Prototipuri de mașini pe hidrogen, la Râmnicu Vâlcea. Comisia Europeană oferă granturi de 150 de milioane de euro
O nouă industrie este pe cale să apară și în țara noastră. România are șansa să primească 150 de milioane de euro de la Bruxelles pentru a produce hidrogen din surse regenerabile, considerat un combustibil al viitorului.
Comisia Europeană a aprobat o schemă prin care se pot înscrie să primească granturi de până la 50 de milioane de euro firme și institute care vor să producă hidrogen. În vreme ce în alte țări există deja autobuze pe hidrogen, la noi tehnologia este la început. Primii pași s-au făcut la institutul de cercetare din Râmnicu Vâlcea, unde există prototipuri de mașini alimentate cu acest tip de gaz.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Sunt 15 ani de când cercetătorii de la Râmnicu Vâlcea lucrează la aceste modele de autovehicule alimentate cu hidrogen. O mașină de teren este cea mai evoluată versiune.
Reporter: Cât are autonomie?
Specialist: „Vreo 200 de km, este în funcție de cât de mult hidrogen băgăm în tancul de hidrogen, dacă încărcăm la 200-300 de wați... el este de 700 wați.”
Mihai Varlam, directorul general al ICSI: „O mașină pe hidrogen este tot o mașină electrică, numai că sursa de energie nu mai sunt bateriile, sunt niște echipamente electrochimice care transformă energia chimică a hidrogenului în energie electrică. Avantajul este că alimentarea se face instantaneu, ca și la benzină sau motorină, spre deosebire de baterii, care, știți că trebuie stat o anumită perioadă la încărcare.”
Hidrogenul poate fi folosit drept combustibil pentru mașini, tiruri, trenuri și chiar rachete spațiale și e considerat verde, pentru că are zero emisii poluante.
Hidrogenul ''verde'' poate fi obținut printr-un proces fără emisii dăunătoare mediului, prin electroliza apei. Folosind electricitate din surse verzi, regenerabile, ca panourile solare și instalații eoliene, moleculele de apă sunt separate în oxigen, respectiv hidrogen.
Mihai Varlam, directorul general al ICSI: „Hidrogenul este un element care conţine energie, este o energie curată”.
Termen limită pentru planuri de producere a hidrogenului
Țara noastră are în plan achiziția de 12 trenuri pe hidrogen, cu 174 milioane de euro, cu finanțare europeană. Iar o nouă schemă de ajutoare de stat va dezvolta această industrie și la noi. Bruxelles-ul pune la dispoziția României aproape 150 de milioane de euro.
Până la mijlocul acestei luni, pot fi depuse proiecte pentru producția hidrogenului din surse regenerabile. Granturile sunt de cel mult 50 de milioane de euro. Pot primi acești bani producători de gaze și electricitate, dar și consumatori de hidrogen, institute de cercetare și primării. Planul Comisiei Europene este să ajute țările membre să-și reducă dependenţa de combustibilii fosili importaţi din Rusia.
Variantele de obținere de hidrogen "verde" sunt peste tot - din lemn, hârtie sau chiar din paie adunate de pe câmp.
Peter J. Schubert, profesor, IUPUI: „Un fermier care are terenuri cu porumb, de pildă, poate să folosească reziduurile pentru a genera hidrogen verde, chiar la fermă, care să fie apoi folosim drept combustibil pentru tractoare”.
În Europa există aproximativ 300 de staţii de producere a hidrogenului, majoritatea în Germania. Deocamdată, hidrogenul costisitor, cu un cost de 7 euro/kilogram, în condițiile în care un autobuz are nevoie de 40 de kg pentru a parcurge 400 de km.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: energie electrica, hidrogen, energie regenerabila,
Dată publicare:
09-08-2022 17:39