România este printre marii producători de biciclete din Uniunea Europeană. Unde ajung peste jumătate dintre ele
În doar doi ani, România, o ţară plină de maşini şi de gropi, a ajuns printre marii producători de biciclete din Uniunea Europeană.
Cu 2,5 milioane de biciclete fabricate anul trecut, țara noastră este pe locul al doilea, după Portugalia. Înainte de pandemie, era abia pe opt în clasament. Numai anul acesta au fost deschise două fabrici, în vestul țării, controlate de investitori străini, care produc mai ales pentru export.
Clienţii din orașe știu bine ce vor - să reziste bicicleta la gropile din asfalt și, pe cât posibil, să fie uşor de întreținut. Cine intră într-un magazin din centrul Capitalei va găsi modele de la 2.500 de lei până la 70.000 de lei.
Bicicletele mai ușoare sunt mai scumpe
Ștefan Chivu, manager magazin biciclete, București: „Cu cât investești mai mult în bicicletă, cu atât e mai ușoară. Pentru că în București care trebuie să fie folosită bicicleta de oraș, fără niciun tip de suspensie, cu o singură viteză sau cu mai multe integrate într-un butuc, trebuie să fie cât mai simplă.”
Anul trecut, 20% dintre bicicletele produse în Uniunea Europeană erau „made in Romania”, potrivit datelor Eurostat. Producția europeană a crescut cu 11%, iar clasamentul marilor fabricanți s-a schimbat rapid.
În 2019, România era pe locul al optulea în UE la producția de biciclete, cu puțin peste jumătate de milion de bucăți din totalul de 11,4 milioane. Acum a ajuns pe locul al doilea, cu o producție de 2,5 milioane de biciclete, din totalul de 13,5 milioane la nivel de UE.
Vedem așadar un avans considerabil în numai doi ani. Portugalia se menține fruntașă, cu 2,9 milioane. După noi, urmează țări în care bicicletele sunt un mijloc de transport folosit la scară largă - Italia, Germania și Polonia.
Bicicletele fabricate în UE ajung în țări precum Elveția și Norvegia, cele importate sunt produse în țări precum China și Bangladesh
Bicicletele făcute de țările membre au ajuns în Marea Britanie, Elveția, în Statele Unite, Norvegia și Australia, iar cele importate au fost fabricate în Taiwan, China, Bangladesh și Turcia.
Pentru multe fabrici din România, peste jumătate din producție ajunge la export. În prezent, în România sunt mai multe unități de producție, concentrate în partea de vest a țării - la Timișoara, Deva, Reșița.
Lipsa infrastructurii limitează mult potențialul industriei. În București, de pildă, cea mai lungă pistă de biciclete are doar doi kilometri. În rest, sunt piste întrerupte sau cu gropi pe traseu.
Oana Turturică, Asociația Hai cu bicla: „Avem situația cu acele guri de canal care au fost chiar capcană pentru Turul României.”
Mașinile parcate peste tot sunt cea mai mare problemă pentru bicicliștii din orașe
Dar cea mai mare problemă sunt mașinile parcate peste tot, care fac mersul pe două roți o aventură periculoasă în orașele aglomerate.
Între timp, Primăria Capitalei promite 13 kilometri de piste noi cu legături directe spre centrul orașului.
Deocamdată, în următoarele cinci luni se va face doar studiul de fezabilitate.