Visul românilor de a avea mașini care se conduc singure, la un pas de a deveni realitate. Proiect de lege aflat în dezbatere
România este pe cale să își schimbe legislația rutieră, pentru a încuraja construcția mașinilor care se conduc singure.
Este vorba despre un proiect de lege aflat în dezbatere pe site-ul Ministerului de Interne, care vorbește despre testarea pe drumurile din România a acestor mașini fără șofer în condiții reale de trafic.
Proiectul de lege gândit de specialiști ai ministerelor Cercetarii, Afacerilor Interne și Transporturilor stabilește cum se pot testa la noi viitoarele mașini autonome. Cei care dezvoltă acest tip de tehnologie trebuie să se adreseze întâi Registrului Auto Român, care verifică tehnic mașina. După ce primește undă verde, Direcția de Înmatriculări Auto emite autorizația de testare în condiții reale de trafic. Ultimul pas se face impreună cu Direcția Rutieră a IGPR.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Comisar șef Maria Dragnea, șefa Serviciului de Reglementare a Direcției Rutiere: "Testarea vehiculelor prevăzute cu sisteme de conducere automatizată se va face numai pe traseele și în intervalele orare stabilite de Poliția Rutieră astfel încât să nu fie afectată circulația pe drumurile publice. Pe parcursul testării, vehiculul va fi supravegheat de o persoană anume desemnată".
Dacă în timpul testării se întâmplă vreun accident, cei responsabili, instructorul auto și compania producătoare vor fi trași la răspundere.
Titi Aur, fost pilot de raliuri: "Mașina autonomă a început să fie printre noi. Avem senzori în bară, avem tot felul de sisteme să parcăm, să frânăm, care ne avertizează când greșim. Ele evoluează și e normal să se facă aceste teste și în trafic, nu doar în poligon. Teste care în viitorul mai apropiat vor duce la perfecționarea sistemelor".
Alte țări precum Spania, Grecia sau Franta permit astfel de teste, iar în Germania pot sa circule deja mașini care accelerează, frânează și virează singure. Aceste sisteme pot fi folosite însă doar pe autostradă și la viteza maximă de 60 de km/h. În caz de accident, Poliția verifică datele de bord stocate pe un suport asemănător cutiilor negre folosite în aviație.
Proiectul de lege propus de MAI trebuie să fie aprobat și de Parlament. Până să vedem în trafic primele mașini complet autonome, e nevoie și de o infrastructură inteligentă, iar România abia a asfaltat anul trecut 35 de kilometri de autostradă și nu stăm deloc bine nici cu amenajarea stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice.