Străinii, atrași de școlile de pilotaj din România. Cât costă să obții brevetul de pilot și câți bani poți câștiga după aceea
Mulți străini care vor să obțină brevetul de pilot de linie vin la cursuri în România, pentru că taxele sunt mai mici, iar instructorii vorbesc foarte bine limba engleză.
La școala de pilotaj de la Tuzla, de exemplu, sute de curajoși care vor să își trăiască viața la manșă obțin brevetul de profesionist după doi ani.
Viitorul pilot primește instrucțiuni precise înainte să aterizeze. Shaul este din Israel, este inginer programator, dar vrea să devină pilot de linie. Are deja 41 de ani.
Shaul Belvoci, cursant: „Am visat mereu să fiu pilot. Știam că e ultima șansă pentru mine, dacă nu o făceam acum nu se mai întâmpla niciodată”.
În acest moment, la școala de la Tuzla sunt înscriși 200 de străini din state precum Iordania, Egipt, Italia care vor să obțină brevetul de pilot.
David Hadad, cursant: „Vreau să devin pilot pe curse comerciale. Nu sunt pretențios, cargo, pasageri, orice e în aer”.
În hangarul școlii private de la malul mării sunt peste 20 de avioane de toate dimensiunile. Cei care vor să devină piloți de linie vor începe pregătirea pe aceste avione de mici dimensiuni. 230 ore de zbor plus zeci de ore de pregătire în simulator. La finalul celor doi ani de cursuri, pasionații de zbor vor putea să își trimită CV-ul la marile companii aeriene.
Cei mai mulți au ales școala românească pentru că aici tarifele sunt mai mici, iar instructorii vorbesc foarte bine engleză. Dacă în vestul Europei cursurile costă 100.000 de euro, la Tuzla stagiul de 2 ani se poate face cu mai puțin de 50.000. În 3 ani de când predă aici, Roy a ajutat sute de pasionați de zbor să devină piloți.
Roy Ritter, instructor: „O persoană, să zicem că va cheltui 50.000 de euro să devină pilot, în primii cinci ani va fi plătită cu 4-5.000 de euro pe lună, apoi după 5 ani și devin căpitani vor primi 8-12.000 de euro pe lună”.
În această situație este și Hani, care a ajuns să piloteze un Boeing.
Hani Qanadilo, pilot: „În cabina de pilotaj suntem trei piloți din care doi principali și un al treilea cum sunt eu care doar ce am absolvit adică sunt cadet”.
Tot la malul mării, dar la Costinești, pasionații de zbor pot învăța cum să piloteze un avion de acrobații. În România mai există școli de pilotaj și în Brașov, Cluj și Buziaș.
Deși numărul celor care vor să piloteze este în creștere, specialiștii în aviație vorbesc de o lipsă acută de personal în zona comercială.
Pensionarea piloților, care se pot retrage din activitate la 50 de ani, dar și concurența din celelalte industrii, aviația militară și cea de marfă, cresc cererea în acest domeniu.