Tot mai multe mașini fabricate în România iau calea străinătății. O mare parte din vehicule sunt trimise cu vaporul din Portul Constanța, iar cei care le urcă pe vas au nevoie de o precizie de ceasornicar.

Mașinile sunt așezate la doar câțiva centimetri distanță și trebuie să ajungă la destinație fără nicio zgârietură. În primele patru luni ale anului, România a avut, după doi ani grei de pandemie, cifre record la exportul de autoturisme.

Mii de autoturisme produse la noi pleacă lunar din Portul Constanța și ajung în țări din Uniunea Europeană, dar și în destinații îndepărtate: Magadascar, Martinica sau Reunion.

Anul acesta, în primele trei luni ale anului, am exportat peste 130.000 de autoturisme în valoare de peste un miliard de euro.

Marius Ionescu, manager executiv ROMCARGO Maritim: „Ne situează la volumul celor mai buni ani din istoria noastră, 2018-2019, ani în care am reușit să depășim volumul de 150 de mii de mașini pe an. Uzinele din Mioveni și Craiova sunt principalii noștri clienți, Dacia, Renault și Ford. Trebuie să conectăm foarte bine marfa care ajunge feroviar, atât rutier cu navele.”

Întreaga operațiune începe din acest terminal. Mașinile care sunt destinate exportului ajung în Portul Constanța cu ajutorul trenului pe care îl vedeți în spatele meu. Sunt descărcate pe această platformă, iar de aici sunt preluate de șoferi care mai apoi le vor urcă pe nava care le va duce în străinătate.

De pe platforma terminalului, șoferii pleacă spre rampa vaporului. Autoturismele sunt urcate pe puntea navei cu o viteză și o precizie de robot, iar cei care le manevreaza trebuie sa aibă abilități deosebite. Munca lor este cu atât mai grea cu cât au pe mână mașini de zeci de milioane de euro. Toate vehiculele se parchează la o distanță de 10 centimetri între ele.

Într-o oră sunt încărcate 140 de mașini. În 12 ore, 1500 de autoturisme sunt parcate cu o precizie extraordinară. În aproape 30 de ore, nava este încărcată la capacitate maximă, cu aproape 4000 de mașini. Autoturismul este scanat, iar mai apoi dus într-un loc special amenajat.

Cătălin Greavu, manager operațiuni: „Avem șoferi bine pregătiți. Sunt foarte atenți și prudenți în încărcarea lor la navă. Orice zgârietură mică este o daună destul de serioasă pentru Dacia sau Renault.”

După ce maşina este parcată milimetric este legată cu chingi de podea. În cazul în care este furtună pe mare, încărcătura trebuie asigurată.

Pavlo Pasenchenko, comandantul navei: „Avem tancuri speciale de balast și, în funcție de poziția încărcăturii la bord, încercăm să avem parametrii optimi pentru a trece de o eventuală furtună.”

Lunar din Portul Constanța pleacă șase coloși încărcați cu cel puțin două mii de mașini. Maşinile fabricate în România ajung săptămânal în porturi din Franţa, Maroc sau Turcia. Anual peste 150 de mii de autoturisme sunt exportate pe calea Mării Negre, iar prin terminalul din Constanța trece 30 la sută din producţia naţională de mașini.