Termene uriașe de așteptare pentru mașinile noi. Se poate depăși un an
Dacă aveți în plan să vă cumpărați o mașină trebuie să va înarmați, între altele, cu multă răbdare. Pentru modelele noi, termenele de livrare pot depăși și 12 luni, spun specialiștii.
Pe de altă parte, prețurile prea mari și criza carburanților îi determină pe mulți să se gândească de două ori înainte să-și schimbe autoturismul. Potrivit datelor INS, înmatriculările de vehicule au scăzut cu șapte procente în ultimele șase luni, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Viorel Oncioiu tocmai și-a ridicat numerele verzi pentru noua mașină. Și-a comandat autoturismul în martie.
Viorel Oncioiu, proprietar mașină: "Îmi zisese, inițial, că până în decembrie trebuie să așteptat. Mi-am asumat, am așteptat. În special, la culoarea acesta, a fost o porblemă cu fabrica de vopsea. Dar am avut noroc că a renunțat un client între timp și a venit mult mai devreme".
Termenele de livrare s-au dublat față de anii trecuți la toate categoriile de autoturisme, iar o mașină poate să ajungă la proprietar cu o întârziere între 3 și 12 luni. De exemplu, pentru orice model electric comandat acum, livrarea va avea loc abia anul viitor. În astfel de cazuri, clientul achită un avans la început, iar restul când primește mașina.
Cele mai mari întârzieri sunt la mașinile de lux
Cele mai mari întârzieri sunt la categoria autoturismelor de lux, unde producătorii evită să ofere termene de livrare. Totuși, pe piață există cerere. Potrivit datelor INS, în trimestul II din acest an, numărul autoturismelor noi înregistrate este în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Se întâmplă acest lucru pentru că multe dintre mașinile comandate în 2021, abia au ajuns la șoferi. Pentru a se încadra în termenele de livrare, mai nou, producătorii renunță la dotări ce țin de sistemele de navigație sau de echipamente multimedia și cheamă mașinile, ulterior, în service. În alte cazuri, producătorii încearcă să ajungă la o înțelegere cu clienții și îi sfătuiesc să renunte la anumite caracteristici.
Alexandru Seremet, PR manager al unui producător auto: "Încercăm să discutăm cu fiecare client, să îi explicăm situația, să găsim situații punctuale astfel încât pentru fiecare client să avem soluția optima. Fie o configurația ideală , fie un compromise la configurația pe care și-o dorește clientul , dar o livrare mai rapidă".
Indiferent de termenul de livrare, prețurile rămân în continuare mari. Potrivit datelor INS, mașinile sunt cu 5 la sută mai scumpe față de anii trecuți.
Costin Giurgea, realizator Superspeed: "Prețurile au crescut susținut, în ultimul an și jumătate. Sunt și modele noi care sunt intârziate pentru că modelele noi au cerere mai mare cu atît mai greu este pentru producători pentru importatori să facă față cererilor, cu atît mai mult cu cât exită probleme de aprovizionare cu microcipuri pentru fabricile de mașini".
Înmatriculările de mașini noi sunt în scădere
În primele șase luni ale acestui an, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat o scădere de 7%.
Adrian Sandu, ACAROM: "Iulie este o lună de vacanță și lumea pleacă mai mult în vacanță decât să își cumpere un vehicul. În al doilea un trend European, care înseamnă o scădere a înmatriculărilor noi la nivelul europei, în toate țările Europei".
Potrivit datelor Asociatiei Constructorilor de Autoturisme din România, în acest an, Dacia a vândut cele mai multe autoturisme. Pe locul doi, urmează mașinile vândute de Toyota , iar pe trei cele de Hyundai, Ford, Skoda, Volkswagen și Renault.