S-au eliberat primele cărți de identitate electronice din România. Ce documente ar putea înlocui
Miercuri, la Cluj-Napoca, s-au eliberat primele cărți de identitate electronice din România, după ce în luna august a fost lansat proiectul-pilot.
În prezent, cartea electronică de identitate poate înlocui, deocamdată, doar cardul național de sănătate, dar în viitor ea ar putea înlocui și alte documente. Cei care ridică noile buletine vor primi două coduri PIN, unul pentru sănătate și celălalt pentru alte servicii, cum ar fi plăți de taxe și impozite.
Miercuri, la Cluj-Napoca, au fost eliberate primele 22 de buletine elctronice.
Dan Gornescu, Key Account Manager: ”Este un card mai mic. Un pas mare pentru noi într-o zonă de digitalizare în care țările europene au făcut pași acum 10 ani poate. Semnătura digitală cred că este foarte importantă și faptul că nu mai ai două carduri pentru sănătate și buletin."
Reporter: ”La ce vă ajută?”
Teodora Păun: ”La călătorit, sincer, că acolo se pot strânge și date medicale. În caz de se întâmplă ceva în străinătate ai totul într-un loc centralizat."
Procesul este foarte simplu. Odată ce ajungeți în posesia unei cărți de identitate electronice veți primi două coduri PIN. Unul dintre acestea se va folosi ca înlocuitor al cardului de sănătate, iar celălalt, pentru alte servicii de plăți, fără a mai fi nevoie de introducerea CNP-ului sau a altor date pentru generarea unui cont. Astfel, o simplă scanare elimină birocrația, dar și vrafurile de copii xerox de la ghișeele instituțiilor. Mai mult, documentele cu cip conțin și semnătură electronică.
Autoritățile spun că deocamdată este un proiect pilot, iar alte facilități sunt deocamdată în faza de testare.
Cătălin-Aurel Giulescu, director Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date a MAI: ”În mare măsură vom elimina necesitatea fotocopierii acestui document, iar certificarea identității se va face instantaneu. Astăzi, cartea electronică de identitate este pregătită să înlocuiască cardul național de sănătate. Probabil într-un interval foarte scurt de timp vom avea și alte servicii.”
Iulia Perșa, purtător cuvânt Primăria Cluj-Napoca: ”Urmează, în continuare, să colaborăm cu cei de la Direcția de Evidență a Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date pentru a face sistemul acesta să meargă și, în curând, să reușim să inclocuim cât mai multe documente, să nu facem omul să vină cu mai multe hârtii la primărie.”
Pe cartea electronică de identitate a fost înserat și drapelul României. Până în 2031, toți românii trebuie să aibă noul tip de buletin. Aceștia pot însă opta pentru cartea de identitate electronică cu sau fără cip.