STS sustine ca a fost atacat pe nedrept de televiziuni in cazul accidentului aviatic din Apuseni si a sesizat CNA
Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) a sesizat Consiliul National al Audiovizualului (CNA) in legatura cu faptul ca televiziunile au dezinformat telespectatorii in cazul accidentului aviatic din Apuseni.
STS spune ca, astfel, oamenii au fost incurajati sa nu mai apeleze la serviciul 112 in situatii de urgenta. CNA analizeaza, in sedinta de marti, modul in care televiziunile centrale au relatat informatiile despre accidentul aviatic din Apuseni din 20 ianuarie - in care si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si o studenta - in emisiunile de stiri si dezbateri, difuzate in perioada 20 ianuarie - 5 februarie, potrivit Mediafax.
La sedinta CNA au fost prezenti si Andra Untaru, consilier juridic al STS, colonelul Adrian Fulea, purtator de cuvant al STS, si colonelul Danut Popescu, seful serviciului 112.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"Dincolo de modul cum a fost afectata imaginea STS sau a 112, din punctul nostru de vedere, cel mai grav este afectat in mod direct cetateanul care este incurajat sa nu mai sune la 112", a spus Andra Untaru in fata membrilor CNA. Ea a spus ca "s-a dus in derizoriu numarul unic european pentru apeluri de urgenta, o institutie creata de Uniunea Europeana, reglementata printr-o directiva europeana, la care Romania a avut certe succese recunoscute prin premii europene".
"Inclusiv anul acesta suntem nominalizati la cel mai bun serviciu 112 din Europa", a spus Andra Untaru. Aceasta a precizat ca in comunicatele de presa date de STS in cazul accidentului aviatic "s-a invocat un articol dintr-o decizie a presedintelui ANCOM, decizie prin care s-a reglementat modul cum din punct de vedere tehnic operatorii de telefonie mobila fac localizarea in Romania".
"Nu este alegerea STS, nici nu are puterea STS sa impuna operatorilor de telefonie mobila sa faca in alt mod localizarea. In acelasi mod cum se face localizarea in Romania se face si in restul Europei, la nivel de sector de celula. Daca in zone izolate, cum a fost zona in care s-a produs accidentul, celula era la o distanta de 17 kilometri, STS nu are nicio putere sa schimbe aceasta situatie de fapt. Nu prin antene proprii face STS localizarea, ci prin antenele operatorilor de telefonie mobila (...) Nu intra STS in telefonul nimanui pentru a face localizari, nu are datele necesare, iar aceste date sunt comunicate STS doar daca abonatul respectiv suna la 112, altfel, 112 nu are acces la aceste date. Se face confuzie grava intre atributiile STS si atributiile sistemului 112, atributii reglementate de doua legi distincte", a spus Andra Untaru.
Ea a precizat ca, in cazul accidentului aviatic, primul apel primit la 112 a fost la 16.22 si a fost transmis in 4 secunde. "Dupa transmiterea apelului la agentiile de interventie si alertarea acestora, operatoarea 112 se poate numi ca si-a facut datoria, a respectat legile acestei tari, procedurile, tot ce inseamna metodologii, absolut tot", a spus Andra Untaru.
STS sustine ca posturile TV nu au informat corect publicul
Din punctul de vedere al STS, la posturile TV "s-a facut o informare incorecta a publicului referitoare la atributiile pe care le are 112 si STS, incalcandu-se astfel un drept reglementat prin Constitutie (...) care spune ca cetatenii acestei tari au dreptul la informare corecta, la o informare macar care sa nu fie denaturata".
