Raport preliminar in cazul aterizarii ratate de pe Aeroportul din Cluj. De ce a iesit avionul Blue Air de pe pista

blue air cluj

Conditiile meteorologice din timpul aterizarii reprezinta una din cauzele favorizante ale accidentului aviatic care a avut loc in 7 ianuarie pe Aeroportul "Avram Iancu" din Cluj.
 

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) a publicat sambata o declaratie provizorie privind investigatia incidentului din Cluj, cand un avion al companiei Blue Air, la bordul caruia se aflau 116 persoane, a iesit de pe pista.

In cele 30 de zile trecute de la data producerii acestui eveniment de aviatie s-au cules date si informatii, s-au efectuat discutii cu martorii si au fost descarcate inregistratoarele de zbor in laboratorul organismului de investigatii Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA) din Franta, informeaza CIAS.

"In momentul de fata, o prima etapa de discutii cu martorii a fost finalizata. De asemenea sunt in curs de interpretare datele obtinute de la FDR si CVR, cu scopul determinarii evolutiei exacte a aeronavei implicate in eveniment, precum si a modului de functionare a aeronavei pe tot timpul desfasurarii zborului pana la momentul opririi acesteia. Se contureaza faptul ca un factor favorizant care a dus la producerea incidentului au fost conditiile meteorologice din timpul efectuarii aterizarii", se arata in declaratia CIAS.

In 7 ianuarie, aeronava de tip Boeing 737-400 operata de Blue Air a fost planificata pentru efectuarea unei curse charter Bucuresti – Barcelona cu escala intermediara la Aeroportul International "Avram Iancu" din Cluj. La momentul pregatirii zborului, sustine CIAS, echipajul stia ca la Cluj vizibilitatea era de 2500 metri si ningea slab.

Citește și
Avion Blue Air Cluj
Doua variante pentru aterizarea ratata a avionului Blue Air. Cat combustibil avea in rezervor si de ce nu a asteptat pilotul

"Aeronava a decolat de la Otopeni la ora locala 07.14, avand la bord 110 pasageri, 6 membrii ai echipajului si o cantitate totala de combustibil de 6250 litri. Zborul pe traiect a decurs normal. La intrarea in legatura radio cu organul de dirijare de la Cluj acesta a solicitat echipajului sa execute un zbor in zona de asteptare indicata intrucat mijloacele de deszapezire se aflau pe pista. In urma comunicarii radio cu echipajul, timpul stabilit de asteptare in zona a fost de aproximativ 5 minute de zbor (aproximativ pana la ora 07.50). Inainte de decolare, comandantul a luat decizia ca aeronava sa fie alimentata fata de necesarul pentru acest zbor (care include si o rezerva suplimentara pentru 30 minute de zbor) cu un surplus de 395 litri, ceea ce inseamna ca avea combustibil pentru a efectua acest zbor de asteptare si ulterior, in caz ca situatia impunea, sa efectueze zborul de deplasare si aterizarea conform procedurii pe unul dintre aeroporturile alternative alese pentru acest tronson", se arata in declaratia provizorie a CIAS.

Aterizarea a avut loc la ora 08.00, in conditii de ninsoare, "cu pista contaminata cu zapada umeda" si vizibilitate de 1000 de metri.

"La altitudinea de 3000 ft (914,4 metri), aeronava a zburat in coborare, stabil, utilizand sistemul de ghidare la aterizare ILS. La inaltimea de aproximativ 800 ft (243,8 metri), echipajul a observat clar luminile firului director al pistei si la inaltimea de aproximativ 650-700 ft (198,12-213,3 metri) comandantul de echipaj a trecut la pilotarea manuala a aeronavei. La inaltimea de 50 ft (15,2 metri), inaltime obligatorie si care corespunde in general cu pozitia avionului la pragul pistei, echipajul a vazut luminile de balizaj ale axului pistei, dar nu a observat luminile de balizaj ale pragului pistei. Aeronava a luat contact lin cu pista si imediat dupa aceea comandantul a actionat reversoarele de tractiune, manevra care asigura reducerea vitezei cu ajutorul motoarelor. Forta de decelerare a fost constanta pana cand reversoarele nu au mai avut efect (la o viteza sub 60 kt (111,12 km/h). In ultima parte a rulajului, franarea a fost executata manual, dar viteza nu s-a redus suficient pentru a opri aeronava pe suprafata betonata a pistei. Aeronava s-a oprit in partea laterala dreapta fata de axul pistei, in imediata apropiere a capatului acesteia", se mai arata in declaratia CIAS.

