Zonele din București unde mașinile poluante vor fi interzise. Când nu se vor aplica noile taxe
Autorităţile anunţă măsuri fără precedent pentru reducerea poluării în capitala României, oraş în care este tot mai dificil să duci o viaţă normală şi să respiri aer curat.
Din cele aproximativ două milioane de autoturisme care circulă aici, primăria vrea să le interzică în centru pe cele extrem de vechi, care dăunează grav sănătăţii.
Mai mult decât atât, cei care tranzitează Bucureştiul şi au maşini înmatriculate în alte judeţe sau în alte ţări ar urma să plătească o vinietă electronică. Noile taxe apar şi pentru bucureştenii care au vehicule cu grad de poluare euro 3 şi vor să circule în zona zero.
Vor plăti vinieta electronică în primul rând proprietarii maşinilor înmatriculate în alte judeţe, în afară de Ilfov sau în alte ţări, inclusiv cele cu număr de Bulgaria.
Toate, indiferent de gradul de poluare, vor putea intra în centrul Bucureştiului doar dacă plătesc 10 lei pe zi sau 1900 de lei pe an.
Mihai Teodorescu, Direcția Transporturi: ”Se va putea achiziţiona şi prin sms, online şi de la fiecare benzinărie, aşa cum este buna practică cu rovinieta de la CNAIR.”
Ce mașini nu vor mai putea circula în centrul Bucureștiului. Nu se aplica noaptea, în weekend și de sărbători
ATENŢIE, în centrul oraşului nu vor putea circula deloc maşinile care poluează: non euro, euro 1 sau euro 2.
Măsură nu va fi impusă noaptea, între orele 22 şi 7 şi nici în weekend sau de sărbătorile legale.
Iniţiatorii proiectului au delimitat astfel centrul, Piaţa Victoriei, Şoseaua Ştefan cel Mare, Strada Polonă, Mihai Eminescu, Bulevardul Nerva Traian, Bulevarul Mărăşeşti, Piaţa Constituţiei, Strada Izvor, pe lângă parcul Izvor, Strada Berzei şi apoi Buzești până în Piaţa Victoriei.
Pentru a circula în acest perimetru, cei care au maşinile înmatriculate în Bucureşti sau Ilfov cu normă de poluare euro 3 vor fi obligaţi şi ei să achite vinieta electronică.
În acest caz sunt valabile două abonamente, în valoare de 75 de lei pe lună sau 900 de lei pe an.
Cei care locuiesc în centru nu sunt scutiţi de taxe şi nici nu scapă de interdicţie dacă au maşinile poluante.
Gabriela Firea: ''Nu vor mai avea acces în centru şi cred că vor fi dezarmaţi şi vor încerca să le vândă, să procure un alt autoturism sau cel mai bine ar fi şi cel mai indicat să folosească transportul public în comun, e adevărat, care are în continuare anumite probleme, nimeni nu spune că este perfect. ”
Pentru a identifica maşinile care nu achita această nouă vinieta electronică, ar urma să fie montate aproape 200 de camere de supraveghere care vor citi numerele de înmatriculare, la fiecare intrare în Bucureşti şi în zeci de intersecţii din centru. Şi cei care nu respecta aceste noi reguli ar putea plăti amenzi de până la 2000 de lei.
Excepţie de la plata vinietei fac doar vehiculele care aparţin serviciilor publice comunitare, maşinile de ambulanţă, smurd sau pompieri.
Măsuri similare au luat şi alte capitale. În Londra, de exemplu, există din 2003 o taxă de congestie pentru maşinile care intră în centrul oraşului, de 11,5 lire pe zi, iar parcarea este cu 50% mai scumpă pentru maşinile diesel. În Milano, taxa, în valoare de 5 euro pe zi, se plăteşte doar de luni până joi. Şi aici sunt interzise în centru maşinile foarte poluante.
București, unul dintre cele mai poluate oraşe europene
La km 0 al Bucureştiului, în timpul vacanţei de vară, străzile sunt pline de maşini, iar aerul este greu de respirat în special în zilele caniculare ca cea de azi.
Peste două milioane de locuitori ai Capitalei, neoficial chiar patru milioane, stau într-unul dintre cele mai poluate oraşe europene, mai precis suntem pe locul 6 în acest top nefast. Este nevoie urgentă aşadar de măsuri care să reducă poluarea ajunsă la cote alarmante.
Din cele şase staţii de măsurare a calităţii aerului în Bucureşti, două arată frecvent depăşiri ale limitelor admise, chiar şi de nouă-zece ori, potrivit datelor oficiale.
Şi nu ajută deloc numărul mare de maşini care circulă momentan fără restricţii în Bucureşti - în ultimii 10 ani numărul lor s-a dublat.
Dacă va fi aprobat acest proiect, multe dintre maşini nu vor mai avea voie să circule pe aici. Proiectul este momentan în dezbatere publică pentru 45 de zile, apoi ar putea suferi modificări, spun reprezentanţii primăriei, după discuţiile cu cetățentii şi cu ONG-urile, pentru ca forma finală a proiectului să fie votată în toamnă de consilierii generali iar măsurile să intre în vigoare din ianuarie 2020.