Cazul accidentului aviatic din Apuseni, in Parlament. Senatorii vor sa stie cum si-au facut institutiile implicate treaba

accident Apuseni

Interventia autoritatilor in cazul accidentului aviatic din Apuseni a ajuns in atentia membrilor Comisiei de Aparare din Senat. Parlamentarii iau in calcul infiintarea unei comisii speciale de ancheta.

Anuntul a fost facut de presedintele Comisiei de Aparare din Senat, Corneliu Dobritoiu, care a precizat ca se va discuta si despre invitarea la audieri a factorilor responsabili pentru ezitarilor salvatorilor implicati in accidentul aviatic din Apuseni:

"Ar putea fi vorba (de o comisie de ancheta - n.r.), depinde si de vointa colegilor mei din Comisie si de sperantele lor ca rezultatele acestei comisii de ancheta sa produca ceva substanta in conditiile in care sunt alte anchete care se desfasoara pe rol, la Parchet, ma refer, sunt analize, evaluari facute de Corpul de control al premierului", a spus Dobritoiu.

Potrivit acestuia, senatorii vor sa vada exact care sunt prevederile legale referitoare la situatia de urgenta care a avut loc in Apuseni, dar si ce atributiuni au institutiile care participa in "spectrul generos al misiunilor de cautare-salvare" si cum au fost indeplinite aceste obligatii. Dobritoiu a adaugat ca o eventuala comisie de ancheta speciala, pentru accidentul aviatic din Apuseni,  va solicita o expertiza tehnica asupra modului in care au fost achizitionate anumite repere tehnice care sa conduca la "triangularea punctului sau statiei care emite un semnal".

"Daca densitatea este mai mare in zonele populate decat in zonele muntoase care se situeaza pe directia culoarelor de transport aerian, care nu se schimba de la o zi la alta, atunci vom face si noi analize", a spus Dobritoiu.

Citește și
Epava avionul prabusit in Apuseni
RAPORTUL ROMATSA: Victimele au dat coordonate incomplete. Instrumentele de baza care au lipsit pentru a localiza avionul

Intrebat despre existenta unor rapoarte "diferite" din partea ROMATSA si a Ministerului Transporturilor in care se mentiona ca nu au fost transmise corect coordonatele locului accidentului aerian din Apuseni sau ca nu era necesara infiintarea unui comitet de situatii de urgenta pentru ca nu se incadra cu normele legale, el a spus ca nu poate sa emita nicio judecata de valoare in legatura cu aceste informatii. "Categoric ca cei care le-au plasat in spatiul public banuiesc ca au la baza niste reglementari precise", a spus el, adaugand ca modul in care reglementarile in spatiul institutional converg sau sunt divergente vor fi stabilite de catre Parchet.

El a adaugat ca, in sedinta de miercuri, membrii comisiei pe care o conduce vor analiza, printre altele, si modul in care sunt reglementate operatiunile de cautare-salvare. "Dupa aceea vom discuta liber, intre colegi, asupra oportunitatii chemarii la audieri sau a unei comisii de ancheta", a spus liberalul.

Intrebat daca vor fi audiati si ministrii responsabili in acest caz, senatorul a raspuns afirmativ, mentionand ca se va insista mai mult pe "prezenta subordonatilor, a specialistilor cu autoritate in institutii". "Poate un ministru sa fie violonist sau pianist, dar are in spate un corp de cadre tehnice care au raspundere. E adevarat, ministrul, in baza propunerilor acelor experti, spune «Da», «Nu», «Mai asteptam»…. Degeaba ne indreptam asupra unui ministru si spunem un ministru nu a facut, a avut sincope de comunicare, a fugit in teren, a fugit in padure…Nu asa stau lucrurile. Dar daca ministrul nu era prezent? Institutiile trebuie sa functioneze la parametrii optimi", a tinut sa precizeze Corneliu Dobritoiu.

Intrebat despre posibilitatea ca Armata sa fi putut supraveghea pe radar traseul avionului pana la prabusirea din muntii Apuseni, fostul ministru a raspuns: "Intr-adevar, sunt doua tipuri de sisteme. Unul tridimensional, FPS-ul, care asigura monitorizarea spatiului aerian de la inaltimi de la 1.500 m in sus. Oricum si ROMATSA si Armata au imaginea aeriana reala, la zi. Cum e firesc, pentru acoperirea unor necesitati de siguranta nationala, de aparare nationala, Armata a achizitionat si alte sisteme care sa asigure supravegherea inaltimilor sub 1.500 de metri. Nu cred ca se intampla pana la firul ierbii si nu stiu unde sunt localizate, acesta este un alt aspect".

Chestionat daca, in opinia sa, ROMATSA si-a facut datoria, acesta a aratat ca ar putea sa dea un raspuns daca ar cunoaste cate ceva privind fluxul informational intre ROMATSA si celelalte institutii coordonatoare.

"Necunoscand acest lucru, nu pot sa spun daca ROMATSA a facut tot ceea ce trebuia sau daca a fost vorba despre sincope majore de comunicare, care au fost relevate in insasi fapta in teren, ca nu s-a intamplat mare lucru", a spus fostul ministru al Apararii.