Dupa oprirea motoarelor si evaluarea situatiei, deoarece echipajul a decis ca nu se impune utilizarea procedurii de evacuare de urgenta, pasagerii au fost debarcati in mod normal, cu sprijinul personalului si a mijloacelor autorizate ale aeroportului. Ulterior, aeronava a fost repusa pe suprafata betonata a pistei si tractata intr-o zona de parcare.

Cauzele reale si imprejurarile producerii incidentului grav vor fi stabilite dupa incheierea tuturor cercetarilor, testelor si expertizelor si vor fi facute publice in Raportul Final.
 

Citește și...
Un avion al companiei Wizz Air a survolat aeroportul din Cluj mai bine de 30 de minute. De ce nu a putut ateriza aeronava
Un avion al companiei Wizz Air a survolat aeroportul din Cluj mai bine de 30 de minute. De ce nu a putut ateriza aeronava

Un avion al companiei Wizz Air, care zbura pe ruta Paris-Beauvais- Cluj si trebuia sa aterizeze pe aeroportul din Cluj la ora 12.25, a survolat de mai vine de jumatate de ora aeroportul.

Doua variante pentru aterizarea ratata a avionului Blue Air. Cat combustibil avea in rezervor si de ce nu a asteptat pilotul
Doua variante pentru aterizarea ratata a avionului Blue Air. Cat combustibil avea in rezervor si de ce nu a asteptat pilotul

Incident grav pe Aeroportul International din Cluj, unde un avion cu 116 oameni a derapat la aterizare si s-a oprit pe campul inzapezit din apropiere.

Aventurile tanarului care a patruns in cabina unui avion de pe aeroportul din Cluj. Totul, din dragoste pentru iubita lui
Aventurile tanarului care a patruns in cabina unui avion de pe aeroportul din Cluj. Totul, din dragoste pentru iubita lui

Incident pe cat de grav, pe atat de nostim, in incinta aeroportului Avram Iancu din Cluj. Un individ a reusit sa ocoleasca filtrele de securitate, sa ajunga pe pista si apoi direct la bordul unui avion care urma sa decoleze catre Londra.

Recomandări
Afacerea pornită într-un sat din Bacău care trimite pe bandă rulantă case din lemn în toată lumea
Afacerea pornită într-un sat din Bacău care trimite pe bandă rulantă case din lemn în toată lumea

Cei care vor să-și ducă afacerea la nivelul următor trebuie să știe că până în 2027 Uniunea Europeană pune la bătaie cinci miliarde de euro pentru mediul privat de la noi.

Facturile de energie vor fi standardizate. Prima pagină va conține datele esențiale. De când se aplică măsura ANRE
Facturile de energie vor fi standardizate. Prima pagină va conține datele esențiale. De când se aplică măsura ANRE

Facturile la energie electrică nu vor mai fi complicate, cu informații greu de înțeles, ca până acum. 

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a răsturnat autocarul cu români în Slovenia. „M-am trezit cu cioburi de sticlă în gură”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a răsturnat autocarul cu români în Slovenia. „M-am trezit cu cioburi de sticlă în gură”

Sunt trei morți și trei răniți, în stare gravă, după ce un autocar plin cu români s-a răsturnat pe o autostradă din Slovenia, în apropiere de granița cu Ungaria.