Reabilitarea căii ferate Brașov-Sighișoara, lucrare de peste un miliard de euro, încetinită din cauza ploii

×
Codul embed a fost copiat

În vreme ce lumea întreagă se îndreaptă spre mașini electrice și trenuri, infrastructura feroviară a României este la pământ.

Viteza medie a trenurilor noastre este mai mică de 70 de kilometri pe oră și asta, dacă nu luăm în calcul opririle în stații. De peste 30 de ani este nevoie de reparații și modernizări, dar puținele șantiere menite să îmbunătățească situația, avansează lent.

Pe segmentul de cale ferată Brașov-Sighișoara, care face parte din coridorul feroviar Rin-Dunăre, se circulă cu 40 de kilometri. O viteză folosită, în vestul Europei, doar de trenurile din secolul trecut, cu destinație turistică. La noi, însă, chiar și trenurile directe parcurg distanța de numai 120 de kilometri în trei ore. Așa se face că, de la Brașov la Cluj, ajungem în șapte ore.

Bărbat: „Ca o roabă merge, sunt zone unde încetinește, poți să mergi pe jos. Nu sunt mulțumit, ar trebui să fie mult mai rapid trenul!

Bărbat:Câteodată îmi vine să merg pe jos!

Citește și
Metrou
Defecțiune la metrou, la stația 1 Mai. Circulaţia trenurilor a revenit la normal

Femeie:Și acceleratul și personalul exact același timp îl fac! E rău, foarte rău!

Reabilitarea căii ferate Brașov-Sighișoara costă peste un miliard de euro și a început în 2020, după trei ani de licitații. Dacă totul ar merge șnur, în 2024, trenurile ar trebui să se circule cu 160 km/h.

Proiectul este considerat cel mai complex șantier de infrastructură din ultimii 30 de ani în România. Lucrările presupun, printre altele, construcția a două tuneluri cu o lungime de cinci, respectiv șapte kilometri, care vor avea galerii duble și vor fi cele mai lungi din țară. Este prevăzut și un viaduct de 1700 metri.

Deși suntem la jumătatea perioadei de execuție, pe niciunul dintre tronsoane stadiul lucrărilor nu depășeste 14 la sută. Nici utilajele care vor săpa uriașele galerii nu au sosit încă.

Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură:Doar partea de săpătură durează trei ani. După aceea, mai durează măcar un an și jumătate, doi ani pentru suprastructură, fundația căii de rulare, piatră spartă, șina. Dintr-un foc te duci la cinci ani doar pentru tuneluri.

Pe o porțiune aproape de centura Brașovului, multe utilaje erau parcate. Șeful de șantier spune că lucrările au fost încetinite din cauza ploilor.

Pavel Emanuel, șef șantier:Lucrăm la terasament. Am refăcut testele după ploaie, așteptăm să se usuce.”

Cele patru firme mari care lucrează sunt două companii românești, una din Grecia și una franceză. Pentru ele, cea mai mare problemă este actualizarea prețurilor, căci bugetul a fost făcut în 2017 și nu mai corespunde realității.

Gabriel Stanciu, reprezentant al asocierii de constructori:Fiecare articol de lucrări pus în operă, fiecare metru cub de beton instalat, fiecare metru liniar de cablu instalat, ne produce o pierdere de 47 la sută din prețul ofertat.

Bogdan Cozos, director de proiect:Ultimul grafic de execuție pentru ambele proiecte prezintă decembrie 2025 cu mențiunea că mai sunt anumite probleme de rezolvat care pot să împingă termenele actuale de execuție.

O parte din banii pentru acest proiect, aproape 800 de milioane de euro, vin de la Uniunea Europenă prin programul „Connecting Europe Facility”, care are termen de finalizare în 2023. Adina Vălean, comisar european pentru transporturi, avertiza, încă de anul trecut, că am putea pierde acești bani dacă nu se respectă data limită.

 

 

 

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Citește și...
Accident feroviar în Spania. 22 de persoane au fost rănite. Cinci sunt în stare gravă
Accident feroviar în Spania. 22 de persoane au fost rănite. Cinci sunt în stare gravă

22 de persoane au fost rănite şi spitalizate în urma unei coliziuni între un tren regional de pasageri şi o locomitivă în Catalonia, în nord-estul Spaniei, informează The Associated Press, citată de News.ro.

Defecțiune la metrou, la stația 1 Mai. Circulaţia trenurilor a revenit la normal
Defecțiune la metrou, la stația 1 Mai. Circulaţia trenurilor a revenit la normal

Circulaţia metroului s-a desfăşurat în sistem pendulă, duminică după-amiază, între staţiile Străuleşti - Jiului, Jiului - Gara de Nord 2, din cauza unei defecţiuni apărute la un tren în staţia 1 Mai.

Gabriela Firea: Voi propune să reintroducem gratuitatea biletelor de tren pentru studenţi
Gabriela Firea: Voi propune să reintroducem gratuitatea biletelor de tren pentru studenţi

Ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Gabriela Firea a avut o întâlnire cu reprezentanţii tinerilor din România, în cadrul anunţat că va propune revenirea gratuităţilor la transportul cu trenul, pentru studenţi, scrie News.ro. 

VIDEO. Un tren a deraiat în Iran. Cel puțin 22 oameni au murit, iar 80 au fost răniți
VIDEO. Un tren a deraiat în Iran. Cel puțin 22 oameni au murit, iar 80 au fost răniți

Cel puțin 22 oameni au murit și peste 80 au fost răniți într-un accident feroviar în estul Iranului. Trenul care transporta aproximativ 350 de pasageri, s-a lovit de un escavator.

Recomandări
Cod portocaliu și galben de viscol şi vânt în mai multe zone din țară. Care sunt județele afectate de vreme rea. HARTĂ
Cod portocaliu și galben de viscol şi vânt în mai multe zone din țară. Care sunt județele afectate de vreme rea. HARTĂ

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis, joi dimineață, o avertizare Cod portocaliu de vânt puternic, valabilă până joi seară, și două avertizări Cod galben de viscol şi vânt puternic, valabile până vineri dimineață.

Misterul care înconjoară prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines. Imagini de la bord surprinse înainte de tragedie
Misterul care înconjoară prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines. Imagini de la bord surprinse înainte de tragedie

Continuă ancheta în cazul tragediei aviatice din Kazahstan. Autoritățile au găsit cutia neagră a aparatului de zbor, cu ultimele convorbiri din cabina de pilotaj.

România la finalul lui 2024: Perspectivă negativă și riscul de a deveni nerecomandată pentru investiții
România la finalul lui 2024: Perspectivă negativă și riscul de a deveni nerecomandată pentru investiții

România încheie anul 2024 cu perspectivă negativă şi riscă să alunece înspre statutul de ţară nerecomandată pentru investiţii.