Firmele de curierat vor fi obligate să raporteze la ANAF detalii referitoare la persoanele care plătesc ramburs produsele comandate online, “pentru o mai bună colectare a taxelor și impozitelor”.

ANAF a trimis miercuri după amiază un comunicat prin care încearcă să lămurească decizia privind colectarea datelor de la persoanele care cumpără online produse și le plătesc apoi cash.

Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt Guvernul României: „Avem, în România, o creștere economică importanță, dar rămâne provocarea colectării de taxe și impozite. Putem privi acest mod de a gestiona această chestiune ca pe radarul marfurilor să ajute statul să colecteze taxe și impozite”.

Autoritătile urmăresc prin această măsură încasările de bani pe care le obțin persoanele fizice ori societățile care vând diverse produse pe platformele online inclusiv pe rețelele de socializare. Unii vânzători nu au firme înregistrate.

Adrian Berta, consultant fiscal: „ANAF va verifica dacă aceste persoane sunt înmatriculate legal, dacă își depun declrațiile de venituri și evident dacă își plătesc taxele și impozitele”.

Ordonanța de urgență va intra în vigoare de la 1 iunie.

Prezentăm integral poziia ANAF cu privire la acest subiect

Cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adoptată astăzi de Guvernul României, menționăm următoarele:

Prin actul normativ sunt aduse o serie de modificări și completări Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală necesare pentru reglementarea obligației de raportare de către furnizorii de servicii poștale a informațiilor specifice referitoare la trimiterile poștale pentru care destinatarul achită expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, contravaloarea bunului livrat.

Scopul acestei modificari legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor.

Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line.

Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitele aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.

Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.

Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți.

Ordonanța de urgență intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, iar transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptării ordinului președintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul declarației”.

“Nu stăm bine la colectarea taxelor”

Ordonanța de urgență, care completează Codul de Procedură Fiscală, a fost adoptată miercuri de Guvern și urmează să intre în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, afirmă că prevederea cuprinsă în noul act normativ vizează “o colectare mai bună a taxelor şi impozitelor”.

Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt al Guvernului: “ Avem în România, după cum aţi văzut, o creştere economică importantă, dar rămâne această provocare a colectării de taxe şi impozite şi aici, din păcate, nu stăm la fel de bine (…) Practic, putem să privim acest mod de a gestiona această chestiune într-un mod similar cu ceea ce se întâmplă cu Radarul Mărfurilor. Practic, reglementarea în această zonă nu face decât să ajute statul român să poată colecta taxele şi impozitele (…)”

Solicitat de ziariști să explice, concret, ce trebuie să facă o persoană fizică în momentul în care va primi un colet prin curier, Cărbunaru s-a declarat convins că “normele de aplicare vor detalia această procedură”. El a adăugat că temerile privind protecția datelor personale ale cumpărătorilor sunt nejustificate, întrucât proiectul de act normativ are toate avizele legale în acest sens.

ANAF vrea să afle dacă vânzătorii plătesc taxe pentru ce cumpărăm de la ei

Consultantul fiscal Adrian Bența a explicat, pentru Știrile PRO TV, că, practic, firmele de curierat vor fi obligate să comunice ANAF ce sume de bani au încasat vânzătorii (persoane fizice sau companii) de la cei care le cumpără produsele online.

Adrian Bența, consultant fiscal: “ ANAF va verifica dacă aceste persoane sunt înmatriculate legal, dacă își depun declarațiile de venituri, și evident, dacă își plătesc taxele și impozitele”.