Românii mănâncă din ce în ce mai multă pâine. Franzelele dispar cel mai repede de pe rafturile magazinelor
Rămânem fideli pâinii, pe care oricât ne-am chinui să o scoatem din meniu, tot nu reușim. După mai mulți ani în care consumul a scăzut constant, ne-am întors de unde am plecat.
Mâncam în medie peste 7 kilograme de pâine lunar. O preferăm pe cea albă, dacă se poate sub formă de franzelă, care este și cea mai ieftină.
Franzelele și covrigii dispar cel mai repede de pe rafturile magazinelor. Sunt, de altfel, și cele mai ieftine produse de panificație, iar în combinație cu alte alimente satură mai repede.
Reporter: Cu ce combinați pâinea?
Consumator: „Cu orice! Pâine cu untură și cu ceapă verde! Adevărul e că îmi place pâinea foarte tare, dar încerc să reduc cantitatea.”
Consumator: „Cu cașcaval, unt, salam.”
Potrivit unui studiu recent, pâinea neagră este mai sănătoasă, dar mai scumpă, așa că este preferată doar de 17% dintre cei chestionati, în timp ce în jur de 40% aleg mai degrabă pâinea albă feliată și franzela.
În plus, franzela apare pe lista alimentelor cu adaos plafonat, așa că mulți clienți o caută special.
Peste 90% dintre produsele de panificație care se vând într-o brutărie din Afumați, județul Ilfov, sunt din făină albă. Pentru că au cerere, administratorii vor să facă și covrigi.
Hasan Subasi, administratorul unei brutării: „Pâinea este un produs care se vinde constant. Noi vindem mai mult specialități de pâine. Lipie, baghete, pâine cu maia.”
Reporter: Cam cât cumpără oamenii când vin aici?
Hasan Subasi, administratorul unei brutării: „Cumpără de toate. Și ajungem undeva la 30 de lei o medie pe bon, pe zi.”
După mai mulți ani în care consumul de pâine a scăzut constant, începutul lui 2023 a venit cu o creștere ușoară. Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele trei luni un român a mâncat, în medie, lună de lună, 7,2 kilograme de pâine și produse de franzelărie. În 2020, de pildă, consumul era de 7,5 kilograme, de om, însă atunci mâncatul compulsiv a fost influențat de pandemie.
Feliciu Paraschiv, președintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii: „Există o creștere ușoară. Cam 60,70% din toată pâinea care se vinde este pâinea albă, franzela, dar și sora ei feliată. Restul sunt specialitățile. Oamenii vin și cumpără mai des, caută pâinea proaspătă. Există inclusiv dispozitive în unele magazine care fac miros de pâine.”
O franzelă albă costă până în 3 lei, în timp ce specialitățile cu semințe depășesc 8 lei.