România, tărâmul rablelor. Ce vrea să facă Guvernul cu toate mașinile mai vechi de 10 ani
Jumătate dintre maşinile României sunt mai vechi de 16 ani. Cel puţin asta arată un studiu al ''Asociației Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme''.
Doar 20% sunt mai noi de 10 ani, iar asta înseamnă riscuri pentru şoferi, dar şi costuri mai mari de întreţinere a autoturismelor, spun autorităţile.
Nu în ultimul rând, ca să limiteze efectele poluării, guvernul ia în calcul interzicerea înmatriculării în ţara noastră a maşinilor cu norme de poluare sub euro 5.
România are în acest moment un număr record de maşini: 8 milioane.
Practic, fiecărui al doilea cetăţean îi revine câte un autoturism. Ce-i drept, nu toate sunt proprietate personale, multe dintre ele aparţinând companiilor.
Din păcate, potrivit unui Studiu al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme, jumătate dintre maşinile înmatriculate în acest moment în ţara noastră sunt mai vechi de 16 ani. Aproape 30% au între 11 şi 15 ani şi numai aproximativ 20 la sută sunt mai noi de 10 ani.
Numărul maşinilor vechi din parcul auto românesc este explicabil. În 2019 numărul autoturismelor a crescut cu 600 de mii, cam 7 la sută. Doar 160 de mii au fost noi, iar peste 440 de mii au fost aduse la mâna a doua din Europa.
Specialiştii de la RAR vorbesc şi de riscurile la care se expun românii care îşi cumpără o maşină la mâna a doua.
În plus, multe dintre maşinile vechi sunt mai poluante, explică specialiştii. Vestea bună pentru aerul pe care îl respirăm este că numărul românilor care îşi cumpără maşini noi a crescut cel mai mult în 2019.
Înmatriculările de maşini noi, de până în 2 ani, au crescut cu 23 de procente. Cele de 3-5 ani au o creştere de 15%.
Dar şi înmatriculările de maşini mai vechi de 16 şi 20 de ani au avut o creştere de 13, respectiv 10 la sută.
Ca să descurajeze importurile de maşini vechi, dar mai ales ca să reducă poluarea mai multe ministere şi instituţii din subordinea Guvernului au întocmit un plan Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice.
Până în 2030 intenţionează să interzică înmatriculările de maşini poluante, de la non euro până la euro 4.
Vor fi permise doar maşinile euro 5, 6 sau hibride şi electrice. Pentru a intra în vigoare, planul ar urma să fie transformat într-un act normativ de către Guvern sau Parlament.
O altă măsură care va opri o parte din importurile de maşini vechi din Vest: la începutul lui 2021 vor fi interzise înmatriculările de maşini cu volan pe dreapta din Marea Britanie.