"Din punctul nostru de vedere, publicul nu a fost informat corect, nici asupra atributiilor pe care le are STS, respectiv operatoarea 112, incepand cu momentul primirii apelului, nici asupra modului cum se face localizarea, nici asupra faptului ca aceasta localizare se face in temeiul unor directive europene, in temeiul deciziilor presedintelui ANCOM si ca nu e la latitudinea STS sa faca aceasta reglementare, altfel dupa cum i se pare mai potrivit. In Romania trebuie respectate aceste legi (...) Am fost acuzati ca nu dam mai multe date, ca nu dam inregistrarile. Sunt date cu caracter personal pe care noi nu le punem la dispozitie decat cu acordul procurorului (...) Comunicarile nu au facut decat sa redea ce este reglementat in niste acte normative (...) Nu a fost adus in derizoriu neaparat 112 din Romania. A fost adus in derizoriu 112 din Europa. In toata Europa 112 este apreciat pentru ca salveaza vieti. Ma intreb, un copil care a vazut toate aceste stiri si care a fost educat de parinti sa sune la 112, daca se intampla ceva, ma intreb daca mai suna", a mai spus Andra Untaru.
La randul sau, Adrian Fulea, purtator de cuvant al STS, a spus ca, incepand din data de 21 ianuarie si pana pe 7 februarie, STS a raspuns la tot felul de intrebari adresate de jurnalisti de la toate televiziunile. Pe langa acestea, STS a difuzat comunicate si informatii de presa standard in legatura cu acest accident.
"Nu-mi amintesc sa fi vazut reportaje in care sa regasesc raspunsurile pe care le-a dat jurnalistilor, in afara de comunicatele si informatiile de presa standard (...) S-a difuzat o serie de asa-zise probe prin care s-ar fi facut dovada ca s-ar fi primit date prin institutia noastra, coordonate geografice (...) S-au difuzat asa-zise probe, pseudoprobe, fara sa intrebe daca noi confirmam acele informatii. Toate comunicatele de presa (ale STS, n.r.) erau etichetate ca fiind uluitoare, halucinante, mincinoase (...) Am sustinut permanent si sustinem ca localizarea este facuta de catre serviciul 112 si am informat ca datele sunt furnizate de catre operatorii de telefonie mobila (...) Am dat catre presa cum se face localizarea in toate cele 21 de state, nu-mi amintesc sa fi vazut pe televiziuni asa ceva, exact aceleasi metode de localizare sunt", a mai spus Adrian Fulea.
"Televiziunile - am remarcat cu tristete si cu mahnire - ca s-au transformat in instante si au dat verdicte, ca suntem vinovati, ca sistemul 112 nu e bun. A fost de ajuns ca o singura televiziune sa dea pe surse ca 112 a gresit localizarea, ca STS a gresit localizarea si, in 15 secunde, toate celelalte televiziuni s-au molipsit, toate au avut aceeasi sursa ca 112 a gresit localizarea si cu asta au dezinformat grav telespectatorii. Desi am anuntat cum s-a facut localizarea si ca localizarea nu a fost facuta gresit, ci in conformitate cu prevederile in vigoare (...) Consider ca nu a fost respectat dreptul publicului la o corecta informare, iar, de cele mai multe ori, prezentarea pozitiei celeilalte parti, adica a noastra, a fost prezentata in batjocura si ironic", a sustinut Adrian Fulea.
Intrebat de membrul CNA Radu Calin Cristea daca se refera la toate televiziunile, Fulea a spus ca reprezentantii STS nu au venit la CNA sa acuze pe nimeni si nici sa se justifice.
"Nu am acuzat posturile de televiziune, ci ne-am exprimat punctul de vedere fata de modul de abordare", a spus Adrian Fulea. Pe de alta parte, intrebat de membrul CNA Valentin Jucan daca considera "ca aceasta dezinformare este menita a ataca STS", Adrian Fulea a spus: "Nu as vrea sa fac vreun proces de intentie vreunei institutii de presa".
Fulea a mai spus ca televiziunile au cautat vinovati si s-a translatat "aceasta asa-zisa vina" asupra serviciului 112 si asupra STS.
"S-a translatat aceasta asa-zisa vina (...) asupra operatorilor, asupra personalului care lucreaza in intreaga institutie (...) Am fost facuti nenorociti, mincinosi, asasini (...) A fost translatata si in planul intregii institutii, pana la nivelul conducerii, directorul institutiei devenind ulterior tinta acestor atacuri", a spus acesta.