Unii fermieri au fost la Guvern cu o listă de revendicări. Transportatorii și ministrul Grindeanu au convenit câteva măsuri
Protestul transportatorilor și fermierilor continuă și în a șaptea zi. O parte dintre fermierii protestatari au fost la Ministerul Agriculturii, unde au purtat negocieri cu ministrul Florin Barbu.
La fel au procedat și transportatorii cu ministrul Sorin Grindeanu. Cele două părți au convenit implementarea unor măsuri pentru reducerea timpilor de aşteptare la frontiere şi eliminarea pirateriei.
Clubul Fermierilor Români a prezentat public lista de revendicări trimisă Ministerului Agriculturii și, în același timp, le-au cerut scuze ”celor cărora le provocăm acest disconfort național”.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
La negocierile care au avut loc la Ministerul Agriculturii au ajuns, marți, reprezentanții sectoarelor porc și pasăre, precum și cei care se ocupă cu sectorul bovin, urmați de procesatori.
Transportatorii şi Ministerul Transporturilor au convenit măsuri pentru reducerea timpilor de aşteptare la frontiere şi eliminarea pirateriei
Transportatorii şi reprezentanţii ministerului de resort au convenit marţi implementarea mai multor măsuri care vizează atât reducerea timpilor de aşteptare la frontiere cât şi îmbunătăţirea cadrului normativ în vederea eliminării "pirateriei" în transporturi.
"Acord o foarte mare atenţie solicitărilor industriei şi sunt sigur că pentru orice problemă există şi o soluţie. Sunt probleme care pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor şi de companiile din subordine, dar şi subiecte care necesită un răspuns din partea altor autorităţi ale statului", a precizat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, într-un comunicat.
În urma discuţiilor de la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), pentru reducerea timpilor de aşteptare la frontierele UE şi non UE s-au stabilit două măsuri, respectiv separarea fluxurilor UE şi nonUE, unde este posibil, şi preselecţia camioanelor (se vor separa camioanele goale faţă de cele încărcate prin cântărire dinamică), iniţial în vămile Giurgiu şi Nădlac, cu extindere ulterioară la nivel naţional.
În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza aşteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare şi suficiente pentru eliminarea acestui aspect, se precizează în comunicatul MTI.
Cu privire la eliminarea toleranţelor, se va reveni la toleranţa de 4% pe axă şi 5% pe masă totală şi la toleranţele aplicate la depăşirea dimensiunilor maxim admise într-un termen de 15 zile.
Totodată, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care ţin de competenţa ASF, MAI, Autorităţii Vamale Române şi Ministerului Finanţelor (problemele legate de RCA, indemnizaţia de hrană şi cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România şi ţările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier).
Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST, în termen de 7 zile.
În plus, MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR (asigurare de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată, n.r.), conform convenţiei CMR, în termen 10 zile.
"În contextul discuţiilor permanente dintre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi patronatele din transporturi, marţi a avut loc, la sediul MTI, o întâlnire între ministrul Sorin Grindeanu şi reprezentanţii Confederaţiilor patronale şi Federaţiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, îşi arată în continuare deschiderea pentru identificarea unor soluţii constructive care să rezolve problemele din domeniu sesizate de transportatorii rutieri", se mai arată în documentul citat.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii precizează că va organiza un grup de lucru pentru îmbunătăţirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea "pirateriei" în transporturi şi corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997.
Totodată, va fi creat un Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. În aceste condiţii, proiectul de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ va fi retras din procedura de consultare publică.
Fermierii: ”Ne cerem scuze celor cărora le provocăm acest disconfort național”
Dănuț Andruș, unul dintre liderii fermierilor, a cerut autorităților să nu mai împiedice protestele.
„Cerem public Ministerului de Interne, inclusiv ministrului de Interne, să oprească această obstrucționare a dreptului constituțional al poporului român de a protesta pașnic și să oprească acele infiltrări, pentru că au la îndemână toate instituțiile abilitate, să oprească aceste manifestări de provocare.
