Electrocasnicele vechi zac în casele românilor. Soluția UE pentru electronicele stricate care au ieșit din garanție
Consumatorii din statele Uniunii Europene vor putea să își repare mai ușor produsele electronice și electrocasnice, chiar și după expirarea termenului de garanție.
Comisia Europeană își propune să ajute clienții să păstreze mai mult aceste produse, ca să poată face economii şi să reducă astfel numărul deşeurilor.
Propunerea vizează mai ales telefoanele, tabletele și aspiratoarele, care până acum erau greu de reparat. Mai trebuie însă votul Parlamentului European.
De o vreme, un produs defect e mai degrabă înlocuit decât reparat. Asta înseamnă cheltuieli în plus pentru consumatori și daune pentru planetă, sănătate şi economii, potrivit Comisiei Europene, care este de părere că oamenii nu primesc suficiente stimulente ca să își repare electrocasnicele.
Prin noile propuneri, Uniunea Europeană vrea să se asigure că nu vor mai fi aruncate produse stricate aflate încă în garanție, iar după expirarea acesteia clienții vor avea opţiuni mai simple şi mai ieftine să le repare.
Noua legislație îi va ajuta mai ales pe cei care aruncă telefoanele inteligente și tabletele după ce se strică.
Potrivit unei asociații de reciclare deșeuri de echipamente electrice și electronice, sunt zeci de mii de telefoane nefolosite prin sertarele românilor.
Cristian Pocol, reprezentant Asociația Respo DEEE: „Trebuie ca produsul să fie proiectat în acest sens, așa cum prevede legislația europeană în vigoare. Se cheamă proiectarea produsului astfel încât componentele sale să poată fi înlocuite, iar centrele de reparații să aibă la dispoziție piese de schimb și informații tehnice care să perimită activitatea de reparare”.
Înainte de expirarea garanției legale, vânzătorii vor fi obligați să ofere reparații, cu excepția cazului în care acestea sunt mai costisitoare decât înlocuirea produsului.
Daniel Apostol, directorul unui magazin de electrocansice: „Putem prelua prin persoane autorizate produsele clentilor în mommentul în care aceștia au o problemă cu produsul și este în garanție. Îl poate aduce direct în magazin. Noi îl trimitem către service și în maxim 15 zile se întoarce înapoi, ori în magazin, ori direct la client”.
Chiar și după expirarea termenului de garanție, consumatorii vor avea la dispoziție instrumente pentru ca repararea să devină o opțiune ușoară și accesibilă.
De asemenea, va fi creată și o platformă online care va ajuta consumatorii să găsească rapid centre de reparații în zona în care locuiesc.
Oamenii vor putea să afle și tarifele pentru diverse proceduri, dar și condițiile în care produsele electrocasnice pot fi reparate.
De altfel, cei care lucrează acum în asemenea centre spun că interesul clienților a crescut în ultima vreme.
Cătălin Ioniță, frigo-tehnist: „Sunt pro reparații din cauza prețului crescut la electrocasnicele din ziua de azi. E mult mai rentabil să repari cu 200 - 300 de lei, față de cât ar fi un produs nou, asta în cazul frigiderelor de exemplu”.
Pentru a intra în vigoare, propunerea Comisiei trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de Consiliu.