Se lucrează în ritm alert pe șoselele din România. Constructorii profită de vremea frumoasă care încă le permite să lucreze
Toamna blândă, cu temperaturi mult peste normalul perioadei, a dat un avânt şantierelor. Este forfotă pe mai multe şosele, unde constructorii profită de vremea care încă le permite să lucreze, şi dau zor să termine lucrările.
În alte condiţii, utilajele ar fi fost retrase până în primăvară, iar unele firme ar fi riscat penalizări.
Pe varianta ocolitoare a municipiului Târgu Jiu, lungă de 20 de kilometri, lucrările au început acum nouă ani. Din cauza birocrației, șantierul a început să progreseze abia în 2021. Căldura de acum le dă șansa muncitorilor să recupereze timpul pierdut.
Cristi Tudor, reprezentant al DRDP Craiova: „Acest tip de lucrări nu se pot executa pe timp rece sau ploios și de aceea profităm de vremea bună să finalizăm și acest racord pentru a deschide circulația”.
La intrarea în oraș se lucrează la un sens giratoriu cu un pasaj suprateran. Lucrarea fusese programată inițial pentru anul viitor.
La Galați, muncitorii trag din greu pe șantierul unui nou pod care va face parte din șoseaua de centură a orașului. Proiectul a fost întrerupt și termenele prelungite, însă vremea bună i-a ajutat pe constructori să avanseze într-un ritm aproape nesperat.
Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați: „În momentul de față este realizat în proporție de 75, poate chiar 80%. S-au turnat 1.500 de metri cubi din cei 2.200 cât trebuie să se toarne”.
Și pe șantierul de lărgire a şoselei Dumbrăvița – Giarmata, care leagă Timișoara de autostradă, se lucrează la foc continuu. Drumul are trei kilometri.
Cosmin Meleandra, șef de șantier: „Partea, să zicem, grea și sensibilă se va termina până la venirea iernii. Rămân micile finisaje, tot ce însemnă partea ce se poate face și iarna”.
În Brașov se construiește cea mai mare sală polivalentă din țară, iar lucrarea a avansat cu repeziciune în această toamnă. Constructorii lucrează acum în mânecă scurtă, deși altădată, în octombrie, îndurau ger și chiar lapoviță.
Răzvan Neagu, inginer constructor: „Dacă nu e perioada de îngheț, nu avem nevoie de aditivi pentru betoane și putem să avem costuri minime cu prepararea lui”.
În ritm alert se lucrează și la autostrăzi. Porțiunea Buzău - Focșani din A7 are ca termen de finalizare 2026, dar temperaturile ridicate au oferit mai mult timp de lucru. Acum se lucrează la un pod de 790 de metri, care va traversa râul Râmnic și va face legătura cu Drumul Național 22.
Muncitor: „Lucrările merg foarte bine. Sperăm să terminăm și noi cu un an, doi mai rapid”.
Pe primul tronson al autostrăzii Ploiești - Buzău lucrează acum sute de muncitori. În mod normal ar fi fost mai puțini, dar pentru că e cald, constructorul poate face terasamentele, lucrări sensibile, care nu pot fi făcute pe timp de ploaie. Cei 21 de kilometri de șosea de mare viteză trebuie să fie gata anul viitor.
Autori: Electra Ghiza, Dan Oprea, Marius Grama, Emanuela Băluș, Marilena Iordache