Noi nu răspundem provocărilor, suntem pașnici, ne cerem scuze celor cărora le provocăm acest disconfort național, pentru că este o problemă națională, iar cererile noastre nu se referă doar la cerințele noastre. Sunt cerințe care privesc inclusiv populația de rând. Cred că toți suntem afectați de acest preț la RCA-ul la mașinile pe care le conducem fiecare, suntem afectați de măsurile fiscale care au fost puse pe capul românilor, suntem afectați de mediul scăzut de trai în România și trebuie ca acest guvern să lucreze, nu să demisioneze. Cine va demisiona din acest guvern în această situație de criză nu va da dovadă decât de lașitate în fața poporului, pentru că dumnealor în 34 de ani au condus prin aceste dezbinări pe care le fac cu asociațiile profesionale. Aceste asociații profesionale s-au dezis de noi iar acum cheamă fermierii din stradă, că s-au rezolvat. Din punctul nostru de vedere, aceste revendicări ale fermierilor cât și parțial ale transportatorilor la Ministerul Transporturilor au fost revendicate în ziua de sâmbătă. Nu au făcut altceva decât să ia copy-paste acele revendicări, să și le asume, lucru care este imoral și incorect. Iar manipulările pe ce trecut avem noi cred că mai puțin contează. Mama noastră ne-a născut români și așa rămânem. Importanța apartenențelor noastre nu contează în societate și n-avem de justificat nimic în fața lor, doar înaintea lui Dumnezeu”, a declarat Dănuț Andruș.
„La Ministerul Agriculturii s-a semnat un protocol, sâmbătă, în care ministrul Agriculturii și-a asumat acele ordonanțe de urgență care pot fi date în săptămâna aceasta, iar celelalte au rămas în lucru, o parte mare, formându-se comisii de specialitate pentru a putea contribui pe procedura legală. Nu putem dezinforma populația pe diverse tertipuri care se încearcă la ora actuală. Colegii transportatori și colegii fermieri rămân uniți până la revendicarea totală a acestor lucruri, cu termene clare pentru a nu mai promite oamenilor. Noi nu cerem decât ca autoritățile statului să-și facă datoria și să nu mai vină cu aceste dezinformări”, a mai spus Andruș.
Reprezentantul protestatarilor susține că nu există o nouă listă de revendicări, însă problemele fermierilor nu pot fi rezolvate doar de Ministerul Agriculturii, așa că vor fi prezentate către mai multe structuri din Guvern.
„În momentul în care noi am revendicat acele revendicări la Ministerul Agriculturii, acest lucru s-a încheiat, dar problemele noastre nu se cifrează doar la nivelul agriculturii. Sunt probleme sociale, pe fiscalitate, sunt probleme cu MAI, cu Ministerul de Justiție, BNR, la foarte multe instituții ale statului. Cei care conduc ar trebui să ia atitudine imediată. Acest strigăt de disperare al nostru nu se referă doar la agricultură și transporturi. Sunt măsuri pentru protecția afacerilor noastre, protecția societății civile, a românilor. Nu poți să-i ceri ministrului agriculturii să dea legi în justiție, nu poți să-i ceri ministrului agriculturii să rezolve problemele financiare ale țării. Haideți să înțelegem adevăratul nostru mesaj și să nu venim cu dezinformări”, a mai spus Andruș.
Lista revendicărilor trimisă de Clubul Fermierilor Români către Ministerul Agriculturii
1. Acordarea subvenţiilor APIA aferente anului 2023 până la finalul lunii februarie 2024, inclusiv pentru fermierii aflaţi în eşantionul de control clasic şi prin teledetecţie, precum şi accelerarea proceselor pentru compensările financiare asociate celorlalte scheme de plată directă (eco-scheme, măsuri de agro-mediu etc.).
2. Compensarea pierderilor fermierilor afectaţi de perturbarea majoră a pieţei cerealelor, cauzată de importul cerealelor ieftine din Ucraina, care nu respectă standardele UE şi pot pune în pericol siguranţa alimentară, dar şi de tranzitul cerealelor şi oleaginoaselor ucrainene: minim 60 euro/tonă comercializată, prin acordarea unui ajutor de stat, conform cadrului de ajutor de stat adoptat de Comisia Europeană care permite ca statele membre să acorde până la 280.000 Euro/fermă şi până la 2,5 milioane EURO/IMM din industria agroalimentară. Evidenţiem diferenţa între preţurile bursiere şi cele oferite fermierilor români de traderi în Portul Constanţa.
