România, acuzată că sprijină comerțul ilegal cu HFC dăunătoare climei. EIA cere o anchetă a Parchetului European

Tiruri autostradă
Shutterstock

La mai bine de un an după ce EIA a dezvăluit informații despre comerțul ilegal al Europei cu hidrofluorocarburi dăunătoare climei, organizația cere Parchetului European să investigheze modul în care HFC sunt transportate prin România.

HFC-urile sau hidrofluorocarburile sunt super gaze cu efect de seră folosite în sistemele de răcire industriale, care au un impact potențial asupra încălzirii globale de sute până la mii de ori mai puternic decât CO2 (dioxid de carbon). HFC-urile sunt, de asemenea, poluanți climatici de scurtă durată, cu durate de viață atmosferice cuprinse între 15 și 29 de ani, potrivit EIA (Environmental Investigation Agency).

Raportul „Europe's Most Chilling Crime” a dezvăluit că România este un punct de intrare ilegal major în UE, iar eșecul autorităților de a acționa în acest sens a determinat Agenția de Investigații de Mediu (Environmental Investigation Agency) să solicite Parchetului European o anchetă în acest caz.

Laura Codruța Kovesi, chemată să investigheze România

„Așadar, într-o premieră pentru EIA, solicităm acum Parchetului European, care există pentru a proteja banii contribuabililor din UE de criminali, să investigheze această piață neagră în creștere a gazelor cu efect de seră”, a declarat Fionnuala Walravens, ofițer de mediu al agenției.

Parchetul European (EPPO) este un organism independent al Uniunii Europene. Misiunea EPPO este combaterea fraudei împotriva finanțelor UE. Instituția, condusă de Laura Codruța Kovesi, are competența de a investiga și a urmări penal autorii infracțiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale UE.

Citește și
Mărturia tinerei care a mers să reclame că un polițist a violat-o. Femeia spune că a fost ținută trei ore „înțepenită pe un scaun” în camera de interogatoriu

Ca parte a unei reduceri treptate a utilizării HFC, Uniunea Europeană a introdus un sistem de cote prin Regulamentul său privind gazele fluorate pentru a limita volumul acestor gaze cu efect de seră pe piață. A redus oferta cu 37% în 2018, ceea ce a determinat creșterea vertiginoasă a prețurilor și a alimentat, indirect, o piață neagră profitabilă în toată Europa.

În investigația EIA au fost comparate datele raportate în conformitate cu Regulamentul UE privind gazele fluorate cu datele comerciale și alte surse multiple de informații, estimând că volumul de HFC ilegale introduse ilegal în UE se ridica la între 20-30% din comerțul legal. Oficialii EIA susțin că România permite tranzitul ilegal de butelii cu HFC provenite din China, prin Turcia și Ucraina având ca destinație finală statele europene.

Pierderile pentru afacerile legitime sunt semnificative. În 2020, cei cinci mari producători de HFC din Europa au remarcat că importurile ilegale costă aproximativ 500 de milioane de dolari în profituri pierdute pe an.

Pe lângă identificarea rutelor de contrabandă, raportul a menționat și persoane fizice și companii implicate în comerțul ilegal. Pentru a ocoli controalele de la frontieră, contrabandiştii au exploatat lacunele din Regulamentul privind gazele fluorate și din procedurile vamale, au plătit oficiali corupți și au beneficiat de controale superficiale la frontieră.

Articol recomandat de sport.ro
VIDEO 'Cea mai sexy femeie din lume' s-a dezbrăcat în fața camerei și a postat clipul pe internet: "Aș putea să mă uit în continuu"
VIDEO 'Cea mai sexy femeie din lume' s-a dezbrăcat în fața camerei și a postat clipul pe internet: "Aș putea să mă uit în continuu"
Citește și...
Care sunt cele mai poluate drumuri din România. Nivelul noxelor, extrem de ridicat pe Centura Bucureștiului
Care sunt cele mai poluate drumuri din România. Nivelul noxelor, extrem de ridicat pe Centura Bucureștiului

Șoseaua ocolitoare a Bucureștiului, Drumul Național 1 și Drumul Național 7, spre Sibiu, sunt șoselele unde românii consumă cel mai mult carburant. Informația apare pe o hartă a Centrului de Studii Tehnice Rutiere cu cele mai poluate rute din România.

Recomandări
Mișcare strategică făcută de Putin în Marea Neagră. Unde și-au mutat rușii navele și submarinele. Imagini din satelit
Mișcare strategică făcută de Putin în Marea Neagră. Unde și-au mutat rușii navele și submarinele. Imagini din satelit

Rusia și-a întărit apărarea bazei navale a Flotei Mării Negre și "și-a retras în mare parte navele și submarinele din Sevastopol, spre est, la Novorossiysk", a anunțat Ministerul britanic al Apărării.

Ciolacu pretinde că inflația scade lunar în România, dar uită să spună că e la cel mai înalt nivel din UE
Ciolacu pretinde că inflația scade lunar în România, dar uită să spună că e la cel mai înalt nivel din UE

Marcel Ciolacu pretinde că inflația este pe un trend descendent în România, cu scăderi lunare. Totuși, țara noastră a rămas cu cea mai mare inflație din Europa, arată statisticile oficiale.

Marcel Boloș: „În ultimul an, agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă” dar „e loc de creștere”
Marcel Boloș: „În ultimul an, agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă” dar „e loc de creștere”

România are un rating suveran și o perspectivă stabilă economic, confirmată de agențiile internaționale de rating, „dar asta nu înseamnă că nu există loc de creștere”, afirmă ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.