Tot mai mulți comercianți din România sunt pe cale să renunțe la casieri în favoarea caselor self-checkout
Dacă n-ați învățat să scanați singuri cumpărăturile la ieșirea din magazin și să le plătiți la automat, trebuie să vă pregătiți. Comercianții sunt pe cale să renunțe la casieri și avem deja în țară mai multe supermarketuri sută la sută self-checkout.
Schimbarea nu însemnă concedieri, susțin reprezentanții lanțurilor de magazine, pentru că angajații de la case sunt redistribuiți ori îi ajută pe clienții care nu se descurcă singuri.
Prin câteva atingeri de ecran, după scanarea produselor, cumpărăturile sunt achitate de client. Într-un supermarket sunt, în total, 11 case self-checkout. La cinci dintre ele se poate plăti și în numerar. Cozile au dispărut.
Femeie: „Scanez eu și mă mișc mai repede, adică merge mai ușor, mai repede le împachetez, nu trebuie să stau după casier”.
La acest moment, în România, sunt aproximativ două mii de case fără casieri.
Barbat: „E bine, e practic, e modern, e ok, mai mult peste tot ar trebui făcut așa!”
Pentru început, o parte dintre foștii casieri îi ajută pe clienții care nu se descurcă singuri. Alții rezolvă problemele ce pot interveni pe parcursul zilei. Așadar, angajații nu dispar cu totul din zona caselor neasistate.
Bărbat: „Suntem obisnuiți cu casa de marcat, nu cu acest fel de plată”.
Sistemul funcționează cu succes de mai mulți ani în lume, iar în 2021 piața globală a terminalelor self-checkout a crescut cu 11 procente.
Mara Eliza Barza, specialist în comunicare: „Orice tehnologie nouă vine la pachet cu provocări. Este recomandat ca fiecare retailer să aibă o persoană care să supravegheze tot procesul de scanare astfel încât să se asigure că oamenii au scanat toate produsele, dar și că nu întâmpină probleme, că pot apărea erori”.
O companie românească care oferă soluții software pentru retail, cum ar fi aparate de scanat mobile sau sisteme automate de cântărire și plată, a înregistrat o creștere de 60 la sută față de perioada de dinainte de pandemie.
Ionuț Bucea, reprezentant al unei companii de soluții software: „Tendința este una de automatizare a proceselor de achiziție și plată ce duce la evitarea cozilor și diminuarea costurilor pe care angajatorii le alocă pentru casierii cu care eram obisnuiți să interacționăm”.
Cererea de tehnologie digitală pentru comerț s-ar putea dubla până în 2027, arată un studiu internațional.