România cere sprijin european pentru a elimina practicile care dezavantajează produsele locale în supermarketuri
România și mai multe țări din estul Europei au cerut eliminarea practicilor comerciale care dezavantajează producătorii locali la nivelul Uniunii. Alimentele produse pe plan local ajung mai greu și cu prețuri mai mari în magazine.
România a cerut în plenul Consiliului European de Agricultură, organizat periodic la Bruxelles, limitarea adaosului comercial pentru produsele locale la același nivel cu adaosul practicat pentru alimentele din import. Potrivit autorităților noastre, marii retaileri vând mai ieftin produsele din alte țări și dezavantajează marfa românească.
Florin Barbu, ministrul Agriculturii: „Există discrepanțe nejustificate privind adaosul comercial pe aceeași categorie de produse, cât și pe întreg lanțul alimentar.”
Pentru a-și susține discursul, oficialul spune că a cerut Consiliului Concurenței să analizeze adaosul comercial practicat pentru 12 categorii de alimente.
Printre produsele vizate se numără carnea de pasăre și de porc, laptele cu 3,5% grăsime, telemeaua de vacă, morcovii, cartofii, dar și pastele făinoase, cozonacul și biscuiții. Oficialii vor să compare cât pun în plus retailerii, după momentul achiziției, la prețul produselor românești față de aceleași variante aduse din import.
La inițiativa Slovaciei, Bulgaria, Croația, Lituania, Ungaria și România au cerut legi europene mai stricte.
Dragoș Frumosu, președintele Sindalimenta: „Există niște clauze contractuale, și mă refer la România, care conduc la prețuri mai mari la raft prin impunerile contractuale care există. Dacă am un contract cu o mare rețea comercială, mă obligă să vând cu același preț oriunde în altă parte. Prin contractul respectiv, el adaugă niște taxe de raft, de revistă, de publicitate etc., pe care eu sunt obligat să le accept. Dacă nu le accept, nu mă primește sau mă delistează.”
Economiștii sunt de părere că inițiativa statelor europene este una bună, însă nu suficientă pentru a rezolva problema.
Bogdan Belciu, economist: „Deci eu cred că măsura ar trebui completată și prin această stimulare, prin niște idei de stimulare a producției locale. Ar trebui ca pe piață să existe și lanțuri alimentare românești mai puternice, care să negocieze pe picior de egalitate cu marii jucători străini.”
În acest moment, cifra de afaceri pentru magazinele românești ajunge până la cel mult 200 de milioane de euro, în timp ce magazinele cu conducere străină depășesc 1 miliard de euro cifră de afaceri.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, alimente, supermarket, consiliul european,
Dată publicare:
29-01-2025 19:47