Revoltă și confuzie după Simularea Națională. Elevii care nu fac meditații nu au nicio șansă să promoveze, acuză părinții
Simularea națională a examenului de clasa a opta stârnește revoltă printre părinții care nu își permit să își ajute copiii cu meditații private.
Mulți le reproșează oficialilor din educație că au trecut de la subiecte ușoare, ca să ia note mari toți copii, la exerciții complexe, de nivelul testelor PISA, fără nicio schimbare în calitatea predării.
Zeci de profesori care corectează lucrările spun că în acest an, notele sunt mai mici decât anii trecuți, atât la română, cât și la matematică.
În comuna ieșeană Lețcani, sărăcia anulează șansa copiilor la meditații private. Simularea, cu exerciții mult peste cât știu elevii acum, a fost o tristă trezire la realitate.
Elev: „Nu-s așa bun la materii...”
Reporter: Pe ce ești mai nesigur?
Elev: „Matematică”.
Reporter: Ai avea nevoie de pregătire?
Elev: „Multă pregătire.”
„E o necesitate, spun eu, îmi doresc foarte mult să iau examenul și vreau să lucrez mai mult”, spune alt școlar.
Ministrul Educației spune că și-a dorit să anuleze „inflația” de medii mari la Evaluarea Națională din anii trecuți. Unii profesorii spun însă că a reuşit să îi separe pe copiii din școlile bune, care fac meditații, de cei care nu îşi permit acest lucru.
Andreia Boldea, directorul Colegiului I.L. Caragiale: „Nu au șanse egale în raport cu acest examen. Vorbeam cu o colegă de română care a corectat deja 40 de lucrări. Sunt numai două lucrări peste 7. Restul 4, 5... Se vede evident că nu s-a muncit. Și când spun „s-a muncit” nu mă refer neapărat la copii!”
Unul dintre reproșurile pe care autorii testelor PISA le-au adus oficialilor din Educație a fost că nu există un mecanism clar și obiectiv de evaluare a performanței profesorilor, de vreme ce pe elevi îi trecem periodic prin teste.
Ministrul Deca recunoaște că singura variantă este așa numita gradație de merit. 2% din fondul de salarii al fiecărei școli sunt la dispoziția directorului, pentru a-i recompensa pe dascălii cu merite deosebite. De fapt, acești bani, care se acordă anual, merg prin rotație la toți membrii colectivului de cadre didactice, ca să nu se supere nimeni.
Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți: „Noi vrem să avem o abordare nouă, dar partea de predare și învățare la clasă nu urmează acest trend. Există o problemă de înțelegere a textului, de exprimare. Ceea ce se întâmplă și în viața de zi cu zi.”
Părinții cer ca profesorii care chiulesc și nu au rezultate să fie excluși din sistemul de învăţământ.