3. Oferirea unor subvenţii aferente pierderilor cauzate de volatilitatea preţurilor de comercializare a cerealelor şi oleaginoaselor în anul agricol 2023 - 3 euro/tonă depozitată/lună, pentru perioada septembrie 2023-februarie 2024.
4. Oferirea unor linii de creditare avantajoase antreprenorilor din agricultură cu garanţii guvernamentale, până cel târziu la finalul lunii ianuarie, care să permită fermierilor continuarea activităţii în anul curent - lansarea operaţională a Creditului Agricol şi Creditul Fermierului.
5. Continuarea programelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST prin creşterea plafoanelor de garantare şi a plafonului de ajutor de stat anual aferent fiecărui agent economic din sectorul agricol, în cadrul creditării cu garanţie FGCR, precum şi extinderea bazei de creditare a fermierilor cu risc bancar B şi C, demers realizat în colaborare cu BNR şi instituţiile bancare.
6. Plata cheltuielilor privind compensarea parţială a costurilor energiei utilizate pentru irigarea suprafeţelor agricole în baza contractelor multianuale/sezoniere pentru întreg anul 2023. Bugetarea integrală a plăţilor parţiale pentru anul 2024 privind asigurarea consumului de energie electrică necesar irigării terenurilor agricole (în prezent: alocări realizate de ANIF în limita fondurilor disponibile).
7. Echivalarea categoriei B cu TR şi a categoriei B1 cu TR1, indiferent de masa maximă autorizată a utilajului agricol.
8. Adoptarea unor decizii, la nivel naţional (caz de forţă majoră) şi european privind derogarea de la aplicarea Gaec 7 şi 8 pentru anul curent, şi oferirea unui răspuns cert fermierilor români până la finalul lunii ianuarie – doar astfel aceştia îşi mai pot realiza o prognoză în privinţa gestionării eficiente a culturilor agricole pentru anul 2024.
9. Sprijinirea fermierilor afectaţi de secetă pentru pierderile suferite aferente producţiei şi valorificării cerealelor şi oleaginoaselor pentru culturile de toamnă 2022, prin acordarea unui ajutor de stat, având la bază cadrul temporar Ucraina în valoare de 100 EURO/ hectar.
10. Asigurarea unei competiţii corecte pe piaţa comună europeană (inclusiv statele aflate într-un proces de aderare la UE) în ceea ce priveşte importul produselor agroalimentare care prezintă standarde neconforme regulamentelor europene privind agricultura, mediul şi sănătatea consumatorilor europeni.
11. Stabilirea unei scheme de microcreditare care să permită accesul facil şi rapid a fermierilor români la surse financiare atât de necesare afacerilor agricole de dimensiuni mici şi medii, în vederea evitării renunţării la activitatea desfăşurată.
12. Protejarea pieţei interne prin efectuarea de controale sistematice pentru verificarea regimului vamal şi respectarea cerinţelor UE. Multe produse ucrainene îşi schimbă originea în Rep. Moldova şi Bulgaria, iar apoi sunt comercializate pe teritoriul României.
13. Revizuirea legislaţiei fiscale în ceea ce priveşte taxarea companiilor cu cifra de afaceri de peste 50 mil. euro, precum şi a instituţiilor bancare. Solicităm identificarea unei soluţii optime prin care sectorul agroalimentar să fie exceptat, deoarece în mod firesc cei 1% deduşi din cifra de afaceri a firmelor mari şi cei 2% din cifra de afaceri a instituţiilor bancare, se extrag din preţul mărfurilor. Ulterior, în etapa procesării materiei prime şi a comercializării produselor finite în zona de retail, aceşti 3% se regăsesc în preţul de raft, pe care consumatorul îl plăteşte. Practic, fermierul va plăti cei 3% , iar consumatorul final aceeaşi pondere, tot 3%.
14. Asumarea de către Guvernul României a proiectului strategic privind extinderea capacităţii şi adaptarea proceselor logistice aferente Portului Constanţa pentru asigurarea accesului cu prioritate a mărfurilor din România la export.