Portretul pilotului decedat in accidentul aviatic din Craiova. O defectiune tehnica, posibila cauza
Incident dramatic la Craiova. Un avion militar IAR 99 Soim s-a prabusit la 500 de metri de aeroport, iar pilotul a murit pe loc.
Doar copilotul a reusit sa se catapulteze in ultima secunda, dar a suferit rani grave, iar acum este internat la Spitalul Militar din Capitala. Anchetatorii inclina sa creada mai curand intr-o problema tehnica decat intr-o eroare umana. Nu este exclus ca la bord sa fi izbucnit chiar un incendiu.
Cei doi aviatori se pregateau pentru o demonstratie spectaculoasa, programata saptamana viitoare in Serbia, de ziua fortelor militare aeriene. Incepusera exercitiul la ora 7 dimineata si erau deja la al treilea zbor, cand s-a intamplat nenorocirea. Martorii spun ca aparatul s-a indreptat vertiginos spre sol, lasand o dira de fum in urma pentru ca la pamant sa se transforme intr-o minge de foc. In pacla din urma sa, un om si-a facut curaj sa intre si sa salveze copilotul.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pilotul, Aurel Cojocaru, de 49 de ani, se pare ca a incercat pana in ultima clipa sa redreseze aparatul si sa evite zona de case din preajma aeroportului. Copilotul, de 35 de ani, s-a catapultat, dar avionul era deja prea aproape de sol, iar parasuta nu a mai avut vreme sa se deschida. Intre timp, aeronava a lovit un stalp si s-a prabusit in flacari.
Aparatul apartine Centrului de Cercetari de Zbor Craiova al Ministerului Apararii. Specialistii suspecteaza o problema tehnica, de vreme ce pilotul care si-a pierdut viata avea grad de comandor si mii de ore de zbor la activ. Era casatorit si tatal unui baiat de 18 ani.
Colegii lui spun ca mai avea doi ani pana la pensie si iubea zborul mai mult decat orice. Din aparatul de doua locuri, un IAR 99 Soim, nu a mai ramas nimic.
Copilotul a suferit fracturi la membre si traumatisme la cap si la coloana, dar medicii spun ca o sa-si revina. A fost transportat mai intai la Craiova, apoi, cu un elicopter la Spitalul Militar din Capitala. Este asteptat acasa de un copil de 4 ani.
Ipoteza ca avionul a luat foc in timpul zborului este sustinuta si de faptul ca supravietuitorul are arsuri pe zece la suta din suprafata corpului. Marturia sa este cruciala in ancheta. Deocamdata, o comisie de la ministerul apararii nationale a sosit la Craiova, iar epava calcinata a aparatului o sa fie ridicata pentru expertize. Si ei au dedus ca e foarte probabil ca la bord sa se fi produs un incendiu, pentru ca ultima traiectorie a avionului este vizibila si pe iarba pirjolita: o dara de cenusa, ca un ultim drum al aviatorului.
Aparatul IAR 99 Soim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit in principal pentru antrenamente, putand asigura si misiuni de atac la sol, precum si misiuni de recunoastere. Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat si atac usor a fost demarata in anii '70, fiind primul avion reactiv proiectat si realizat integral in Romania.
Versiunea modernizata IAR-99 Soim este echipata cu un sistem de avionica foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer. Dotarile includ computer de bord, Head-up si Head-down Display, sistem de navigatie inertial/GPS, HOTAS, statie radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date proceseaza datele de navigatie primite via datalink de la un alt avion sau statie de sol echipata cu acelasi sistem. Aceasta informatie este prezentata pe un ecran "radar virtual" simulat in cabina, astfel incat pilotul se poate antrena in folosirea radarului fara ca avionul sa fie echipat cu un radar.
Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, inaltimea de 3,898 de metri si masa 3.320 de kilograme. Aeronava atinge o viteza maxima de 850 de kilometri pe ora la 9.000 de metri. De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de actiune este de 1.100 de kilometri.
La capitolul "armament" legat de acest avion figureaza un tun de 2x23 milimetri si bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme si 250 de kilograme, cu munitie autodirijata LGB si OPHER si cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.