Se văd primele semne ale situației economice dificile. Consumul românilor a scăzut semnificativ
Se văd primele semne ale situației economice dificile prin care trecem. Pentru prima dată în acest an cosumul a scăzut, arată datele Institutului Național de Statistică.
Practic, românii au mers mai rar la cumpărături și au renunțat să mai umple coșurile în septembrie, față de luna august. Cele mai mari scăderi sunt la produsele alimentare, însă vânzările sunt mai mici și la haine sau carburanți.
Reprezentanții lanțurilor comerciale spun că reducerea este normală pentru această perioadă a anului însă recunosc că românii au început să devină mai chibzuiți când ajung în magazine.
Mai atenți la ce pun în coș, românii se rezumă acum doar la strictul necesar. Lista de cumpărături s-a redus drastic în ultimele luni.
Nici în marile centre comerciale nu mai este forfotă. Cei mai mulți se gândesc bine înainte să își cumpere haine noi sau au renunțat la anumite articole.
Iar noul comportament este confirmat și de datele Institutului Național de Statistică. În luna septembrie, comerțul cu amănuntul a scăzut față de luna august. Este prima lună care înregistrează o scădere și asta pentru că în prima parte a anului, imediat după eliminarea restricțiilor, românii au ieșit din case, au mers la restaurant, în vacanţe și, astfel, au alimentat consumul.
Radu Ciobanu, profesor de economie: ”Efectul inflaționist are o oarecare întârziere, cumva a început să crească destul de mult, undeva în primăvară lumea a cheltuit din economiile pe care le-a avut din timpul pandemie, acum vedem efectele inflației. Noi vedem o recesiune reală din această cifră a afecerilor cu amănuntul o recesiune reală, în care începem să ne îndreptăm, asta înseamnă recesiune, să ne permitem tot mai puțin”.
Cele mai mari scăderi sunt la alimente, unde consumul a scăzut cu peste opt procente. Vânzări mai mici s-au înregistrat și la carburanți, dar și la produsele nealimentare.
Cel mai bine aceste scăderi se văd în coșul de cumpărături. Gândiți-vă că în luna august, atunci când ați mers în magazin ați cumpărat, de exemplu, 10 produse alimentare de bază. În septembrie însă nu v-ați mai permis să umpleți coșul la fel de mult și ați fost nevoți să renunțați la cel puțin unul dintre aceste produse.
Reprezentații marilor lanțuri de magazine susțin însă că aceste scăderi sunt normale pentru lunile de toamnă. Totuși, spun ei, clienții sunt mai reticenți.
George Bădescu, Asociația Marilor Lanțuri de Magazine: ”În aceată perioadă după perioada concediilor observăm că într-o anumită marjă consumul începe să se reducă. Având în vedere contextul general, comportamentul de consum să fi suferit o oarecare inhibare și decizii de consum care altfel ar fi fost luate, au fost amânate sau chiar abandonate”.
În plus, în situaţii dificile economic, cumpărăturile de valoare, cum sunt casele, mașinile sau vacanțele sunt mai atent calculate.