Situație dezastruoasă după Evaluarea Națională, la școlile „din coada listei”: „Ei nu înțeleg de ce trebuie să înveți”
Învățământul de stat este divizat între orașele mari, cu câteva școli foarte bune, și cele multe şi mici, sărăcite de profesori cu talent pedagogic, și cursanți dispuși să învețe, pentru un viitor mai bun.
Cu câteva zile înainte de înscrierea în licee, directorii „pepinierelor de campioni”, numără notele de 10, la Evaluarea Națională. Iar cei care conduc școli din coada listei, se bucură şi dacă un singur copil a luat peste 5.
Campionii pe țară ai examenului de la final de liceu sunt aproape aceiași, în fiecare an. Media rezultatelor obținute de generația curentă nu scade sub 9,50, la primele 8 școli din top. Cea mai mare - 9,59 la Colegiul Haşdeu din Buzău și Grigore Moisil din București. Apoi Școala Heklion, privată, colegiul Meșotă din Brașov și Vianu, din Capitală. În București, imediat după podium este liceul Lazăr.
Alegeri 2024
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
15:04
Traian Băsescu: ”Susțin Forța Dreptei în folosul doamnei Lasconi. Pe Geoană, dacă îl zdruncin puțin, își pierde busola!”
Ionela Neagoe, directorul Liceului Lazăr: „A contat și ce s-a lucrat la clasă, foarte foarte mult. Știu sigur că unul din copiii care a luat 10 la română nu a făcut meditații la română.”
În plus, școlile bune și-au creat o tradiție de familie.
Elevă: „La acest liceu, aproape 60 de ani a predat mama mea”.
În afara marilor orașe, părinții fug, când e vorba de înscrierea copiilor la pregătitoare, de școlile de stat slabe. Cei care-și permit plata taxelor, caută alternative private. În Ilfov, primele 10 poziții în topul evaluării sunt adjudecate de școli particulare.
Alina Iordache, fondatorul școlii Happy Children: „Își rezolvă temele la școală, sub atenția profesorilor sau sub îndrumarea lor atunci când au nevoie.”
Mergând spre școala clasamentului pe județul Ilfov, ajungem în școala din Bobești-Glina. 19 elevi au dat Evaluarea Națională, iar media rezultatelor lor este 3,27. Cadrele didactice spun că au făcut mari eforturi să-i ridice la nota 5, dar că lipsește ceva...
Alexandru Toma, directorul școlii: Ei nu înțeleg de ce trebuie să înveți. Nu le pasă.
Reporter: Nu asta le explică profesorii?
Alexandru Toma: „Le explicăm, vă dați seama... Parte dintre ei nu vor merge mai departe”.
Reporter: Îți dorești să mergi la un liceu, oricare ar fi el?
Elev: „Nu... pur și simplu.”
Reporter: Nu crezi că este o șansă în plus pentru viitorul tău?
Elev: „Ba da...”
Petru a luat 3 la examen, într-o școală cu aceeași medie. E mai mult decât anul trecut, spune directorul.
Adrian Lăzăroiu, director: „Am avut două fetițe care au trecut peste media 5, ceea ce ne bucură foarte mult, pentru că în facultate am învățat un lucru: dacă în clasă am un singurul copil care are rezultate, înseamnă că profesorii de la clasa respectivă își fac treaba!”
Petrina Albu, profesor: „Din păcate, doar opt elevi au venit la evaluarea națională, iar din cei opt unul singur a reușit să obțină peste 5.”
Ajungem așadar la o întrebare simplă: Când vor fi plătiți profesorii în funcție de ce fac elevii lor la examen?
Ligia Deca, ministrul Educației: „Salarizarea diferențiată în funcție de progresul elevilor și evaluarea standardizată merg mână în mână...”
Reporter: Eu vă întrebam când, pentru că informațiile despre grupuri de lucru, și ne trebuie asta și aia le știm, le-ați spus și în conferința precedentă...
Ligia Deca: „Când vom avea noua lege a salarizării, veți avea și răspunsul la criteriile de salarizare...”