Românii care au scris istoria aviaţiei. Scaunul de catapultare, inventat de un brăilean
Elixirul tinereții, primul aparat de zbor, primul stilou - sunt doar câteva dintre invențiile care au uluit lumea de-a lungul istoriei și toate au fost create de români.
De pildă, Ana Aslan, Traian Vuia și Petrache Poenaru și-au câștigat prin munca lor un renume mondial, iar asociația Edit îi aduce în prim-plan cu ocazia Centenarului. Machetele unora dintre invenții pot fi văzute în Capitală până la sfârșitul lunii septembrie.
Printr-o filmare, era demonstrat efectul elixirului inventat de Ana Aslan. Practic, tinereţea putea fi vândută la fiolă.
Dumitru Lăcătuşu, istoric: „Voia să devină aviator, a ales medicina în pofida părinţilor, asta după ce a făcut greva foamei.”
Ana Aslan a făcut un experiment pe 25 de bătrâni dintr-un azil, iar rezultatele au fost peste aşteptări: repigmentarea părului, tonifierea pielii, efecte antidepresive, îmbunătăţirea memoriei, creşterea tonusului muscular şi îmbunătăţirea echilibrului în cazul bolnavilor de Parkinson.
Ştiinţa românească se mândreşte însă cu multe alte nume. Astăzi zburam oriunde pe glob, dar puţini sunt cei care ştiu că machetele ale unor aparate de zbor, atârnate acum într-un mall din capitală, stau la baza transportului aerian. Toate inventate de români.
Traian Vuia, născut în Surducu Mic, este unul dintre pionierii aviaţiei mondiale. El a realizat primul zbor autopropulsat, adică fără metode de catapultare.
Dan Antoniu, istoric al aeronauticii: „A realizat un aparat de zbor care în 1906, pe 18 martie, la Montesson, s-a desprins de la sol şi a plutit în aer 12 metri. Primul aparat de zbor din lume dotat cu tren de aterizare, primul aparat din lume care s-a desprins de sol cu mijloace proprii aflate la bord.''
Se întâmplă acum 112 ani, când ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul. În timp ce acum 106 ani, Aurel Vlaicu zbura cu primul aparat de zbor din lume construit chiar de el.
Dan Antoniu, istoric al aeronauticii: „Pe 17 iunie 1910 a efectuat primul zbor, pe câmpul Cotrocenilor, câmp de instrucţie, unde e Bulevardul Timişoara acum. A avut şi un acccident, un fotograf a surprins primul accident aviatic din România.''
Şi o altă machetă a primului aparat de zbor dotat cu propulsie prin reacţie este opera unui român: Henric Coandă. Practic, el a inventat avionul cu reacţie.
Dan Antoniu, istoric al aeronauticii: „Avioanele decolează şi aterizează pe trenul inventat de Vuia, iar avioanele sunt cu propulsie prin reacţie.''
Atâta timp cât exista transport aerian, vor fi şi accidente, şi-a spus în anii '30 brăileanul Anastase Dragomir, care s-a gândit să protejeze pasagerii care călătoresc cu avionul şi astfel a creat un astfel de cadru metalic în care era aşezat scaunul pasagerului. Dacă avionul lua foc sau era implicat într-un accident, acel scaun era aruncat din aeronavă. Era o invenţie greu de aplicat, iar proiectul a fost abandonat. În 1939 însă, germanii s-au folosit de ideea românului şi au pus în practică metoda catapultării.
Într-un alt domeniu, putem afirma fără doar şi poate că Petrache Poenaru, unul dintre marii oameni de cultură ai României, a inventat stiloul, denumit de el „Condei portăreţ fără sfârşit, alimentându-se el însuşi cu cerneală".
Invenţia sa ne-a oferit şansa de a ne transpune mai uşor gândurile pe hârtie.
Dumitru Lăcătuşu, istoric: „Avea un piston când se termină şi funcţiona cu cerneală."
Puteţi să admirați machetele acestor mari descoperiri în cadrul expoziţiei „Mari români și invențiile lor celebre".
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!