Au crescut semnificativ vânzările mașinilor electrice. Problema o reprezintă numărul mic de stații de încărcare
Ultima lună de vară a înregistrat o creștere importantă a numărului de mășini înmatriculate în România. Dealtfel, în primele opt luni s-au vândut cu aproape 8 la sută mai multe autoturisme noi decât anul trecut.
Creșterea este și mai mare la second hand: aproape 12 la sută. S-au vândut bine și cele electrice și hybrid, de trei ori mai multe făță de anul trecut. În aceste condițîi, și rețeaua de încărcare încearcă să țină pasul cu vânzarile.
Potrivit unor estimări, în România sunt peste 7500 de mașini electrice, iar anul acesta vor depăși 10 mii.
În primele 8 luni din 2021 au fost înmatriculate aproape 900, față de 600 în aceeași perioadă a anului trecut.
Și numărul mașinilor hybrid sau hybrid plug-in a crescut. De la peste 4 mii în primele 8 luni ale anului trecut, la peste 12 mii în 2021. Creșterea fiind peste media europeană.
Programul Rabla Plus, care oferă un voucher de aproape 10 mii de euro pentru o mașină electrică, a fost suplimentat de 4 ori anul acesta. Așa că producătorii auto și-au diversificat gama de mașini electrice.
Mașinile din zona premium costă și 100 de mii de euro. Modelele din clasa de mijloc sunt la 50 de mii de euro. Și producătorul național are un model fabricat în China, la un preț de 18 mii de euro.
Există variante chiar mai ieftine, de oraș, dar fără aer condiționat și cu două locuri.
Problema este că numărul stațiilor de încărcare este mic.
Potrivit unor estimări în România sunt 1000 de stații publice. Multe dintre ele pe modelul unor benzinării electrice, adică trebuie să plătiți curentul.
Dacă la 100 de kilometri parcurși plătiți pentru benzină și motorină în jur de 50 de lei, la o stație electrică 100 de km va costa 25 de lei. Încărcatul acasă va costa 10 lei pentru 100 de kilometri.
Anul acesta au crescut cu 8 la sută și vânzările mașinilor clasice. Sunt 80 de mii în primele 8 luni.
La mâna a două creșterea este cu 12 la sută. 250 de mii vehicule vechi au fost aduse în România.
Autoritățile au anunțat că pregătesc o măsură de descurajare a importurilor de rable pentru că România să nu ajungă cimitirul auto al Europei. Ar putea fi vorba de un impozit pentru mașinile poluante. Deocamdată Guvernul nu a stabilit o formă a taxei și nici nu știe când ar putea intră în vigoare.
Dacă nu adoptă o măsură împotriva importurilor de rable, România riscă să nu primească bani de la Uniunea Europeană pentru a construi Autostrada Moldovei prin programul PNRR.