Ce trebuie să facă proprietarii de mașini electrice dacă vehiculele iau foc. Sfaturile specialiștilor
Mașinile electrice s-au înmulțit și pe drumurile României, așa cum se întâmplă în toată lumea.
În cazul nefericit în care un asemenea vehicul ia foc, șoferul trebuie să știe să le spună pompierilor că este electric.
Intervenția este total diferită, pentru că bateria acestor autoturisme nu se stinge simplu, cu apă și spumă, ci trebuie scufundată. Aceste cazuri sunt foarte rare și se întâmplă doar dacă focul ajunge la baterie sau dacă aceasta are un defect.
Imaginile au fost surprinse la Dumbrăvița, în județul Timiș. O mașină electrică a luat foc și cu toate că pompierii l-au stins, după câteva minute s-a aprins iar, astfel că pompierii au pus în practică o tehnică nouă, folosită în străinătate în cazul unui incendiu la un autoturism electric. Au adus un container, au împins autoturismul înăuntru și au turmat apă până au acoperit bateria.
Elena Megherea, purtător de cuvânt al ISU Timiș: ”Riscul de reaprindere persistă la mai mult de 24 de ore, astfel autoturismele sunt stinse prin imersie.”
În Timiș sunt deja două containere care pot fi folosite în caz de nevoie, iar pompierii au fost instruiți cum să procedeze. De aceea, acum întreabă de fiecare dată când sunt alertați dacă autoturismul care s-a aprins este electric.
Este o tehnică diferită, pentru că bateria conține litiu - ion, iar în cazul în care focul ajunge la ea, stingerea este diferită.
Nicolae Muntean, Facultatea de Inginerie Electrică și Energetică: ”Când se defectează un element și se intră într-un scurtcircuit apare o degajare a electrolitului, este inflamabil și de aici toată problema. Nu se pot stinge cu apă și spumă, pentru că apa și spuma sunt bune conducătoare, pot produce efecte suplimentare.”
Astfel de cazuri sunt însă foarte rare, dar cum numărul de mașini electrice este în creștere, autoritățile se pregătesc și pentru astfel de incidente. În prima jumătate a anului, la nivel național, au fost înmatriculate 874 de automobile electrice, cu 45% mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Tudor Marchiș, proprietar de mașină electrică: ”Riscul de incendiu la o mașină eletcrică este mult mai mic decât la o mașină pe combustie, însă bateria reprezintă un risc dacă nu are un management termic corespunzător.”
În state unde astfel de autoturisme sunt o obișnuință pe străzi, pompierii au deja echipamente speciale pentru stingerea eventualelor incendii.