Intrebat despre folosirea de catre presedintele Traian Basescu in spatiul public al unor harti STS, liberalul a raspusns ca, nefiind expert in domeniul comunicatiilor, nu se poate pronunta. "Nu stiu in ce masura…Presedintele a lucrat cu materialul asigurat de un serviciu care este in subordinea CSAT, mai departe, acuratetea datelor, banuiesc ca nici domnia sa, cum nici eu de altfel, nu le pot aprecia", a spus el.

Vor fi audiati si sefii de la Interne, Aparare si STS

Sefii structurilor asupra carora se exercita controlul parlamentar al Comisiei pentru Aparare din Senat – Interne, Aparare si STS - vor fi audiati in legatura cu accidentul aviatic din Apuseni, a declarat, miercuri, dupa sedinta Comisiei, presedintele acesteia, Corneliu Dobritoiu.

"Senatorii au fost de acord ca in proxima sedinta a Comisiei sa facem o analiza a cadrului legal care sa asigura interventia coordonata a institutiilor statului cu atributii de cautare-salvare si apoi sa stabilim un program de audieri in asa fel incat sa crestem, nu numai rolul de control al Comisiei parlamentare, pentru ca, in ceea ce priveste controlul, s-au retinut unele carente", a spus acesta.

Intrebat daca audierile privind desfasurarea operatiunilor de salvare ale victimelor din accidentul aviatic  din Apuseni, in cadrul Comisiei, se vor face incepand de saptamana viitoare, Dobritoiu a raspuns negativ.

"Nu, pentru ca saptamana viitoare vom face analiza cadrului legal. La solicitarea senatorilor din Comisie s-a dorit extinderea ariei de audieri asupra tuturor sefilor structurilor asupra carora se exercita controlul parlamentar al Comisiei pentru Aparare, siguranta nationala si ordine publica – Interne, Aparare, STS", a spus liberalul.

Chestionat daca vor fi audiati si responsabili de la Ministerul Transporturilor, Dobritoiu a raspuns: "Transporturi mai putin, pentru ca noi nu avem competente asupra domeniului. Am putea face cel mult o solicitare din partea ministrului, fara sa aiba caracter obligatoriu, sa adresam o rugaminte, o invitatie, dupa ce ne vom fi edificat asupra modului in care celelalte institutii pe dimensiunea operatiei de cautare-salvare au actionat".

Acesta a mentionat ca se refera la institutii care sunt sub controlul parlamentar al Comisiei pentru aparare.

El a mentionat ca activitatea de control parlamentar pana acum s-a exercitat "din perspectiva bugetelor, cu prilejul numirilor in functii a diferitilor reprezentanti sau sefi ai institutiilor pe care noi le avem in coordonare, sub activitatea de control, si a unor rapoarte de activitate, tematice".

Dobritoiu a spus ca, pentru a pune in valoare latura necesara controlului parlamentar, membrii comisiei vor studia "posibilitatea solicitarii expertizei tehnice pe diferite domenii care fac obiectul controlului".

"In acest sens, vom modifica imediat regulamentul de functionare si functionare a comisiilor pentru ca asigurarea expertizei tehnice presupune si niste eforturi financiare din partea Senatului, atat timp cat cer o expertiza independenta din partea altor institutii pe o anumita tema", a explicat fostul ministru al Apararii.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Ministrul Transporturilor, despre tragedia din Apuseni:
Ministrul Transporturilor, despre tragedia din Apuseni: "Ce ati vrea sa-mi reprosez?" Ce spune Antonescu despre demiterea ei

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a adoptat o pozitie surprinzatoare in conflictul dintre Guvern si Presedintie pe tema rolului STS in conflictul din Apuseni.

RAPORTUL ROMATSA: Victimele au dat coordonate incomplete. Instrumentele de baza care au lipsit pentru a localiza avionul
RAPORTUL ROMATSA: Victimele au dat coordonate incomplete. Instrumentele de baza care au lipsit pentru a localiza avionul

Un nou raport al Romatsa, inaintat Ministerului Transporturilor, ca urmare a catastrofei aviatice din Apuseni, arata ca victimele nu au oferit date suficient de precise pentru a fi localizate.

Oficialii care au platit cu functia in cazul tragediei din Apuseni ar putea sa raspunda si cu propria libertate
Oficialii care au platit cu functia in cazul tragediei din Apuseni ar putea sa raspunda si cu propria libertate

Au platit cu functia, dar la fel de bine ar putea sa raspunda cu propria libertate pentru lipsa de coordonare in cazul tragediei aviatice din Apuseni.

Recomandări
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h
Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h

Iarna pare că își intră în drepturi, cel puțin la altitudini mari. Meteorologii anunță că, de la ora 10:00, până marți seara, la ora 21:00, în zona de munte va bate vântul cu până la 90 de km pe oră.

Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989
Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989

Ziua de 16 decembrie 1989 a rămas în istorie ca reprezentând începutul sfârşitului pentru regimul condus de Nicolae Ceauşescu.