate au o aroma deosebita.
Dumitru Zaharia, fermier: “Rosia galbena trebuie sa fie moale. Asta dovedeste ca nu e hibrid. Rosia hibrid are coaja foarte tare.”
Rosiile numite "posetuta" sunt si ele preferatele romanilor. Dar nu ale celor care cauta rosia perfecta, pentru ca ele au forme mai ciudate.
La Moara Vlasiei, aproape de Bucuresti, un alt fermier vinde rosii traditionale, bio. Are cerere pentru ele, dar sunt mai sensibile.
E adevarat, soiurile vechi sunt mai putin productive decat cele hibrid. O planta produce doar 4 kilograme, in loc de zece, cat dau cele comerciale. Tot mai multi fermieri mizeaza insa pe acel segment de cumparatori care prefera rosia sanatoasa, cu gust, in locul celei care are un aspect perfect dar este plina de chimicale.
Desi unii spun ca de vina pentru disparitia gustului ar fi recoltarea timpurie si depozitarea, specialistii sustin ca de vina este genetica. In urma cu cateva decenii a fost descoperita o mutatie care le dadea tomatelor un rosu uniform si lucios. Mutatia respectiva a fost introdusa in mai multe soiuri pentru a le imbunatati aspectul. S-a ajuns insa la concluzia ca acea gena a frumusetii inhiba gena responsabila cu coacerea. Rosiile nu mai stau mult la soare, pentru ca se coc mai devreme si le dispare gustul.
Specialistii institutelor de cercetare sustin ca in urmatorii zece ani vor vinde de 5 ori mai multe seminte traditionale.