Studiu global: Adolescenții îşi pot atinge pontențialul maxim dacă folosesc o oră telefonul mobil, ca să înveţe lucruri noi
O veste care îi va bucura pe elevi! Cel mai amplu studiu global arată ca adolescenții îşi vor atinge pontențialul maxim dacă folosesc o oră telefonul mobil, desigur, ca să înveţe lucruri noi.
Performanța școlară este mult redus, în cazul celor care nu au acces deloc la tehnologie în timp ce sunt la ore, dar se prăbușește dacă fac abuz şi pierd contactul cu se ce întâmplă în clasă.
La această clasă a douăsprezecea, Moș Nicolae n-a dat, ci a luat colegul de bancă- adică de pe bancă sau de sub bancă, al fiecărui elev. Este vorba de telefonul mobil, care a ajuns temporar în cutie!
Durează doar 10 minute până când tinerii îşi imaginează deja, tensionați, o lume fără mobile.
Analiza a peste 300 de mii de răspunsuri, date anonim de adolescenți din 81 de țări, arată că cele mai slabe rezultate la ore le au elevii care nu folosesc deloc telefonul la școală. Conectarea intermitentă în timpul programului- nu doar la cererea dascălului, ci și pentru divertisment- crește randamentul școlar. Condiția este să nu depășească o oră, unde e vârful de performanță sau cel mult 2 ore din 6 sau 7.
Nicoleta Giurcanu, Psiholog de copii: ”Telefonul face parte din realitatea în care ei trăiesc, și ei trebuie să aibă acces la el. Mie mi s-a întâmplat, acum vin cu o poveste.M-a uimit din punctul ăsta de vedere, pentru că ea vorbea cu mine și scria un protocol pe laptop. M-a impresionat. Ea scria, și scria corect!”
Înseamnă că adolescenții sunt capabili să rețină informații chiar dacă în jurul lor sunt elemente care ar trebui să le știrbească atenția. În pandemie și-au dezvoltat mecanisme adaptative, atunci când li s-a cerut de pe o zi pe alta să treacă de la lecțiile în bănci la școala online. Creierul a învățat să proceseze simultan două surse de date. Dar totul ține de timp!
Studiul arată că cei care îl butonează continuu atât la cursuri, cât și în pauze, nu se pot concentra mai mult de o oră, indiferent că profesorul predă ceva captivant.
Salvatoare este atunci integrarea dispozitivelor personale într-un proiect școlar.
Veronica Cojanu, Profesor de Matematică: ”A fost așa, un start pentru toată lumea. Deși întotdeauna am fost împotriva tehnologiei folosite în exces, chiar și la orele de matematică mai folosim telefonul, ca să nu mai stăm să xeroxăm”.
Dar cât de des își verifică elevii de liceu mesageria și postările online, când sunt la școală?
Psihologii spun că, într-adevăr, echilibrul dintre uz și abuz este foarte fragil.
Rămâne în seama părinților să îi deconecteze pe elevi de lumea virtuală măcar când sunt în familie. Specialiștii nu recomandă confiscarea telefonului ca pedeapsă.
Reacțiile de frustrare și umilire în fața prietenilor pot avea urmări profund negative.