Șeful ANSVSA, demis de Orban după moartea celor 14.000 de oi din portul Midia
Premierul Ludovic Orban l-a demis pe șeful Agenției Naționale Sanitar Veterinare, pentru modul dezastruos în care a gestionat lucrurile, după ce o navă cu 14.000 de oi vii a eșuat în Portul Midia.
Abia după trei zile lucrurile au început să se miște, iar operațiunea dramatică de salvare a animalelor care au supraviețuit infernului a continuat toată noaptea.
În același timp, în ciuda avertismentelor Uniunii Europene, continuăm să exportăm animale vii, de multe ori, în condiții îngrozitoare.
Zeci de pompieri au coborât și azi noapte în cala navei și au reușit să recupereze câteva zeci de animale încă în viață. Intervenția este extrem de dificilă, întrucât buncărul în care sunt acesta are doar o singură intrare.
„S-a luat decizia de a pune pe tură un număr de medici veterinari pe fiecare tură. Pe următoarele trei zile să avem pe fiecare 12 ore un număr de 4-5 medici veterinari care vor lucra în diferite puncte unde sunt scoase animalele”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Administrației și Internelor, Raed Arafat.
Noul șef al ANSVSA, Robert Chioveanu, a anunțat deja formarea unei comisii speciale pentru a se stabili cum mai pot fi ajutate oile care au supraviețuit în acest infern.
„Operațiunea este dificilă, suntem cu colegii de la ISU. Este frig, este vânt, dar vrem să salvăm aceste animale care au supraviețuit", a declarat șeful ANVSA, Robert Chioveanu.
Și reprezentanții organizațiilor pentru protecția animalelor spun că, deși planul de intervenție este tardiv, sunt șanse ca multe oi să mai fie încă în viață.
„Planul ăsta de acțiune nu era până acum. De animalele alea nu s-a îngrijit nimeni, doar doi medici veterinari de la un ONG. Singurii care au salvat animale a fost o echipa de scafandri și, încă o dată va spun, băieții de la ISU”, spune Cosmina Cerva, Mișcarea Dreptate pentru Animale.
În tot acest timp, mii de oi s-au înecat sau au murit strivite ori infometate. La fel ca în cazul ursului lăsat să agonizeze, autoritățile au fost, și de această dată, depășite de situație.
La rândul lor, responsabilii din port încearcă să afle de ce nava încărcată cu 14.600 de oi s-a răsturnat la mai puțîn de 200 de metri de mal.
În plus, nu se știe cine a verificat vasul la încărcare și dacă documentele corespundeau.
„Există posibilitatea ca nava să fi fost încărcată prost, moment în care orice forță care acționează asupra ei o poate înclina până la o a răsturna, lucru care s-a și întâmplat”, este de părere Alexandru Mezei, directorul Autorității Navale Române.
Situația este cu atât mai gravă, cu cât, potrivit organizațiilor non-guvernamentale, o comisie a Parlamentului European a cerut o anchetă privind cazul navei "Queen Hind".
Iar în tot acest scandal, în timp ce operațiunile de salvare capătă accente dramatice, în Portul Midia se incărca un alt vapor cu animale, de această dată cu tăurași.
Nava "Julia LS", înregistrată în Tanzania, se indreaptă deja spre un port din Israel, cu mii de animale la bord.
Iar astăzi, o altă nava, pregătită să încarce oi, a acostat în dana din care a plecat vaporul scufundat.
În ciuda tragediei din Portul Midia, România continuă să exporte animale vii, de multe ori în nave care nu respectă normele de transport.